• Alltid Daph

Mormor får inte ge julklappar

Med anledning av alla julklappstrådar:

Min mamma är hemskt upprörd eftersom jag säger att hon inte ska köpa julklappar till barnen. Jag tycker nämligen att de bara ska få en julklapp, något de verkligen önskar sig. Inte saker man köper bara för att det ska öppnas många paket på julafton. Hatar det här fenomenet att ungar sitter i en hög av paket, öppnar det ena efter det andra och kastar åt sidan för att öppna nästa. När jag var liten gick jag hela hösten och hoppades på något särskilt, blev överlycklig om jag fick det och kommer inte ihåg de övriga presenterna, så de var uppenbarligen onödiga. Önskar man sig inget särskilt ska man inte ha någon julklapp, man ska inte ha presenter bara för sakens skull

Vad tycker ni, har jag rätt att säga nej eller är jag elak mot min mamma?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 07:17
    Oj. Detta är uppenbarligen ett knepigt ämne. Folk tycker att jag är bitter, elak, oförskämd, blåst och gissar att mina barn kommer att hata mig och bli överkonsumenter, allt pga detta. Julklappar måtte spela MYCKET stor roll i era familjer. Om man läst hela tråden (vilket jag har full förståelse för att man inte ids) vet man att mormor ger en mycket generös julklapp i form av en resa och jag därför inte tycker att det ska vara prylar från hennes sida också.
    Man vet också att min son inte önskar sig något alls utöver denna resa.

Jag har alltså barn som inte önskar sig något men som måste få klappar för att inte växa upp till modershatande prylfantaster, som dessutom genomlidit en skolgång i olycka pga klasskamraternas fler paket. All den kärlek och omsorg jag lägger på dessa barn hjälper inte, för den 24 december är det enda som räknas? Nåväl, jag kompromissar och ger honom en ny inredning till hans rum. Det vet han inte om att han vill ha, men kommer ändå uppskatta när det är klart.

• Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar
  • Anonym
    Kya skrev 2012-11-09 18:30:11 följande:
    Men så extremt genomtänkt, TS! det blir säkert jättebra när alla andra förutom ditt barn får en massa julklappar att öppna på julafton. Och sen ännu bättre när h*n går på dagis och skola och alla barn pratar om alla fina julklappar de fått.  hade det varit pga fattigdom eller ingen möjlighet så hade det bara varit att gilla läget, men det här är ju bara elakt.   
    The road to hell is paved with good intentions.

• Utropstecknet
    Alltid Daph skrev 2012-11-09 18:34:10 följande:
    Så märkligt förvrängt det kan bli här på FL. Jag som älskar min son över allt annat och alltid gör vad jag kan för att han ska vara glad ger tydligen intryck av att vara en bitter morsa? Jag ger min son presenter  och upplevelser året runt, när han önskar sig något. Är verkligen inte snål mot honom, varken med pengar eller något annat. Tycker bara att det har gått för långt med prylhetsen och vill gärna lära honom att det är mer värt att få en fin sak man verkligen vill ha än att få en hög prylar som man ändå inte önskade sig.
    Lika illa som att pracka på andra sin religion eller sin politiska ståndpunkt lika illa är det att tvinga andra att rätta sig efter ens egna snäva ideal.
  • kitkat

Det är långt mellan "drivor av presenter" och "en present". Det är två extremer på skalan. Håller med om att de som får 25 presenter får för mycket. Vill man strama upp det så kan det vara rimligt att säga "endast en per person som ger presenter". Om ex farmor och farfar ger tillsammans så blir det en present från dem. Jag har inga begränsningar. Var och en får bestämma själv hur mycket eller lite de ger. en del ger många små presenter, en del ger en stor. Tillsammans blir det en bra blandning på presenter.

• Anonym (Såhärgörvi)

Orkade inte läsa allt men varför kan hon inte bara sätta in pengar på ett konto? Det gör min mamma som hatar att köpa julklappar. Perfekt sen när de blir vuxna och ändå inte kan leka med alla sina saker.

