• Anonym (looo)

ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??

Huset är från 65. antar att man borde byta rör o stammar i förebyggande syfte. Ungefär hur mycket kommer det att kosta ?? vi kan inget göra själva. o hur mycket kan man räkna bort i rotavdrag??

• Svar på tråden ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??
  • Anonym (looo)

? vet ej? hur tar jag reda på det?

• Anonym
    Fredrika2007 skrev 2012-11-10 21:31:38 följande:
    Här har du en som kan! :) för det första.. Är det gjutjärn eller plaströr?
    Använde dom  plaströr på 60 talet ?
  • Anonym (looo)

ursäkta att jag låter så dum, men min svärfar som varit den kunnige har hastigt gått bort o nu finns ingen...

• Houdini
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:29:48 följande:

ett mycket välskött hus med lite äldre standard var det som stog i husbeskrivningen vi fick av mäklaren när vi köpte huset för 1 månad sedan.
    Då visste vi inte att rör o stammar skulle bytas var 30 år typ.

nu har vi tagit reda på den infon o det känns inte bra om det kostar flera hundra tusen. då tror jag vi säljer faktiskt. vill inte riskera att bo utan att byta rören o kanske åka på värsta vattenläckan som blir till översvämmning o förstör precis hela huset. vem vill köpa av osss det då lixom??

Men hade ni ingen besiktningsman som kollade huset innan ni köpte det?

Var har du hittat den infon? är det på hantverkarsidor och sidor som säljer rör och dyl?   
  • Anonym (looo)

hus infofasad trä

stomme trä

grundläggning betongplatta

bjälklag trä

• Anonym
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:29:48 följande:

ett mycket välskött hus med lite äldre standard var det som stog i husbeskrivningen vi fick av mäklaren när vi köpte huset för 1 månad sedan.
    Då visste vi inte att rör o stammar skulle bytas var 30 år typ.

nu har vi tagit reda på den infon o det känns inte bra om det kostar flera hundra tusen. då tror jag vi säljer faktiskt. vill inte riskera att bo utan att byta rören o kanske åka på värsta vattenläckan som blir till översvämmning o förstör precis hela huset. vem vill köpa av osss det då lixom??

Jobbar inom bygg, är inte dax att byta efter 30  år.Som jag skrev innan dom håller i ca 50-70 år och byts i regel med annan renovering
  • Tom Araya

Byta rör är väl lämpligt att göra i samband med renovering av kök och badrum samt vid byte av värmekälla, byte av varmvattenberedare och sådant. Det spar arbete och därmed pengar.
    Hur ligger behovet till där?

Kolla även om ni kan göra något själva, ni behöver inte vara duktiga på vvs, bara lite händiga samt att ni innan har fått tips och råd från en rörmokare som kollat innan.
    Vad jag avser med att göra själv är att riva bort gammalt.

• Anonym (looo)
    Houdini skrev 2012-11-10 21:36:37 följande:

Men hade ni ingen besiktningsman som kollade huset innan ni köpte det?

Var har du hittat den infon? är det på hantverkarsidor och sidor som säljer rör och dyl?   

på internet googlat som bara den o alla sidor säger samma.

besiktningsmannen kollade ej rör
  • SupersurasunkSara

Ta dit en besiktningsman då Betydligt billigare än att byta om det inte behövs. Hantverkare vill så klart ha jobb, fråga inte dem. Hus byggdes hållbarare förr än nu så de kan säkert hålla 15-20 år till minst.

Svar på tråden ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??