Inlägg från: En struts |Visa alla inlägg
  • En struts

Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?

Det vore intressant att veta hur ni andra lärare som pratat här i tråden, ser på detta med litteracitet. Anknyter ni mycket till vardagslitteracitet i undervisningen? Eller är det mest vid invandrarundervisning man ska tänka så?
    Jag funderade ju nästan om min dotter kanske blir lite pressad på ett negativt sätt, alltså att man då kanske inte ser på ett så "vidgande sätt" på litteracitet, utan att läsningen "ska in i en viss mall"? och att det kanske kan stressa barnet lite?
    Är läsinlärning en väldigt komplicerad process som är svår att förstå?
    Jag tycker som sagt att dottern läser oerhört inlevelsefullt, MYCKET bättre än sin pappa, och då vi "antar olika roller" om vi läser seriealbum, så är hon lika bra som jag att läsa sina pratbubblor.
    Men är det väldigt komplicerat att förstå det här med läsförståelse då?

Är det för mycket formell läsundervisning i skolorna idag, som stressar barnen i sin läsinlärning, kort sagt?

(Vad tror även du Miljarden eftersom vi nu diskuterat litteracitet?)

(Jag började fundera om detta även då jag såg reportaget om de hemmaundervisande föräldrarna som vi diskuterat i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-24-429/m67726058.html där en av de hemmaundervisande föräldrarna konstaterade att läsinlärningen brukar krångla till sig i den vanliga skolan. Jag funderade om det låg något i det?)

• En struts
    Mumu skrev 2012-12-01 07:34:17 följande:
    Jag förstår inte riktigt dina frågor och paralleller kring literacy och formell läsundervisning och faror faktiskt. Det känns som att du har läst en bok som lägger fram frågor och teorier och sedan har låst dig lite vid det.

Literacy är egentligen att vara läs- och skrivkunnig, men numera har man utvidgat begreppet till att omfatta olika sorters kompetenser, tex mediala kompetenser, kulturella kompetenser etc. Och det innebär då att man tillägnar sig ett djup i språket genom olika kanaler och aspekter i dessa områden. Så att medvetet använda det vidgade textbegreppet handlar inte om att sänka några krav, utan att det finns olika vägar att må litteracitet. Att kraven sänks om man blir för vardagsnära (som jag tolkar din frågeställning) motverkas av att vi har uppställda kunskapskrav som vi gör vår bedömning mot. Vägarna att nå dit kan (och ska) se olika ut, men kunskapsförmågorna vi bedömer är desamma. Möjligheten att nå litteracitet på olika vägar ska handla om att få FLER och DJUPARE kompetenser, inte tvärtom.
    Visst kan man se det ur två sidor. Det är möjligt att "jag verkar låst", men det finns forskare som är kritiska också. Att man problematiserar begreppet betyder inte att man alltigenom är kritisk. Du har exempelvis rätt. Jag säger inte emot något i det du skriver.

Låt mig nämna ytterligare ett exempel som ligger i det vidgade begreppet literacy. Det är detta att man lägger stor vikt att L2 inlärare lär sig sitt förstaspråk, för att nå inlärarspråket (=att invandrare lär sig sitt modersmål, för att då lättare kunna lära sig svenska (om vi pratar om Sverige då)).
    Då finns det till och med förskolor som ENDAST pratar på inlärarnas språk (som rent arabiska förskolor tex), för att barnen då de lärt sig sitt eget språk ska gå över till andra avdelningar, där de sen lär sig svenska.
    Detta är ett kontroversiellt tillvägagångssätt som många är kritiska till. Medan andra tror på det.
    Dock är tillvägagångssättet ett "modernt sätt" att tänka inom literacy.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-02 12:38:35 följande:
    Du blandar ihop saker här. Literacy och "det vidgade textbegreppet" är två begrepp som inte i sig innefattar teorier om arbetsmetoder etc. Du är kritisk till vissa arbetssätt, inte till begreppen.
    Om det vidgade begreppet innebär att man arbetar på ett nytt sätt, så kan man naturligtvis vara kritisk mot begreppet också. Där håller jag inte med dig alls.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-02 16:26:29 följande:
    Det innebär inte i sig att man arbetar på ett nytt sätt. Det innebär att man tar hänsyn till fler faktorer, att man inser att språk- och läsförmågan har fler ansikten än man traditionellt har tänkt sig.
    Naturligtvis, man kan fortsätta att arbeta på det sättet att man kör ren formell undervisning och har arbetsmetoder baserade på de gamla omoderna teorierna. Sen kan man ha nya arbetsmetoder, baserade på den mer moderna teorin.
    Naturligtvis kan man helt skita i teorierna och jobba hur man vill.
    Jag tar dock upp arbetsmetoder baserade på det moderna sättet att tänka.
    Att anamma en teori i praktiken kan naturligtvis se olika ut.
  • En struts

