Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

MoaElis skrev 2013-10-23 19:04:08 följande:

Okej, men jag kan inte låta bli att få panik när körskoleläraren säger att jag ska vända någonstans... Det är ju omöjligt att veta om man ska fortsätta och hoppas att en rondell kommer, eller åka in någonstans och hoppas att man kan vända där... Jag kan knappt tänka då, så jag hoppas inte jag får något sånt på uppkörningen för då lär det nog inte gå så bra.

Men om man kör på en landsväg, kan man då vända genom att först köra in på en busshållplats eller är det inte tillåtet?

Då var det som jag trodde, ska försöka göra rätt. Hmm, man blir kuggad för så små grejor alltså? Jobbigt när man måste göra provet flera gånger, men lite skönt var det väl ändå att få körkortet tillslut?

Jag hade exakr samma problem och va såå rädd att kugga pga det. Men vi övade mycket på detta, så det gic inte att kugga! Och vi övade i de områden där jag visste exakt var jag skulle vända Det du ska tänka på är helt enket, titta långt och blinka där du tror du kommer kunna vända, som sagt det gör inget om du upptcker att där kan du visst inte stanna/vända. Utan då tar du bort blinken och kör vidare! Man gör en större grej av det än va det är men detta tyckte jag va grymt jobbigt med när de sa, vänd på lämplig plats. Men körskoleläraren kommer lära dig exakt vilka ställen du kan vända på! Det som är så stressande är att man koncentrerar sig på så mkt annat i körningen och att man ff jobbar mkt å att titta långt fram viket är svårt i början.
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn

Ang rondeller så verkar det mkt olika hur de lär ut. Jag skulle alltid ligga till höger om jag skulle rakt fram, vänster om jag skulle vänster. Det va iaf körkosleläraren noga med. Sedan sa han att nr han gick körskolelärarutb så fick de veta att i vissa städer kuggar de dig om du blinkar dig in i en rondell! Det råder delade meningar om huruvida du ska blinka dig in eller inte. Men det kan aldrig bli en trafikfara om du blinkar dig in, om du ska till vänster eftre rondell så blinkar man vänster men givetvis blinkar man sedan sig ur rondellen. Så detta är man ganska upprörd över hur man an bli kuggad på en sådan sak! Så det kan verkligen skilja sig vad de godkänner/nte godkänner.

• frukarlssonn

Appropå rondeller, f-n va många som inte blinkar ur!! Blir GALEN! De blinkar sig in, men kan inte ändra blinken när de ska köra ut så där står man och väntar för man tror de ska fortsätta men n'ä de svänger ut!

• frukarlssonn
    giftgrodan skrev 2013-10-28 14:42:01 följande:
    JAG HAR KÖRKORT! Jag klarade uppkörningen! Det trodde jag faktiskt INTE, det kändes inte så bra som det brukar. Härligt!

Jag har kört med körkortonline. Jättebra frågor, de förklarar alternativen väldigt bra.
    STORT GRATTIS Skrattande
  • frukarlssonn
    giftgrodan skrev 2013-10-28 18:11:03 följande:
    Tusen tack! Var ute och körde alldeles själv för första gången nyss, märklig känsla.
    Visst är det? Glömmer aldrig första ggn, jag åkte iväg till återvinningen Skräckblandad förtjusning Skrattande
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-29 11:57:44 följande:
    Faaan. Idag körde vi igen efter flera veckors uppehåll. Det var som att börja från början och allt gick skitdåligt.. Jag vill fan bara kräkas på det här. Helt tappat lusten att skriva in mig på körskolan!
    Det är så när du är orutinerad och du tappar så mkt efter uppehåll jämfört med när du kört mkt! Helt normalt och ge INTE upp! Vet hur j-a tråkigt det känns men kör på regelbundet igen och jag lovar att du kommer ikapp direkt! Och du måste börja med körskolan du komemr få mkt bättre självförtroende i trafiken det kan jag lova! Så skriv in dig nu!!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-29 20:35:21 följande:
    Tack för stödet! Vi bestämde först att vi skulle skriva in mig imorgon men nu verkar det som att dom kanske har något erbjudande på gång så vi avvaktar i några dagar. Är tyvärr skitsvårt att hitta tiden för att köra när man är timmis med oregelbundna arbetstider men vi gör så gott vi kan. Min favoritparkering för övningskörning håller dom på gräver upp just nu så jag kan inte riktigt öva så som jag vill heller. Men som du säger, jag ger inte upp! Jag SKA ha det där jävla kortet nästa år!
    Klart du ska Senast förra sommaren va jag ff övertygad om att jag skulle bli körkortslös. En vacker dag va jag bara så j-a trött på att inte kunna ta mig någonstans. Från den dagen gick det framåt
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-10-30 11:23:48 följande:
    Jo precis men det är svårt att få till den privata körningen då. Nej vi har flera men bara en som jag litar på och tänker gå på. Tack och lov så kom hösterbjudandet idag som jag väntade på!

Idag kom erbjudandet! Så, så snart som möjligt så ska vi åka ner och skriva in mig! Jag har också tröttnat och känner verkligen att jag vill ta kortet men det känns ju motigt när allt går fel haha! Idag var vi ute och körde och även om jag fortfarande gjorde lite småfel och fick något motorstopp så gick det otroligt mycket bättre! Då ökade hoppet igen!

Men du hade inte behövt körskolan om du inte hade gjort fel, så ska du tänka, INTE tvärtom!!! Lycka till nu!! Du kommer tycka det är jättekul, för det mesta iaf
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-31 16:46:46 följande:
    Hur många körlektioner hade ni efter lilla uppkörningen? (om ni hade en sån) Jag har den imorgon, känner mig inte riktigt redo men det är väl bara att försöka göra sitt bästa... 
    En körlektion.
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-10-31 20:25:22 följande:
    Okej, var det bara någon grej du behövde träna på då? Jag har 2 till bokade, hoppas det inte behövs fler.
    Ja jag hade två små uppkörningar innan kan man säga. Båda gick ganska mkt åt skogen. Jag gick intensivkurs så jag hade mina tor-fre, åkte hem och om tillbaka tis och körde en dubbellektion då vi bara gick igenom allt och tränade extra på det jag behövde träna på vilket va back runt gathörn och vända på lämpligt ställe. Den körlektionen gick jättebra som tur va. Hade övat mkt hemma den helgen på just det jag va lite sämre i. På onsdag va  uppkörningen då, vilket tag turligt nog klarade.
Svar på tråden Följas åt till körkortet?