Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Sedan kan man ju se det positivt om mycket går åt skogen INNAN uppköringen! För mig gick två provuppkörningar verkligen uruselt, iaf den första! Kände mig totalt knäckt! Men i slutndan va det ju faktiskt bra för jag visade mina svagheter där och inte på uppkörningen, då visste jag va jag skulle tänka på extra mkt

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn
    LaFontaine skrev 2013-06-17 10:07:01 följande:
    Vet ni vad? Jag klarade min uppkörning idag!

Jättetsort grattis! Underabr känsla, ibland vill jag uppleva den igen!! Skrattande
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-08-12 07:07:48 följande:
    Ja men du ser haha. Kul att du fortfarande minns en del, det underlättar ju!

Det finns nog ingen annan som jag känner mig tillräckligt trygg med för att köra. Jag blir så otroligt stressad av att göra fel eller inte veta hur man gör och då vill jag inte köra med vem som helst. Har tagit mig flera år att vänja mig vid tanken på att köra med mamma haha. Menmen, det ska nog gå! Det går lite segt bara Flört
    Jag tror du bara måste bestämma dig och bli jävligt trött på att vara körkortslös. För sådär kände jag med innan. Därför jag la ner. Men tllslut va jag så urbota trött på att inte kunna ta mig ngnstans så jag bestämde ig och sket i hur illa jag körde, jag gav mig inte Och jag fick kortet tillslut fast jag trodde jag aldrig skulle uppleva den dagen pga min instälning. Bestäm dig bara så fixar du detta jag LOVAR Och med rätt körlärare så kommer du lyckas, jag lovar! Jag hade en väldigt burdus lärare första ggn men andra ggn fick jag en lugn, humoristisk och jätte duktig lärare och jag kunde aldrig tro att det skulle gå så bra.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-08-14 07:23:01 följande:
    Ja jag tror det jag med!
    Dåligt jämförelse kanske men.. En gång i tiden rökte jag och jag minns att jag försökte sluta gång på gång på gång men det var inte förän jag blev så jävla trött på att röka och kände mig riktigt dum varenda gång jag gjorde det som jag faktiskt kunde bestämma mig. Så när det känslan faktiskt fanns där så bestämde jag mig tvärt att jag skulle sluta och nu fanns det inget alternativ. Idag har jag snart varit rökfri i tre år och tänker aldrig börja igen.

Jag kan känna igen den känslan nu när det gäller körkortet, jag börjar bli så otroligt trött på att be mamma/sambon om skjuts, att ta bussen för att hämta sonen i spöregn, att bli hemskjutsad av arbetskompisar för att dom är snälla och tycker synd om mig som ska vänta på bussen en halvtimme på kvällen. Jag vill bara ha det förbaskade körkortet så jag får det överstökat någon gång!

Läste en gammal granne som började köra för en månad sedan. Det går så bra för henne att körskoleläraren bett henne köra halkbanan redan nu. Hon har inte haft jobbigt allt hittills och jag önskar jag också vore en sån naturbegåvning haha!
    Jag är helt säker på att du skulle kunna vara lika duktig som henne. Du ska bara ge dig f-n på det I Säffle had vi en elev som ALDRIG suttit bakom en ratt. Vsst det blev upp mot 100 lektioner totalt och kuggade första uppkörningen. Men hon kom tillbaka, körde och tog kortet tillslut. Och jag LOVAR, hon hade nerverna utanpå!! Så bara du har rätt körlärare så fixar du detta och oavsett hur mkt det kommer kosta så kommer du inte bry dig för det finns nget bättre än att sätta sig i en bil och bara köra vart man vil, när man vill Det fixar du, vi har alla varit nybörjare och skakiga bakom ratten Jag va precis som dig.

Grattis till ett rökfritt liv Skrattande Jag bestämde mig fr gott också för 7.5 år sedan Aldrig mer detta illalutande gift
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-08-14 08:50:33 följande:
    Haha herregud vad jag stavar illa såg jag..

Ja jag tror också jag kommer att fixa det till slut men det är så jävla segt att komma igång. Skulle behöva läsa några "första gången jag körde-historier" haha! Idag ska vi åka och kika om det finns någon bra plats att köra på. Tar med mig glasögonen ifall att vi får ett infall och testar lite. Läser på nu på morgonen också och övar alla moment i luften ;) Det är väl bättre än inget antar jag!

Tack detsamma!
    Haha ja det finns många fantastiska historier Själv har jag nog förträngt allt
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-08-15 12:24:11 följande:
    Härligt!

