• Sten Mjuk
    Äldre 12 Nov 03:33
    17502 visningar
    34 svar
    34
    17502

    Ica raketpistol farlig ?!!!!?

    Hustrun som är sjuk köpte en sådan till vår fyraåring och hittade inte förpackningen då jag ville se ålder. Hon sa 3 år och att pappa bara får använda för den är farlig för ögonen, sedan gav hon den till sonen ändå!

    Han skötte sig så bra i början, men började vifta vid mig och skjöt rakt emot mitt öga, som tur var har jag glasögon som den prickade. Han sa förlåt och blev ledsen, jag sa att det är mammas fel. Han ville fortsätta och jag ville slänga den direkt. Nu ligger den högt upp för utredning.

    En liten raket som man laddar i en pistol och han kunde skjuta över hela vardagsrummet. Vad hade hänt utan glasögon?

  • Svar på tråden Ica raketpistol farlig ?!!!!?
  • Sten Mjuk
    Äldre 12 Nov 03:44
    #1
  • Äldre 12 Nov 10:07
    #2
    Sten Mjuk skrev 2012-11-12 03:33:52 följande:
    Hustrun som är sjuk köpte en sådan till vår fyraåring och hittade inte förpackningen då jag ville se ålder. Hon sa 3 år och att pappa bara får använda för den är farlig för ögonen, sedan gav hon den till sonen ändå!

    Han skötte sig så bra i början, men började vifta vid mig och skjöt rakt emot mitt öga, som tur var har jag glasögon som den prickade. Han sa förlåt och blev ledsen, jag sa att det är mammas fel. Han ville fortsätta och jag ville slänga den direkt. Nu ligger den högt upp för utredning.

    En liten raket som man laddar i en pistol och han kunde skjuta över hela vardagsrummet. Vad hade hänt utan glasögon?
    Öh?
    Så det är hennes fel?

    Jösses..

    Så om ditt barn får klorin att dricka av mamman och gör det så är det mammans fel? Du har väl ett ansvar som förälder också att?

    Det kallas att samarbeta. Ibland tänker den andre fel.

    Skulden ligger mer hos dig isf om du visste vilken fara det var med denna sak och ändå lät ditt barn ha den.

    Lär om till nästa gång och konfiskera saken tills hans blir äldre.
  • Äldre 12 Nov 10:40
    #3
    GosisMamman skrev 2012-11-12 10:07:20 följande:
    Öh?
    Så det är hennes fel?

    Jösses..

    Så om ditt barn får klorin att dricka av mamman och gör det så är det mammans fel? Du har väl ett ansvar som förälder också att?

    Det kallas att samarbeta. Ibland tänker den andre fel.

    Skulden ligger mer hos dig isf om du visste vilken fara det var med denna sak och ändå lät ditt barn ha den.

    Lär om till nästa gång och konfiskera saken tills hans blir äldre.
    Håller med fullt och fast,finns ju något som heter egenansvar..

    Och vad menar du med att mamman är sjuk, vad har detta med saken att göra ??
  • Sten Mjuk
    Äldre 12 Nov 16:47
    #4

    Försök att hålla er till ämnet, jag berättar bara vad som hänt och frågan var om den är farlig. Att hon är förkyld är en ursäkt för dåligt omdöme. När min lilla son gråter för att han gjort något förfärligt, måste jag tala om det som mamma sagt innan men gjorde tvärtom.
    Det allvarliga här är vad som står på förpackningen som jag vill veta, så inete folk mister ett öga.

  • Äldre 12 Nov 16:55
    #5
    Sten Mjuk skrev 2012-11-12 16:47:05 följande:
    Försök att hålla er till ämnet, jag berättar bara vad som hänt och frågan var om den är farlig. Att hon är förkyld är en ursäkt för dåligt omdöme. När min lilla son gråter för att han gjort något förfärligt, måste jag tala om det som mamma sagt innan men gjorde tvärtom.
    Det allvarliga här är vad som står på förpackningen som jag vill veta, så inete folk mister ett öga.
    Hålla sig till ämnet är väl knappast att ta upp att någon är sjuk?

    Huruvida Ica raketpistol är farlig eller inte är nog bäst att du tar upp med dem. Resten är orelevant om man nu ska tro dig men eftersom du ändå beskrev hur du skyller ifrån dig från ditt föräldraansvar så tas det självklart upp.

    Din son gråter för att? Han råkade skjuta åt fel håll? Han är tre år. Det är orimligt att han ska skuldbelägga sig själv för att inte ha haft den impulskontrollen. Där får DU kliva n och förklara att det inte hände något allvarligt denna gången men att nästa gång är ni nog ute och leker med denna sak.

