• LaFontaine

Följas åt till körkortet?

Här är en till. Jag kör bara privat, tillsammans med maken som handledare. Jag kör rätt ofta, nästan varje gång som vi ska någonstans, både kortare och längre sträckor. Jag vågar inte köra in till stockholms innerstad än, men väl genom vägbyggen och annat strax utanför. Också där kan det vara rejält med trafik!

Vi övar just nu på att planera körningen bättre. Jag tenderar att komma lite för fort in i situationer, som rondeller, vägbyggen och korsningar och där behöva bromsa. I övrigt tragglar vi inget speciellt utan samlar mil och erfarenhet. Målet och förhoppningen är att ta körkort till sommaren. Jag vill inte stressa, vägrar intensivkurser och tar det i mitt tempo. Jag bor och lever i Stockholm och ska också kunna köra där! 

• LaFontaine
    Marinero skrev 2012-11-15 14:51:39 följande:
    Ja, det har vart mitt stora problem med, att jag kommer in för fort i korsningar, rondeller etc.

Så gör jag med, kör och försöker få in den natruliga vanan. Jag ska dock på intensivkurs i april men då kommer jag ha en ganska stor körvana! Annars hade jag inte vågat mit på det, även fast jag bor i en liten stad, kommer ju köra in i relativt stora städer i framtiden. Och ja bor man just i Sthlm är det ännu vilktigare att verkligen ha körvana
    Ja, infarterna till Stockholm en måndagsmorgon är liksom inte att leka med. Jag får ångest bara av att sitta på bussen och se trafiksituationen
  • LaFontaine

Afasi: Jag kan inte ens förklara vad jag gör när jag växlar, för jag tänker inte på det längre. Det kommer till slut! Jag övar en del på att köra i olika skor. Jag har mest kört i gympaskor men nu övar vi med lite klack och annan sula. Skit vad svårt det är att köra i stövlett med hård sula! Fick ett motorstop sist på grund av det.

• LaFontaine
    Marinero skrev 2012-11-22 19:00:24 följande:
    Oj, jösses va svårt! Jag äger bara ett par klackskor och dem vågar jag inte köra i
    Olivia 090610 ~ Freja101020

Jag går nästan bara i skor med mer eller mindre hög klack så jag bör kunna köra i sådana. Det är inte heller klacken som är de svåra. Det är sulan och de faktum att man tappar känslan till pedalen. Men jag börjar äntligen få kläm på det
  • LaFontaine

Afasi, kör inte på det sättet. Du kommer att köra sönder kopplingen!

Jag funderade idag på hur jag gör och jag gör som sin bok beskriver. Försök att inte köra runt med kopplingen nere. Våga lita på bilen, den sticker inte iväg hur som helst. Du har kontroll över bilen, inte tvärt om!

• LaFontaine

På tal om teoriprov har jag hittat några gratisvarianter på nätet. Gjorde just en av dem och klarade det, till min stora förvåning ska tilläggas. Kanske dags att införskaffa en sån där bok snart.

• LaFontaine
    Marinero skrev 2012-11-27 15:43:53 följande:
    Sen tycker jag teorilektionerna är guld som ett komplement! Har ju redan gått hela teorin en gång Tungan ute Men ja, jag kom inte enda fram till målet då!

Jag har läshuvud, så några lektioner behövs inte. Tyvärr är jag inte lika bra i praktiken som i teorin

Tänk om man kunde ta körkort utan att köra  
  • LaFontaine

Jag måste ge mig ut och köra på vägarna i snömodden. Vi körde ju av vägen för några år sen och sen dess är jag livrädd för snö och halka. Känslan när bilen bara kanade i sidled var hemsk!

Nu vill maken att jag snarast möjligt bokar halkbanan för att bli av med skräcken och det ligger nog mycket i det. Således en uppgift för morgondagen!

• LaFontaine
    temmaL skrev 2012-12-10 11:42:48 följande:
    Nu så kan jag hoppa ur gruppen lika fort som jag hoppade in i den Skrattande
    Jättegrattis!

Själv körde jag på snö för första gången idag. Lägg till icke-fungerande vindrutetorkare och igenimmad ruta så förstår ni hur kul det var... Jag körde i alla fall inte av vägen!
  • LaFontaine
    Maybe skrev 2012-12-10 13:23:04 följande:

Det låter som en spännande upplevelse ;)
    Men så otroligt nyttigt! Jag fick inte göra något sånt när jag övningskörde och det är faktiskt synd.
    När jag körde till jobbet en dag så va det relativt fint, duggregnade lite men ingen fara.
    Jag jobbade kväll och när jag sen skulle köra hem på kvällen va det kolsvart ute, det spöregnade extremt och rutorna va igenimmade så jag såg nästan inget!
    Dessutom va det vägarbete överallt på vägen hem som plötsligt blev jättejobbigt vilket det inte va på vägen dit.
    Det va riktigt hemskt att köra hem den kvällen men jag överlevde =)

Ja, det är väl nyttigt. Det tänkte jag dock inte då. Då var jag mest förbannat över att maken hade mage att klaga på hur jag låg i filen. Jag försökte ju bara överleva
Svar på tråden Följas åt till körkortet?