• Boothwalker

    Årets FL-fotograf 2012

    Eftersom en del missförstod inlämningsdatumet har jag gett lite dispens. Men iom att jag inte kom hem förrän nu kommer jag inte hinna fixa allt innan 20.00. Men jag hoppas få igång det hela senast 21.30.
    Ursäkta fördröjningen!


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    TheMrs skrev 2012-11-19 20:22:59 följande:
    Nej det är inte du som ska be om ursäkt, det är vi trögtänkta som inte fattat fast det stod tydligt! Det är vi som ska täcka ödmjukast som får vara med! !
    =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phplo5fsn.pngDel 1
    Del 2

    Glöm inte rösta i båda deltävlingarna =)

    Du får inte rösta på din egen bild eller fiska röster!
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker

    Deltagarlistan är:

    1. Nilenna 
    2. Nyfiken gul
    3. ciliaja 
    4. Ronja 551
    5. Ulle75
    6. Boothwalker 
    7. Madbe
    8. MaMiHeart
    9. Man1973
    10. tahira 
    11. Snusmumriken111 
    12. MaNiMi
    13. TheMrs
    14. PolyPond
    15. Momat
    16. pellepelle 
    17. LiljaStargazer
    18. mikipiki 
    19. finskaflikkan
    20. Ellab
    21. gugeligu 
    22. pysselkiisen
    23. Tessss
    24. Madame Mom
    25. Yrpannan


    Ni som skrivit upp er på listan och inte lämnat bidrag till första tävlingen kan fortfarande lämna till porträtt. Isåfall får ni 0 poäng från första omgången. Missar ni även den är det förmodligen ingen större idé att hoppa in till Närbildsomgången då bara de med flest röster sammanlagt fortsätter efter det.


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    PolyPond skrev 2012-11-19 23:06:54 följande:
    Fråga: Hur nära är en okej närbild? Jag har inte utrustning för riktigt fint macro...
    Nära är ok. Macro är mest för att man ska fatta att det är åt macrohållet jag menar med närbild. Vill du ha åsikt om om jag tycker just din bild räknas så är jag gärna bollplank om du mejlar =)<

    Men alla har ju inte macroutrustning (Jag har bara närbildslinser) och det är helt ok =)

    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    Ann Lee skrev 2012-11-20 06:38:44 följande:
    Min kom inte med fast jag mejlade mitt bidrag igår eftermiddag. Trodde att detta med dispens gällde alla?
    Givetvis gällde dispensen alla. Men jag hittar inget mejl från dig. Kan du mejla mig så jag vet vilken adress du skriver från så jag kan dubbelkolla?
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    Nyfiken gul skrev 2012-11-20 07:01:42 följande:
    måste bara säga att gud vad duktiga alla är!

    Helt fantastiska bilder !

     
    =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    pellepelle skrev 2012-11-20 11:09:51 följande:
    Intressant det där med två olika omröstningar. Jag antar att det har att göra med FL:s forumstruktur att det inte är tillåtet med mer än ett visst antal bidrag i en omröstning.

    Men frågan är hur rösterna räknas sedan. Är det placeringen eller antalet röster som räknas.

    Som det är nu är det ju lite ojämnt slumpat i de båda olika deltävlingarna (jag vill poängtera att jag har haft tur och hamnat i "rätt" grupp så detta är inte bitterhet eller gnäll :)
    I den ena gruppen är det ju en bild som skenat iväg eftersom den anses som överlägsen vilket innebär att tvåan i den gruppen får ganska få röster. I den andra är det mer jämnt fördelat då kvalitén är mer likvärdig. Min poäng är att den som kommer 2:a i den "svåra" gruppen skulle antagligen fått ganska många fler röster i den "lätta" gruppen, medan till exempel min bild (som är i den "lätta" skulle fått många färre om den legat i den andra så att säga.

    Så frågan är om man kanske ska ge poäng efter placering inom gruppen istället för antalet röster? Eller blir det orättvist då mot den "lätta gruppen"?

    Nåja, Boothwalker har säker koll på vad hen gör
    * De röster du får blir dina poäng som sedan räknas samman och den med flest poäng i slutet blir Årets FL-fotograf 2012. =)

    Alltså. Det spelar inte sååå stor roll vilken placering man får i sin grupp.

    Tekniskt sett går det att ha 25 bilder i en omröstning men det blir väldigt många bidrag då så det känns som om det är bättre med två omröstningar och att man kan rösta på två bilder var. Jag har slumpat startordning med slumpgenerator och försökt kolla så kvaliteten på bilderna är relativt jämnt utspritt (Men ansåg att det var ok så jag har inte ändrat ordningen) Till nästa deltävling kommer jag dela in bilderna i två grupper baserat på antal röster (dvs den med flest i första, den med näst flest i andra, den med tredje flest i första osv) och sen slumpa startordningen.

    Det är antalet röster totalt från alla tio tävlingarna som räknas. Och de från en tävling påverkar inte superdupermycket...

    Är det 100% rättvist? Förmodligen inte. Men det är det bästa alternativet jag kommit på.
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    pellepelle skrev 2012-11-20 23:01:26 följande:
    ooops- jag läste fel. Sorry booth
    Det är lugnt. Hade jag varit hemma hade jag rättat dig själv. Men iallafall. Det står i TS att om det är många deltagare delas tävlingen upp. Enligt tidigare erfarenheter med fototävlingar på den här sidan är 25 bilder mycket. =)

    Och ditt exempel var mycket tydligare så jag kopierar det för att dubbelbekräfta hur det funkar =)

    Jag slår ihop alla poäng och delar grupperna: 1:an i grupp A, tvåan i grupp B, trean i grupp A, fyran i grupp B osv

    (Men om de flesta hellre vill slumpa oberoende av röster så kan jag absolut göra så =)


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Boothwalker
    Lonlely Wolf skrev 2012-11-20 22:15:50 följande:
    Nu är jag inte kvar mer och tävlar på denna tråd då min bild inte fick vara med pga att kameran var fel inställd på årtal och datum, men vill påpeka ändå att när jag tittar på omröstningen så finns ju inga namn eller nick på bilderna och då undrar jag om det ändå går rätt till med röstningen för ingen vet om den som får mest röster är TS egna bilder. Tvåan som fått det flesta röster i del 1 kan ju vara TS egen bild. bara en undran jag förstår inte egentligen inget av denna tävling. Men jag ska väl inte säga nått då jag inte kunde vara med.
    Du kan fortfarande skicka in bilder till porträtt. Om dina bilder är märkta med rätt år.

    När alla omröstningar är klara kommer jag avslöja vem som fotat vad. Jag vet inte hur jag skulle kunna fuska till mig fler röster De bilder jag tävlar med har liksom inget att göra med huruvida jag håller i tävlingen eller inte. Folk kommer själva kunna kontrollräkna mina och sina röster om de inte litar på mig =)

    Jag lägger ner sjukt mycket tid på denna tävling varje år. Dels för att jag gillar att fota. Men också för att jag gillar att organisera tävlingen. Jag har aldrig vunnit tävlingen! Jag tycker bara det är kul att tävla =)
    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
Svar på tråden Årets FL-fotograf 2012