• Maria 026

IVF försök i Örebro län

bull bakerskan skrev 2012-11-13 15:40:07 följande:

Hejsan!
    Är det nån mer än jag och min karl som håller på med IVF/ICSI i området runt örebro län?

Är inne på min andra omgång med Menopur och har ÄP på fredag.

Har sista dosen av Menopur och Orgalutran ikväll och ägglossningssprutan imorrn kvar.

Jag är 26 och min karl 29 och har försökt blivit gravida i snart 3 år.

Skulle vara kul och intressant och se om det finns fler i vår sits!

Många styrkekramar              

Hej
    Jag och min man har precis gjort vårt första IVF i Örebro! Vi är på ruvdag 13 och officiellt testdag är lördag morgon. Dock tjuvtestade jag negativt idag så inte så troligt att det kommer ändra sig, men man vet aldrig. Vi fick ett fryst embryo av 11 ägg som hittades vid ÄP. Vi har försökt få barn i över 2.5 år, jag är 34 och min man 35. Han har 2 barn sedan tidigare och jag har varit gravid när jag var 20 men nu verkar det inte vilja längre...dock har inga kända fel hittats.  
  • Maria 026
    bull bakerskan skrev 2012-11-13 19:36:08 följande:
    Vi fick avbryta vår första behandling pga av för låg dos.Men nu fick ja en högre dos och den här gången så växte äggblåsorna riktigt bra.har 6+6 fina stora äggblåsor nu:)så nu blir det ÄP på fredag. Har ingen aning om vad ja ska förvänta mig heller. jag vet bara att den här gången så får jag knappt sova,svullen som bara den och "värken" ska vi inte tala om ;)

Är det inte lite tidigt att testa nu?Du kan väl fortfarande ha för låga nivåer?Ja håller tummar och tår för att det går bra för er!:)
    Jag hade jätteont innan ÄP och var så svullen och öm, kunde knappt sitta och jeans kunde jag inte ha på mig. Sen själva ÄP gick jättebra, det gjorde inte speciellt ont eftersom man får bedövning osv. Sen får man gå tillbaka till rummet och vänta på resultatet, hur många ägg de hittade i blåsorna. De hittade 11 ägg på mig, varav endast 5 blev befruktade efter microinjicering, och ett ägg utvecklade det sig som det skulle och ett gick till frysen. Jag hade jätteont sen på kvällen efter ÄP, det var den värsta värken, sedan var jag öm i ett par dagar. 

Visst är det tidigt på dag 13 att tjuvtesta och det kan fortfarande ändra sig och det hoppas vi på så klart. Ska inte testa något mer nu före lördag som är officiella dagen.

Lycka till er också!  
  • Maria 026
    kattmamma skrev 2012-11-14 20:01:50 följande:
    Går också i Örebro och genomgår den första IVF-behandlingen just nu efter en insemination utan resultat i somras. Troligtvis kommer vi att få köra ICSI på grund av gubbens värden. Har tagit Menopur sedan i förra veckan nu och under förutsättning att det ser bra ut på VUL i morgon så räknar de med äggplock i nästa vecka. 
    Vi fick också göra ICSI och utav 11 ägg blev 5 befruktade. Dock blev ett bra för insättning och efter odling ännu ett till frysen. Nu är jag på RD 14 och har fått lite blödning, och verkar vara mensen eftersom testerna fortfarande är negativa och bara 2 dagar kvar till officiell testdag. Men vi hoppar på nästa tåg som blir i januari då det måste gå en vanlig mens utöver denna innan man får prova med det infrysta. 
  • Maria 026
    kattmamma skrev 2012-11-14 21:11:36 följande:
    Vad syn Maria026. Då får vi hoppas att det i frysen är ett guldägg. Om vi inte får något resultat så får vi antagligen också vänta till i januari på grund av att det är julstängt på kliniken. Hoppas att det blir resultat nu men är orolig för att VULet i morgon ska visa att jag inte blivit tillräckligt stimulerad så att de avbryter försöket. Vet inte varför jag tror det men det har varit så mycket trassel hittills på vägen.
    Hoppas det går bra i morgon!!!! Håller tummar o tassar
  • Maria 026
    TrueMeaning skrev 2012-11-15 13:36:29 följande:
    Jag och sambon ska genomgå ICSI förhoppningsvis v49 i Örebro.
    Vårat första försök då vi försökt fått barn i 2 år.