Budskapet i det moderna sättet att tänka inom literacy är att "låt ungdomarna få fördjupa sig i den intressesfär de har i filmer, tv-serier, fantasy, dataspel etc, där deras stora engagemang ligger, om de inte har tålamod att läsa skönlitterära böcker - för att utveckla deras litteracitet.
    Idag har svenska ungdomar VÄLDIGT dålig läsförståelse har de gått ut med i nyheterna nyligen. De har svårt att begripa endast något krångligare texter, och de läser aldrig skönlitterära böcker överhuvudtaget (många av dem).
    Vad beror det här på då? kan man fråga sig.
    Kan det "ha daltats" för mycket i skolan?
    Det sägs annars att det beror på det ökade dataspelandet. Ok, dataspelandet som vi också skulle se som en litteracitetshändelse, som utvecklar litteracitet.
    Vad blir det för litteracitet som utvecklas om man "tar del av den verklighetsvärlden" och genom den ska fånga upp inläraren? Det frågar iallafall jag mig.
    Sen om läsförmågan har gått ner i så stor utsträckning, så kanske man ska fråga sig, om det moderna sättet att tänka i litteracitet kan ha påverkat utvecklingen negativt.

Jag blir för den delen också störd på dessa flummiga teorier. Det är väl klart att alla inser att språket utvecklas i alla möjliga sammanhang. Om man till slut benämner allt som litteracitetshändelser, så vattnar det ur begreppet, det har ingen betydelse längre.
    Förutom för den forskaren som vill göra anspråk på att den kommit med något nytt, och bli klappad på huvudet.
    Jag tillhör den kategorin som vill att undervisning ska bygga på kunskap. Inte på lösa, flummiga, psykologiska teorier, vilket kännetecknas för hela lärarutbildningen. Detta gör mig också störd!

• En struts

Mycket bra att det är någon som är kritisk, till det jag har att säga i tråden här dock. Härligt att få utveckla mitt resonemang.

• En struts
    Indianica skrev 2012-12-03 21:46:38 följande:
    Literacy handlar väl till stor del om att man ser på barnet som en individ som kommer till skolan med ett stort bagage av olika läserfarenheter (det barn vars hem präglas av 99%  veckotidningar har helt andra läserfarenheter än det barn vars föräldrar överöst det med klassiker odyl och på samma vis läser föräldrar olika mycket för sina barn vilket präglar barnen enormt mycket eftersom de omedvetet påverkas av läsandet.) För skolans del handlar det då om att känna av barnets erfarenhet av literacy och att bygga vidare på det för att öka/bibehålla läsintresset (t.e.x klart olämpligt att som lärare sätta Illiaden i händerna på någons om endast läst Kalle Anka t ex).

Vad gäller ditt barn så skulle jag tro att det inte handlar om grundläggande läsfärdigheter typ läshastighet, intonation odyl, utan i tioårsåldern ska barnet börja kunna t.ex. läsa mellan raderna och reflektera över litteraturens innehåll etc. Vidare är det här ett mål att barnet ska vara en bokslukare, eftersom man tydligen ser ett samband mellan bokslukarnas bokslukeri och ett gott ordförråd. Kan inet tala för ditt barn, men tror det är mer så du ska tänka.

Hej Indianica, härligt att du kommer in i tråden. Såg någonannanstans att du var engagerad med ditt barns både läsutveckling och skolundervisning, så jag skulle gärna startat en tråd just för dig för att diskutera ämnet.

Jo visst gäller det inte de grundläggande färdigheterna för min dotter. Det handlar med om att nå läsningen på djupet. Så jag tror att man kan resonera så att hon knäckt läskoden (det tyckte iallafall min föreläsare då jag tog upp dotterns läsning med henne),
    så när man diskuterar literacy, så diskuterar man nog mer på en mer grundläggande nivå om läsfärdighet? Och visst är det bokslukaråldern som hägrar, när jag nu engagerar mig. Det är väl den man vill ha igång. Och skolan?`(Har de andra barnen hamnat i bokslukaråldern då? Måste fråga de andra föräldrarna. Det är ju tyvärr mer sällsynt nu har jag läst på nätet.)

