• mrshope

Vad kul! Jag har inte en stor mage, är blond och har en brun/grön kappa. Ses på torsdag!
    /Sofia 

• mrshope
    lanemui skrev 2013-01-23 09:40:43 följande:
    Jag har en röd bugaboo bee barnvagn. ses snart! / Sylvia
    Åh - kul att du har en bugaboo bee, då kan jag få höra av dig hur den är! Funderar på att köpa en. :) Ses i morgon allihopa!
  • mrshope
    tahira skrev 2013-01-23 19:28:18 följande:
    Oj, jag kom precis på att jag måste ta med min sjuåring också eftersom han är ledig från skolan imorgon. Hoppas att det är okej!
    Of course it is! 
  • mrshope
    tahira skrev 2013-01-24 17:33:23 följande:
    Tack för idag! Vad roligt det var att ses! Jag sitter här nu och äter mina prinskorvar jag köpte
    Ja det var roligt - jag köpte med mig två semlor hem. Gud så gott det var! 
  • mrshope

Tahira: Byråkratin är JÄTTEKRÅNGLIG här. Jag grät själv många gånger över både bankkonto och NI-nummer, och  då hade jag till och med inkomst men det var krångligt att få ett bankkonto ändå.

Jag skulle också tipsa om att be att få några ut av era räkningar skriva även i ditt namn. Jag tror de är rätt hårda med vad för slags räkningar det är, det måste nog vara gas, electricity eller council för att de ska räknas. Så brukar det vara i alla fall.

Ang. bankkonto - man kan ju öppna ett gemensamt bankkonto, alltså ett konto där båda era namn står, men det kanske inte är något ni vill göra.

Det är verkligen skumt att du ska behöva visa 'proof of address' när du har ett NHS-nummer samt en GP. Jag har aldrig behövt göra det, och jag har haft rätt mycket med NHS att göra.  

• mrshope
    Vaniljkex skrev 2013-01-25 19:34:40 följande:
    Ang kreditkort, sa tankte jag som du Tahira, men faktum ar att jag blev erbjuden ett kreditkort med £7000 limit av HSBC (min bank alltsa) innan de ansag mig vardig att ha ett debit card. Klara av att hantera lanade pengar kunde jag tydligen, men inte mina egna... De ar for lustiga har!

Ja, vi har flugit med vagn. Till aldsta dottern hade vi en Bugaboo Cameleon, som vi kopte deras egen vaska till. Vaskan ar jattebra, men helt gigantiskt stor, och inte far man nagon hjalp heller pa Arlanda att fa upp abaket pa specialbagagebandet, trots bebis i babybjorn pa magen. Vi har nog flugit ca 5 ggr med den vagnen, och den har alltid klarat det bra. Sa har du den kombinationen skulle jag inte oroa mig om jag vore du, men jag vet ju inte vilken vagn du har/tankt kopa. Sedan hon blev lite aldre, typ 9 man, har vi rest med en Chicco Liteway i en tunn skyddsvaska, och det har gatt bra alla ganger utom en, da en plastgrunka gick sonder. Det gick att laga hyfsat bra efter nagra samtal for att fa tag pa ratt reservdel. Det var inte vart besvaret med allt pappersarbete for att fa BA att ersatta de £15, eller vad det nu kostade, eller att hitta en barnvagnsreparator som kunde intyga att vagnen inte var mojlig att reparera till perfekt skick, eftersom jag kopt den pa Kiddicare. Hjulen kranglar lite numera, de har nog fatt sig nagra tornar i bagagehanteringen, sa jag rekommenderar att ta av dem och lagga lost i vaskan. 

Kolla upp noga om du behover boka tid for birth certificate i den council dar sjukhuset ligger, och ring i sa fall och gor det sa fort bebisen ar fodd. Vi fick vanta i tio dagar pa att fa tid hos Westminster Town Hall, och Skatteverket vill ha en manad pa sig (gar oftast snabbare dock) och sa tar det val knappt tva veckor for passet att komma till London. Mitt tips! Det ar stressigt nog med en nyfodd bebis utan att behova oroa sig for om man kan resa som planerat eller inte.
    Hej Vaniljkex - tänkte höra om det tog så lång tid för att både du och din man kanske är svenska medborgare? Min man är engelsk och bebisen kommer först och främst få ett brittiskt pass, är det lika krångligt då vet du?
  • mrshope
    glenda skrev 2013-01-25 22:44:41 följande:
    Mrshope - Winston har ett UK passport, vi fick vanta 2 veckor pa tid for birth cert, sen gjorde vi fast track service och fick passet pa en vecka ungefar.
    Tack Glenda! Det låter ju inte som att det är allt för krångligt. Det kommer att bli ett UK passport här först och främst, ett svenskt tar vi efter det kanske, även om jag inte direkt ser några större fördelar med att ha dubbelt medborgarskap. Sånt man får fundera över.
  • mrshope
    Vaniljkex skrev 2013-01-28 21:43:28 följande:
    Japp, vi ar bada svenskar. Har aldrig overvagt att bli brittiska medborgare, det ar bara till nackdel for oss namligen. Men aldsta dottern, som lart sig God save the Queen och Rule Birtannia pa sitt nursery infor Diamond jubilee, grat nar hon forstod att det inte var hennes drottning det handlade om. Du gamla du fria ar liksom inte lika pampig... 
    Oj, stackarn! Nej jag har aldrig heller funderat över att fixa något medborgarskap, känns rätt onödigt...även om jag skulle vilja kunna rösta i alla valen!
  • mrshope

Åh vad skönt med ny barnmorska tahira! Bra att hon lät trevlig! Hoppas det löser sig med bankkonto nu, ett gemensamt kan de ju inte neka till. 

Vi var på vårt andra ultraljud igår, samt ett ultraljud för hjärtat då vi har hjärtproblem i min familj. Allt såg bra ut och vi fick veta att det är en liten son som växer där inne. :) 

Svar på tråden Gravida i London