    Snacka om att verkligen dela upp er som föräldrar. Man får tycka olika men man använder inte ett barn på detta sättet.

    Och förfärligt? Jag tycker det där var ganska harmlöst. Man kan ju för fan inte gå runt och tänka "vad KUNDE ha hänt"
    Jag kunde ha dött om jag hade kört fem minuter tidigare och hamnat där och där tex.. Nä.. Skärpning.
  • Sten Mjuk
    Äldre 12 Nov 17:58
    #6

    Han är 4 och på förpackningen var varning under 3 sa hon som sa innan att den var farligt för ögonen, hon ville inte att någon skulle bli av med synen, så det här är lite allvarligare om Ica säljer farliga saker så det bör kollas.

    Det här står under Säkerhet här i FL och att få en projektil i ögat är antagligen inte hälsosamt, den stoppades bara av mina glasögon. Tyvärr hittar jag inte varningstexten, den ska fram.

  • Äldre 12 Nov 18:11
    #7

    Spelar väl ingen roll vilken ålder det står på förpackningen? På billiga skräpleksaker står det alltid 3 år så att inte småbarn ska få i sig smådelar. Men bara för att det är 3 år på leksaken så betyder det inte att man kan skjuta folk i ögat utan risk. Lika lite som att jag kan skjuta någon i ögat med mitt vapen bara för att jag har vapenlicens. Tungan ute 

    Lär din unge istället att man aldrig får skjuta mot ansiktet på någon. Skaffa en poängtavla han kan skjuta på istället. Finns pistoler med kardborreskott som är rätt kul (Nerf t ex). 

  • Sten Mjuk
    Äldre 12 Nov 18:51
    #8
    Tant Prysselius skrev 2012-11-12 18:11:39 följande:
    Spelar väl ingen roll vilken ålder det står på förpackningen? På billiga skräpleksaker står det alltid 3 år så att inte småbarn ska få i sig smådelar. Men bara för att det är 3 år på leksaken så betyder det inte att man kan skjuta folk i ögat utan risk. Lika lite som att jag kan skjuta någon i ögat med mitt vapen bara för att jag har vapenlicens. Tungan ute 

    Lär din unge istället att man aldrig får skjuta mot ansiktet på någon. Skaffa en poängtavla han kan skjuta på istället. Finns pistoler med kardborreskott som är rätt kul (Nerf t ex). 
    Hoppas att det inte bara var 3 år om den är farlig så det vill jag kolla och ev. få bort ur handeln.
    Jag lärde honom att skjuta i stora rummet bort från sig själv och det fungerade bra en stund. Sedan började han vifta med den och skjöt emot mitt öga av misstag, alltså en olyckshändelse så den möjligen lämpar sig för stora barn och vuxna, eller passar bäst i sopkärlet.

  • Äldre 12 Nov 18:51
    #9
    Sten Mjuk skrev 2012-11-12 17:58:10 följande:
    Han är 4 och på förpackningen var varning under 3 sa hon som sa innan att den var farligt för ögonen, hon ville inte att någon skulle bli av med synen, så det här är lite allvarligare om Ica säljer farliga saker så det bör kollas.

    Det här står under Säkerhet här i FL och att få en projektil i ögat är antagligen inte hälsosamt, den stoppades bara av mina glasögon. Tyvärr hittar jag inte varningstexten, den ska fram.
    Ica säljer gafflar. Ska det anmälas också?
    För att inte tala på stekpannor och annat som kan vara farligt att få i bakhuvudet.

    Åldersmärkningen är en uppskattning. Om jag har ett barn som är 4 år men stoppar allt i munnen kanske jag inte ska ge barnet leksaker som innehåller små delar TROTS att det står från tre år.

    Tycker återigen du ska koncentrera dig på DITT föräldraansvar. Det kommer man mycket längre på än att förlita sig på varningstexter osv.
  • Äldre 12 Nov 18:52
    #10
    Sten Mjuk skrev 2012-11-12 18:51:37 följande:
    Hoppas att det inte bara var 3 år om den är farlig så det vill jag kolla och ev. få bort ur handeln.
    Jag lärde honom att skjuta i stora rummet bort från sig själv och det fungerade bra en stund. Sedan började han vifta med den och skjöt emot mitt öga av misstag, alltså en olyckshändelse så den möjligen lämpar sig för stora barn och vuxna, eller passar bäst i sopkärlet.

    Och där har du svaret. Ditt barn är inte moget för en sådan leksak.
    Det är ju inte Icas fel.
Svar på tråden Ica raketpistol farlig ?!!!!?