Och visst är det bra att utgå från barns läserfarenheter när man vill få igång läsningen. Men faktum är att författarna och forskarna skriver olika om det (då jag nu läst en kurs i läs och skrivutveckling) och att vissa är mer handfasta, och andra ger vinkar om "att förenkla lite för mycket" kanske? (det finns iallafall en lite att man med förhållningssättet kanske ratar det som ses som för krångligt, eller för svåråtkomligt i textväg, om man bara ska bygga på det "erfarenhetsbaserade" litteraturmaterialet. Så tänker iallafall jag.)
    Det handlar ju inte bara om att lära sig läsa. Det handlar ju om att ta sig igenom och förstå även lite mer krångliga texter. Och det har de ju upptäckt att svenska elever inte kan idag.
    Vad beror det på i så fall undrar jag?
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-04 13:34:54 följande:
    Att läsförmågan bland elever har blivit sämre beror bland annat på lärares bristande kompetens och bristande resurser dvs att elever inte får lära sig några strategier för att förstå,  ökade krav på läsningen (jämfört med t ex för ca 100 år sedan). Dessutom finns det naturligtvis ett mycket större utbud av förströelseaktiviteter idag vilket gör att barn så väl som vuxna prioriterar annat än läsning och därmed läser mindre.
    Tror jag absolut du har rätt i.
    Därför så tror jag än mer på att erbjuda alternativ läsning, till datorer och tv, vilket jag menar om man för mycket "tar till" dessa erfarenheter av läsning (som då sker i vardagen för barn och inlärare) så kan det komma till korta. Jag har den reservationen mot det moderna sättet att tänka i literacy. Så är det bara.
    Men jag håller med om att man "kan ta till begreppet" så det blir bra OCKSÅ!
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-04 19:02:13 följande:
    Men du diskuterar ju inte begreppet, eller något "modernt sätt att tänka i literacy". Du är kritisk till hur vissa arbetar med läs- och skrivutveckling. Det är något helt annat.
    Ett begrepp som naturligtvis har som utgångspunkt att påverka hur vi arbetar rent praktiskt utefter det. Lärare kan vara kritisk till det moderna sättet att tänka (har stött på flera på universitetet) och andra kan snappa upp det och försöka tillämpa det praktiskt.
    Vad är det du inte begriper? Jag börjar bli trött på att du inte vill förstå.
  • En struts
    miljarden skrev 2012-12-04 20:34:17 följande:
    Det är inte det att jag inte vill förstå, det är det att jag försöker få dig att förstå att literacy (eller ens ett vidgat literacy-begrepp) i sig endast är ett begrepp, och inte ett arbetssätt. Att vara kritisk till det är som att vara kritisk till läsförståelseundervisning för att vissa lärare inte undervisar i det.
    Mitt liv kommer troligtvis inte påverkas så mycket av om du förstår detta eller inte, så jag kan släppa det här. Tycker bara att det är trist när folk kallar saker flummiga när det egentligen handlar om att de inte förstått vad det går ut på. Jag vet inte var du läser till lärare någonstans men när jag läste så byggde den verkligen inte på lösa flummiga teorier och de som tyckte det var i regel folk som hade missförstått något.
    Skulle i och för sig kunna vara intressant att höra hur du tycker att man ska arbeta med läsutveckling.
    Och jag tycker att du förvränger det hela, för att vara pk och försvara begrepp som predikas inom universitetsvärlden (där för övrigt mycket är pk) och slukar det okritiskt.
    För min del tycker jag att det är lönlöst att diskutera mer om det mig dig.
    Det finns skäl till att den svenska skolan har misslyckats, och man kan inte bara skylla på datorer och tv-spel.
    Titta exempelvis på Finland, som har ett mästerligt lyckat skolsystem, trots datorer.
    Och även Korea, där man använder surfplattor och datorer i undervisningen.
    Men problemet med universitetet är att det bygger på lösa, psykologiska flummiga teorier, och inte på vetenskap. Men svälj det du med hull och hår om det ligger för dig.
Svar på tråden Ni som är lärare/har stor erfarenhet av barns (ca 10 år) nivå läsning?