• LaFontaine

Följas åt till körkortet?

Grattis Jenyma, vad roligt!

Jag kör på här. Sommaren är fortfarande målet. I lördags var det så halt att jag knappt kom iväg i en korsning. Äntligen har jag fått känna på hur det känns när däcken liksom släpper från underlaget. Det var ju inte alls så farligt!  

• LaFontaine

Hur går det för er alla övningskörare? Jag kör på. Igår körde jag i Stockholms innerstad och hela vägen hem. Maken gav instruktioner hela vägen och jag tog mig hem utan att köra på nån Igår körde jag dessutom med sällskap i bilen utan att bli nervös. 

I morse höll jag på att knappt kunna backa ut från carporten. Märkligt hur olika det kan vara! 

• LaFontaine
    Marinero skrev 2013-02-05 10:02:09 följande:
    Ja jag kör inte när det är snorhalt, bara om det är snö och bra vägar. Visst måste man lära sig det med men även när jag kommer ha körkort kommer jag aldrig köra i halka om det inte är ett absolut måste.

Jag kör i alla väglag. Det är min pedagogiska make som "tvingar" mig till det eftersom jag är livrädd för det sen vi körde av vägen. Och se på fan, i morse reagerade jag inte ens på att det var snö på vägarna!

Nu har jag i alla fall bokat halkbana till slutet av februari. Uppkörningsplanen ligger i juni/juli nånstans. På G! 
  • LaFontaine

Nu har jag kört halkan. Inte fullt lika obehagligt som jag förväntat mig. Till och med lite kul ibland

• LaFontaine
    Marinero skrev 2013-03-01 08:34:39 följande:
    Va kul Jag har inte hunnit bli nervös för halkan än Kommer nog sen när jag får datumet.
    Olivia 090610 ~ Freja101020

Det är ju inget att vara nervös för. Jag var rädd för det här med att tappa kontrollen så det var väldigt nyttigt för mig att få göra det. För "normala" människor (dvs inte neurotiska som jag) är det nog mest kul att snurra runt.
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-03-01 11:25:42 följande:
    Nu har vi bokat hotell i Karlstad med eftersom min uppkörning är 11.30 den 17:e. Jag vill inte ligga sömnlös natten innan och vara livrädd för att försova mig, vi har ju ändå 2.5 timmars körning härifrån t Säffle. Och Karlstad ligger ju bara ca 4 mil ifrån, alldeles lagom Sedan hoppas jag att man får en körlektion innan bara för att värma upp sig! Brukar man ju iaf få innan va jag vet.

De andra jag körde med var nervösa för att misslyckas. Det var inte jag. Jag vet vad jag kan och vd som krävs. Jag var nervös för att volta och dö . Däremot var det skoj att jag var den enda i bilen som fick höra att jag körde riktigt bra. Jag av nye bokat tid än. Junitiderna släpps först idag så det är verkligen ingen stress.
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-14 09:17:31 följande:
    Hej på er. Hur går det för er? Själv är jag åter hemma efter 2 veckors jätterolig intensivkurs i Säffle Allt har gått jättebra, förutom de två sista dagarna då jag körde som en kastrull. Men min körlärare sa att generellt kör man inte bra efter halkan som vi då hade haft och åkte redan kvart i sju på morgonen. Jag missade alla tecken, fick två käringstopp, glömde lägga i ettan osv. Fredagen gick bättre men jag hade problem med att korrigera bilen rak vid backning pga att jag backade för snabbt, och jag måste titta längre fram när jag ska hitta lämpligt ställe för att vända. Fö tyckte min kökrlärare redan från dag ett att jag kär väldigt bra, jag har bara fått tillsägelse om att ligga i mitten av körbanan oc att inte svänga för tidigt så jag korsar mötande trafiks körbana vid sväng. Körläraren va sååå bra. Lugn, trevlig och duktig på att lära ut. Jag är så glad att jag kom dit både påläst och körkunnig. För även fast jag kunde kära så tog det 1.5 veckor att verkligen gå igenom all körning grundligt som man ska köra på en uppkörning. Teoriprovet gjorde jag i fredags och fick 58 av 65 godkända poäng Så på tisdag åker jag tillbaka till körskolan, tar körlektion och sover där till onsdag. Wish me luck!

