Mormor får inte ge julklappar
Med anledning av alla julklappstrådar:
Min mamma är hemskt upprörd eftersom jag säger att hon inte ska köpa julklappar till barnen. Jag tycker nämligen att de bara ska få en julklapp, något de verkligen önskar sig. Inte saker man köper bara för att det ska öppnas många paket på julafton. Hatar det här fenomenet att ungar sitter i en hög av paket, öppnar det ena efter det andra och kastar åt sidan för att öppna nästa. När jag var liten gick jag hela hösten och hoppades på något särskilt, blev överlycklig om jag fick det och kommer inte ihåg de övriga presenterna, så de var uppenbarligen onödiga. Önskar man sig inget särskilt ska man inte ha någon julklapp, man ska inte ha presenter bara för sakens skull
Vad tycker ni, har jag rätt att säga nej eller är jag elak mot min mamma?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-10 07:17
Oj. Detta är uppenbarligen ett knepigt ämne. Folk tycker att jag är bitter, elak, oförskämd, blåst och gissar att mina barn kommer att hata mig och bli överkonsumenter, allt pga detta. Julklappar måtte spela MYCKET stor roll i era familjer. Om man läst hela tråden (vilket jag har full förståelse för att man inte ids) vet man att mormor ger en mycket generös julklapp i form av en resa och jag därför inte tycker att det ska vara prylar från hennes sida också.
Man vet också att min son inte önskar sig något alls utöver denna resa.
Jag har alltså barn som inte önskar sig något men som måste få klappar för att inte växa upp till modershatande prylfantaster, som dessutom genomlidit en skolgång i olycka pga klasskamraternas fler paket. All den kärlek och omsorg jag lägger på dessa barn hjälper inte, för den 24 december är det enda som räknas? Nåväl, jag kompromissar och ger honom en ny inredning till hans rum. Det vet han inte om att han vill ha, men kommer ändå uppskatta när det är klart.