• Gumsegumsan

bara läst ts

jag håller med dig, jag känner samma sak. förra året fick sonen hur mycket klappar som helst, många billiga bilar från ÖB typ och 80% av leksakerna låg på tippen inom tre månader. så vill jag inte ha det i år och jag funderar på om vi ska behöva bygga ut huset när farmor och mormor kommer med kasse efter kasse...

jag har försökt att lite fint nämna för släkten att det vore bättre med någon enstaka, mer ordentlig julklapp och försöka satsa på saker som håller. dock tror jag inte att jag kan göra mer än att vädja till deras sunda förnuft. jag känner inte att jag kan förhindra att folk köper det de vill (så länge de inte köper hundvalpar etc) till våra barn.

jag kan tycka det låter lite hårt att inte få köpa något. sen håller jag med dig om att det inte behöver vara en uppsjö av klappar. kanske det finns något mellanting som du och mormor kan komma överens om?   

• Ordis

Jag tycker du är elak mot mormor. Vi ger inte heller massa klappar, men fler än en, men du har INGEN rätt att hindra mor- och farföräldrar från att ge sina barnbarn presenter. Hoppas de inte accepterar ditt förbud. Din mamma vill ge sina älskade barnbarn en gåva för att visa uppskattning och du berövar både barn och mormor den glädjen det är att få och ge presenter. SKÄMMES!

• Mad  as  snow

Men oj vad folk blir upprörda över detta. Hur är det möjligt? Alla familjer är olika och alla har sitt sätt att ta sig an föräldrarollen. Jag tycker också att det är hemskt när det blir alldeles för mycket av julklapparna och jag har funderat på det här med en enda julklapp, eller två. Eller tre. Nu tror jag att vi i vår familj kommer att köra på ett mellanting (hon är bara 1,5 år än så länge så det är inget problem) - men måste man vara så drastisk i sina analyser av TS och hennes familj? Måste det vara så svart eller vitt?

• Mad  as  snow
    Ordis skrev 2012-11-09 19:00:09 följande:
    Jag tycker du är elak mot mormor. Vi ger inte heller massa klappar, men fler än en, men du har INGEN rätt att hindra mor- och farföräldrar från att ge sina barnbarn presenter. Hoppas de inte accepterar ditt förbud. Din mamma vill ge sina älskade barnbarn en gåva för att visa uppskattning och du berövar både barn och mormor den glädjen det är att få och ge presenter. SKÄMMES!

Men varför är du så upprörd? Varför så extremt drastiska ordval? Jag fattar ingenting.

• Kya
    Mad as snow skrev 2012-11-09 19:07:50 följande:
    Men oj vad folk blir upprörda över detta. Hur är det möjligt? Alla familjer är olika och alla har sitt sätt att ta sig an föräldrarollen. Jag tycker också att det är hemskt när det blir alldeles för mycket av julklapparna och jag har funderat på det här med en enda julklapp, eller två. Eller tre. Nu tror jag att vi i vår familj kommer att köra på ett mellanting (hon är bara 1,5 år än så länge så det är inget problem) - men måste man vara så drastisk i sina analyser av TS och hennes familj? Måste det vara så svart eller vitt?

Här på FL träffas alla som har borderline, det finns inga gråzoner.
    The road to hell is paved with good intentions.
  • Alltid Daph
    Mad as snow skrev 2012-11-09 19:09:15 följande:

Men varför är du så upprörd? Varför så extremt drastiska ordval? Jag fattar ingenting.

Jag blir också lite förbryllad. Ska jag skämmas för att jag tycker att mormor är generös som det är som ger sitt barnbarn en färjebiljett i julklapp? Eller för att jag gärna ger min son en ny cykel om han vill ha en, men inte paket bara för att han ska ha något att öppna och kunna säga i skolan att han fått många grejer.

Till dem som tycker att jag är snål kan jag tala om att hela englandresan görs för sonens skull. Han älskar riddartiden och drömmer om att få se ruinerna i Cornwall. Vi kommer att få spara och gneta en hel del för att ha råd att åka. Detta vet han och uppskattar mycket. Han tycker inte att jag är elak. 
Svar på tråden Mormor får inte ge julklappar