• Boomsan

    En "akut" fråga om pergotime!

    Hej alla Tyst

    Det är såhär att man ska ta pergotime på 5e mencykel dagen.
    Jag har haft bruna flytningar i 2 dagar (idag 3e dagen) men ikväll när jag kissa rann det rosa flytningar/blod(?) ner i toaletten. När ska jag ta min tablette? Ska jag räkna från och med dem bruna flytningarna eller ska jag räkna från och med idag?
    Tacksam för snabba svar.

  • Svar på tråden En "akut" fråga om pergotime!
  • Boomsan
    semlorna skrev 2012-11-10 20:57:03 följande:

    Det står " om du inte har blödningar" vilket iaf inte jag tolkar likadant. Ingen större mening att äta pergo vilken dag som helst
    Okej, jag tolkar det iaf som så, då det står "Om du inte har blödningar, kan behandlingen starta när som helst" Men det hade varit intressant och veta vad som gäller 
  • semlorna
    Boomsan skrev 2012-11-10 21:01:14 följande:
    Okej, jag tolkar det iaf som så, då det står "Om du inte har blödningar, kan behandlingen starta när som helst" Men det hade varit intressant och veta vad som gäller 

    Du ska börja dag fem, det vet du ju redan.
  • Gumsegumsan

    om man inte har blödningar bör man nog få ett VUL över äggstockarna för att se hur stora äggblåsorna är och därefter få ett utlåtande från en gyn om när man bör börja.
     

  • Boomsan
    semlorna skrev 2012-11-10 21:02:23 följande:

    Du ska börja dag fem, det vet du ju redan.
    Ja, det vet jag Glad Men hade endån varit intressant att veta vad dem menar med den meningen. För jag har läst om andra som tagit tabletter för att få mens så att dem kan börja med pergotime. 
  • Boomsan
    Gumsegumsan skrev 2012-11-10 21:02:58 följande:
    om man inte har blödningar bör man nog få ett VUL över äggstockarna för att se hur stora äggblåsorna är och därefter få ett utlåtande från en gyn om när man bör börja.
     
    Låter vettigt! 
  • semlorna
    Boomsan skrev 2012-11-10 21:04:10 följande:
    Ja, det vet jag  Men hade endån varit intressant att veta vad dem menar med den meningen. För jag har läst om andra som tagit tabletter för att få mens så att dem kan börja med pergotime. 

    Ja, det finns tabletter som gör att man får mens, jag förstår inte riktigt vad du menar?
  • Boomsan
    semlorna skrev 2012-11-10 21:06:05 följande:

    Ja, det finns tabletter som gör att man får mens, jag förstår inte riktigt vad du menar?
    Jag menar: Att jag tolkar som att det står på paketet att om man inte har blödningar (mens på kanske 4 månader?) så kan man börja med tabletterna utan att ta hänsyn till menscykeln då man inte har en regelbunden mens. 
  • semlorna
    Boomsan skrev 2012-11-10 21:10:35 följande:
    Jag menar: Att jag tolkar som att det står på paketet att om man inte har blödningar (mens på kanske 4 månader?) så kan man börja med tabletterna utan att ta hänsyn till menscykeln då man inte har en regelbunden mens. 

    Fråga den som skrev ut receptet åt dig? Jag tycker det låter konstigt att man kan börja närsom sålänge man inte har mens. Risken är stor att man redan haft ÄL eller är såpass nära att det inte hinner verka. Min läkare ville att jag skulle ha slutat blöda när jag tog första tabletten så jag tror mer på det.
  • delih
    Boomsan skrev 2012-11-10 21:04:10 följande:
    Ja, det vet jag Glad Men hade endån varit intressant att veta vad dem menar med den meningen. För jag har läst om andra som tagit tabletter för att få mens så att dem kan börja med pergotime. 
    Man måste inte ha haft en blödning bara för att ta dessa tabletter. Men eftersom du vill ge en bra grund för ägget att fästa så är det bra att blöda ut gammalt så du har en fräsch slemhinna :)
  • Orchidea
    delih skrev 2012-11-10 21:16:10 följande:
    Man måste inte ha haft en blödning bara för att ta dessa tabletter. Men eftersom du vill ge en bra grund för ägget att fästa så är det bra att blöda ut gammalt så du har en fräsch slemhinna :)
    Enligt min gyn ska man framkalla en blödning med gulkroppshormon ifall den inte kommer självmant innan man börjar med pergo
  • Boomsan

    Jahaa okej nu förstår jag bättre. Som tur va så har jag min mens och ska börja imorgon, spännande!
    Tack för att ni förklara för mig.  

  • delih
    Orchidea skrev 2012-11-10 21:57:36 följande:
    Enligt min gyn ska man framkalla en blödning med gulkroppshormon ifall den inte kommer självmant innan man börjar med pergo
    Ja, och det är ju för att man ska ha en fräsch slemhinna. TS undrade ju varför det stod att man kunde börja när som helst och då förklarade jag att man inte måste ha en blödning. För man måste inte, men det är ju klart läkarna skriver ut provera eller dylikt innan eftersom det ger den bästa förutsättningen :)
  • semlorna
    Boomsan skrev 2012-11-10 22:15:46 följande:
    Jahaa okej nu förstår jag bättre. Som tur va så har jag min mens och ska börja imorgon, spännande! Tack för att ni förklara för mig.  

    Du är ju bara på dag 3 imorgon om du började blöda igår.
Svar på tråden En "akut" fråga om pergotime!