Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?
Gud vad intressant det är att snacka med er. Jag blir så glad.
Att klara:
Inferens - läsa mellan raderna - läsförståelse
Läsa med flyt, ha intonation
olika lässtrategier som t.ex. sökläsa
men jag vill också ta med läsork - för att klara kraven måste man orka läsa typ 20-30 minuter i följd för att klara vissa lästest för år 4.
Okej, där har jag nästan tolkat litteraturen som att då man kan betrakta så mycket som litteracitet i vår vardag (eller att vi utsätts för många litteracitetshändelser) som att vi liksom kan sänka ribban för våra invandrare som kommer från länder där de inte blivit så litterata "i vår bemärkelse" för att vi delvis "har en norm" i den svenska litteraciteten.
Ni kanske inte vill hålla med mig om ni läst de här ämnena (ex. Carina Fast "Literacy" och Heaths "Ways with words")? Ursäkta att jag kom in på det här men jag tänker ju lite på den här tentan nu, när jag även blev engagerad i min dotters läsning.
På tal om det. I den här boken "Ways with words" så har en forskare studerat tre olika samhällen, med barn som kommer ifrån helt olika kulturer fast samhällena ligger nära varandra.
Samhället med Roadville-barnen är isåfall det lysande exemplet på att de inte har några läsarstrategier isåfall??
Antar jag. De får lära sig att det som står i böckerna är sant. Nej, förresten. Föräldrarna ställer ju faktiskt frågor på texten. Jo, på innehållet ställer de frågor.
Men ändå...barnen får problem i skolan när de ska läsa för att lära sig saker, och för att förstå saker. Då får de problem, trots att de inledningsvis har lärt sig tekniken med att läsa.
Tja, det är lite klurigt allt det här, ni får väl hjälpa mig sätta fingret på det.