Jag håller tummarna för dig! Själv har jag ramlat och fått en spricka i armen så bilkörning är inte att tänka på nu. Jag väntar med spänning på röntgen och läkarbesök imorgon för att höra vad de säger. Om det "bara" gör ont att köra bil kan jag i alla fall köra lite kortare sträckor igen. Nu ägnar jag mig åt att läsa teori istället. Nåt kan man ju göra! Glöm inte att höra av dig efter uppkörningen så jag vet när jag kan släppa tummarna
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-14 17:16:13 följande:
    Ah ok. Ja man behöver ju lite tid men framförallt motivation för att köra. Kanske hittar du den nu framåt vårkanten?

Tack! Känns overkligt att man är så nära nu! Har aldrig kommit ens i närheten av körkort innan! Nu är det vara ett prov kvar! Känner skräckblandad förtjusning inför uppkörningen. I torsdags kände jag prestationsångesten komma smygandes och i fredags va jag så nervös på körlektionen. Inte inför läraren utan tänkte bara på uppkörningen och hur jag borde prestera så nära inpå men inte riktigt lyckades till hundra procent. Kände bara tillslut hur svettet lackade i bilen och min körlärare fick peppa mig. Nu har jag hunnit samla mig under helgen, vart ute och övat på det som jag brister i lite och det har gått jättebra. Så nu ska jag bara ge järnet och fokusera till hundra procent på uppkörningen, köra som jag skulle köra själv ute i trafiken! Försöka va så avslappnad det går. En tjej från förra kursen va i Säffle och körde upp och kuggade för sjätte gn på sin uppkörning, antagligen pga nervositet. Känns onödigt att kugga pga det om man kan köra bra.

Jag tror (eller så hoppas jag bara nu ) att vi vinner på att vi är lite äldre. Jag vet förvisso inte hur gammal du är, men jag uppfattar dig inte som en nybliven 18-åring Jag känner i alla fall att jag har ett helt annat sätt att se på min övningskörning och eventuell (den här armen kan bli långvarig...) uppkörning än vad jag hade när jag började övningsköra första gången som 17-åring. Jag är lugnare och mer realistisk. Nu vill jag inte stressa fram ett körkort, jag vill lära mig och jag är betydligt tryggare i det jag gör. Och i min egen nervositet så klart. 

Det är i alla fall vad jag vill tro på  
  • LaFontaine
    Marinero skrev 2013-04-18 11:53:07 följande:
    En uppdatering. Jag klarade uppkörningen igår Skrattande

Jag va jättenervös ju närmre uppkörningen kom under fm, men efter en halvtimmas körlektion som man har innan så va nervositeten helt borta när jag skulle köra upp! Gjorde några småmissar som jag sj kom på och va snabb med att kommentera dem direkt och de va nog det som räddade mig, bl a missade jag första hastighetssänkningen men såg direkt vid nästa skylt att de va 70 och inte 90 längre. Men inspektören sa att det va helt ok och hon såg att jag direkt tog ner farten.

Uppkörningen va ge ganska enkel men jag va sååå fokuserad till max eftersom det verkligen gällde att få bedömningen godkänd, så jag satt lite på spänn hela biten! Men den rundan jag fick har jag redan gjort med min körkskolelärare och det underlättade såklart

Gårdagens sjukaste men mest underbara känsla va att köra tillbaka bilen helt själv från trafikverket till körkskolan Stort lycka till allihop nu! Jag finns kvar här om ni har några frågor eller bara vill ha stöttning!
    Vad roligt, stort grattis!
Svar på tråden Följas åt till körkortet?