• Anonym (looo)

ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??

Huset är från 65. antar att man borde byta rör o stammar i förebyggande syfte. Ungefär hur mycket kommer det att kosta ?? vi kan inget göra själva. o hur mycket kan man räkna bort i rotavdrag??

• Svar på tråden ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??
  • Houdini
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:38:14 följande:

på internet googlat som bara den o alla sidor säger samma.

besiktningsmannen kollade ej rör
    Alltså kan inte låta bli "Och allt du hittar på internet är sant" ?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2012-11-10 21:38:07 följande:
    Byta rör är väl lämpligt att göra i samband med renovering av kök och badrum samt vid byte av värmekälla, byte av varmvattenberedare och sådant. Det spar arbete och därmed pengar.
    Hur ligger behovet till där?

Kolla även om ni kan göra något själva, ni behöver inte vara duktiga på vvs, bara lite händiga samt att ni innan har fått tips och råd från en rörmokare som kollat innan.
    Vad jag avser med att göra själv är att riva bort gammalt.
    Men hallå man för inte en krona av försäkringsbolaget om man drar vvs eller el själv
    .Så ingen bra sak du rekomenderar här
  • Anonym (looo)

om jag inte kollar på internet har vi ingen att fråga. min svärfar som var den kunnige hjälpredan i allt har hastigt gått bort fjärrvärme bytt för 8 år sedan

• Houdini
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:58:20 följande:
    om jag inte kollar på internet har vi ingen att fråga. min svärfar som var den kunnige hjälpredan i allt har hastigt gått bort fjärrvärme bytt för 8 år sedan
    Men du måste se efter vad för sidor du är på, är det en sidan från en försäljare är det väl klart att de säger att man ska byta med si och så många års mellanrum.

Jag tycker du ska bli medlem på byggahus.se där finns det kunningt folk som vet vad de pratar om eller i alla fall vet var man hittar svaren 
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-11-10 21:57:42 följande:
    Men hallå man för inte en krona av försäkringsbolaget om man drar vvs eller el själv
    .Så ingen bra sak du rekomenderar här
    Läs om, läs rätt! Jag rekommenderade INTE TS att dra några rör eller ledningar själv.
  • Fredrika2007

Är det källare på huset? Hursomhelst, om ni har en stående stam (typ i källare) kolla där om röret är i gjutjärn eller plast) i en del gamla hus finns en lucka i golvet där det finns ett rensrör/rensbrunn, ofta där vattenmätaren finns (eftersom in och utgående vatten är på samma ställe), öppna den och kolla. Är det gjutjärn kan det behövas bytas. Är det plast ska det vara lugnt!

• SupersurasunkSara
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:58:20 följande:
    Ta dit en besiktningsman. *upprepar mig*
  • Momalicious

Kan säga såhär: vi köpte ett hus byggt -68 i augusti och håller nu på att renovera badrummet. Då bytte vi självklart rören. Min sambo jobbar inom byggbranschen och vi anlitar folk han jobbar med och känner för det vi inte kan göra själva. De gamla rören var gjutjärn och de var i mycket gott skick, så varför skulle vi göra stambyte när det inte behövs bara för att rören är si och så gamla? Helt onödigt.

• LillGris

Jag är förvisso inte rörmokare, men rörisolerare och jobbar därmed tätt ihop med rörmokare. Det inte nödvändigt att byta ut ett fungerande rörsystem. Fjärrvärmen har ingen relevans i sammanhanget. Jag förutsätter att du menar vattenrören. Spara pengar så ni har en buffert (en rejäl) för visst kan rören braka ihop, men att byta i förebyggande syfte, jag vet inte, det kan man såklart göra men då ska man ju ha pengarna också. Under 100,000 kommer du ju inte om du ska byta ut hela vattensystemet, inte en chans. Eller ja bor du i en friggebod så..

• Anonym

Sedan är stammarna i huset olika "slitna". De från kök är ofta värre angripna, och de från badrum är ofta i bättre skick. Beror på vad man häller ut i avloppet... 
    Fjärrvärmen har inget med stammarna att göra, det är ett annat system.  

• byorginalet
    Studentpappa skrev 2012-11-10 20:26:24 följande:
    Ungefär som anticimex standarsvar att du bör dränera var 20:e år? Så du menar på fullt allvar att vi skulle behöva byta stammarna i vårt hus om 8 år eftersom det är byggt -91? Börjar något läcka då byter jag det helt klart. Men knappast annars. 
    Men i ditt fall verkar det som att du går på fönsterbytarsekten som tror man måste ha 3-glas fönster för att det sparar man elvärme på för det har minsann Timell sagt. Sen att bytet kostar 150tkr och du sparar 2tkr per år spelar mindre roll. Eftersom dina 10 år gamla fönster fortfarande är helt dugliga. 

Hantverkarna har ju för tusan lilla julafton året runt i Sthlm där varenda tjomme ska byta fönster så fort de köper en villa.
    5 dagars arbete för ca 80000:-
    Ja men asså det kostar ju att tjacka nya rutor du vet... 

dumma stockolmare som går på allt, dom byter väll tak med om det kommer in en droppe vatten med,
  • byorginalet
    Anonym (looo) skrev 2012-11-10 21:24:55 följande:

sparad slant har vi väl men inte mer än 100 000. har alla andra mer än 100 000 i rena pengar?? hur bär ni er åt.

vi byter inte fungerande saker i våra hus
  • Anonym (looo)

HaR  nu hört mig för hos dem som vet o fått svaret att det ej är nödvändigt innan det är fel på något. o isånna falla bara byta ut den delen. samt att försäkring täcker endel av kostnaden.

• Txt

Haha, vilka skojare. Dock är tråden från 2012 men jag bytte avlopp och vatten från källaren till övervåningen+avluftning upp till taket de gick på 50.000kr efter rot. Samt bytte väggar/golv de gick på 14.500kr (plastmatta, flytspackel och spackel). Rivning av allt gammalt gjorde jag själv, samt alla snickerier så som regla golv och preppade väggarna med gipsskivor. De gick på ca 7.000kr. Idag är jag jävligt glad att jag gjort de då jag hade gjutjärnsavlopp tidigare var jag orolig att de skulle spricka. För de gör dom med tiden. Mycke riktigt så hade de gjort de på ett ställe, men som tur var på ovansidan där röret gick längsmed golvet. Så inget bajsvatten hade runnit ut???? Så, totalkostnad 50.000+14.500+7.000=71.500kr

Svar på tråden ungefär vad kostar det att byta rör o stammar i hela huset från -65??