Idag åkte vi ut och körde lite. Övade på att starta, stanna och krypköra. Nu börjar jag förstå dragläget och krypkörningen gick bra. Inga motorstopp och inte sååå ryckigt, hoppigt eller konstigt. Mamma tyckte också det gick bra så nu hoppas jag det finns större yta nästa gång så kanske jag vågar öka på farten och testa att växla.
    Också ganska stolt över mig själv för att jag tänkte på att kolla i speglarna och hålla koll på människor runt omkring. Extra glad var jag över det när jag fick syn på en lastbil i relativt hög fart (utländsk) som kom snett bakom mig. Jag fick syn på den i god tid så jag hann aldrig bli stressad.
    Ja du ser!! Nu behöver du bara öva, öva och öva så kommer det
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-18 11:32:03 följande:
    För mig låter det logiskt att uppkörningen är rätt snart då!

Idag var vi ute en minikort sväng och körde. Fortsätter öva på start-växla upp-växla ner-stanna. Växla upp är lätt, det kan bli liiite ryckigt när jag åter ska gasa men oftast går det smidigt. Växla ner är värre. Då hinner bilen nästan stanna helt innan jag liksom hamnar i rätt läge på gasen och kopplingen. Det blir lite ryckigt och jävligt. Frustrerande!

Måste nog förresten öva lite mer på dragläget för visst är det viktigt? Hur har det varit för er andra att lära er dom här grunderna? Tog det tid eller var det lätt?

Dragläget har jag aldrig haft problem med, konstigt nog. Det är växlingen och anpassningen av fart som vart den svåra biten att knäcka. Men övning ger färdighet Sen går det bara på känsla, nu är det liksom inprogrammerat i huvudet fart/växel. Bra att du kommit igång
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-18 18:31:42 följande:
    Hur mycket körde du innan du kände dig redo att ge dig ut mer på vägarna och kände dig trygg med grunderna? Eftersom jag i nuläget bara kör privat så vill jag verkligen att grunderna ska sitta ordentligt innan jag vågar köra på mindre vägar.

Jag är glad att vi äntligen tagit oss tid för körningen. Mitt jobb (som timvikarie) blir lidande just nu men det får det vara värt!

Minns inte riktigt, började ju redan köra -08 och då hade jag aldrig suttit bakom en ratt. Men började på en parkering, sedan körde jag runt i ett industriområde med två små korsningar så man ändå fick träna på att möta andra bilar och högerregel samt väjningsplikt. Dock råkade jag missa att svänga av en gång så vi hamnade på landsväg Så har du ett industriområde att köra i lite, träna på växling så det sitter hyfsat så kan du försöka köra lite i tätort.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-19 08:05:12 följande:
    Okej. Jag kommer nog köra på parkeringsplatsen ett tag till. Vill gärna ha stenkoll på dragläget, krypkörningen och växlingen först. Dom säger ju att grunderna är viktigast hehe.

Okej. Det är inte ett alternativ för mig. Jag vill ta det manuella om det så ska ta mig år att få till det.

Ja kör på så länge tills du känner dig säker på det Då kommer du va en aningens mindre nervös på större vägar. Sedan kan jag rek att köra lite i villaområden där du ska hålla en låg hastighet och tillämpa högerregeln. På körskolan började de sedan med mig att köra enbart högersvängar eftersom det är lättast. Nästa lektion övade vi på vänstersvängar där du ska ta hänsyn till fler bilar iom svängningsregeln. 

Nästa bil kommer bli automat för mig. Inte att jag har svårt för växling men för att det skulle va underbart skönt att slippa hålla på med spaken   
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-09-19 13:08:51 följande:
    Har kört tre dagar i rad nu. Jag tror mycket väl att jag säkert gör något fel när jag krypkör. Får jag själv gissa så tappar jag kopplingen och har för mycket gas. Det ska övas mer på. Idag gick det oftast klockrent att växla, lite konstigt någon gång men oftast gick det ganska bra att båda växla upp och ner. Nu handlar det bara om ettan och tvåan men ändå.

Vi började prata om att leta upp någon väg att köra på, utan för mycket trafik och utan för svåra hinder. När vi kom hem så läste jag i mammas handledarbok och ska man följa den så ska jag egentligen fortsätta länge till och öva på dragläge, växling osv. Men samtidigt känns det som att jag vill gå ett steg längre nu. Dragläge osv får man ju ändå öva på när man kör på små vägar. Svårt att avgöra vad som är bäst. Fortsätta öva på enbart dom momenten ett tag till fast jag börjar tycka att det är tjatigt och trist? Tycker det är väldigt svårt att lära sig något när man inte har ett dugg att se upp för.
    På en öde parkering är det ju bara rulla igång. Man behöver ju knappast stanna till i dragläget för att kontrollera trafiken, blinka osv. Det enda jag ser till att göra är att kolla i backspegel och sidospeglar osv.

Alltså, på körskola håller man väl på en parkering i en lektion, sen är det villaområde. Iofs har de dubbelkommando, lite skillnad såklart  Så känner du att du tror att du behärskar iaf dragläget så våga Kör bara försiktigt! I villaområde. Där måste du köra försiktigt och du får även möta lite bilar Dragläge/krypkörning är en träningssak
Svar på tråden Följas åt till körkortet?