Hur upplever ni kliniken och personalen på sjukhuset? Är de trevliga och tillmötesgående eller snäser de av en så fort man kommer dit?  
    Personalen är verkligen superbra! De är jättetrevliga. Har träffat alla läkare de har där och tycker de är jättebra. Barnmorskor och sjuksköterskor likaså! Alltså bara positivt att säga.
  • Maria 026
    TrueMeaning skrev 2012-11-15 22:40:43 följande:
    Kattmamma: jag kommer från västra Värmland och vul sker på mitt landsting här innan ÄP.
    Lyssnar personalen på en om man är lite rädd vid ÄP? Har hört att det kan göra lite ont och jag är livrädd för att läkaren liksom bara ska köra på utan att bedövning tagit osv....

Du säger att de är fullbokade, hur gör de då vid återföring? Får man liksom en tid vid ÄP eller ringer de när de ser att äggen delat sig bra?
    Förlåt för många frågor men är ganska orolig inför detta...
    Jag har gjort ÄP för lite över 2 veckor sedan så jag kan berätta hur det går till. De är jättesnälla och lugnande och ÄP är inte så farligt som man kanske förväntat sig. Bedövningen i underlivet känns inte alls, och sedan får man lite morfin och har man ont så får man mer. Det kändes ett kort litet stick när de går igenom bukhinnorna på sidorna men det är så snabbt över så man hinner knappt reflektera över det. Sedan spände det lite som lätt mensvärk men jag kan inte säga att det var mer än så! Sköterskan håller koll på dig hela tiden och ser till att du mår bra! De kommer ta väl hand om dig så du ska inte oroa dig för det. Din partner sitter hos dig hela tiden och ni följer allt på skärmen och det är ganska häftigt att se det, så man tappar koncentrationen på att det ska göra ont.  

Sedan får du vila på rummet i ca en timme när de går igenom resultatet och du får äta medtaget fika. Sköterskan kommer sedan in och berättar om spermierna och hur många ägg de hittade och vad som händer sedan.  

Jag fick däremot ont på eftermiddagen och kvällen, och värktabletterna hjälpte ingenting så det var lite jobbigt. Lyckades somna till sist trots värken och vaknade med att jag var öm men den värsta värken var över. Jag var lite öm och svullen ett par dagar och blödde lite även på ET men det är helt normalt att göra. 

Lycka till Glad       
  • Maria 026
    TrueMeaning skrev 2012-11-15 22:40:43 följande:
    Kattmamma: jag kommer från västra Värmland och vul sker på mitt landsting här innan ÄP.
    Lyssnar personalen på en om man är lite rädd vid ÄP? Har hört att det kan göra lite ont och jag är livrädd för att läkaren liksom bara ska köra på utan att bedövning tagit osv....

Du säger att de är fullbokade, hur gör de då vid återföring? Får man liksom en tid vid ÄP eller ringer de när de ser att äggen delat sig bra?
    Förlåt för många frågor men är ganska orolig inför detta...
    Glömde, du får en tid för ET vid ÄP, oftast 2 dagar efteråt. Om något inte skulle gå bra, tex befruktning, delning osv hör de av sig, annars är det bara att dyka upp vid bokad tid så får man reda på hur många ägg som blev befruktade, omogna ägg, och hur det ser ut om något blir till frysen.
  • Maria 026
    bull bakerskan skrev 2012-11-16 08:41:32 följande:
    Kan säga att hittills är de jättesnälla och trevliga!Har precis fått en infart i armen och Alvedon.å så har ja fått ta på mig sjukvårdens svar på stay-ups och fina neglige haha
    Lycka till idag! Det kommer gå bra och är äver på ca 10 minuter, går jättefort!
  • Maria 026
    TrueMeaning skrev 2012-11-16 10:57:11 följande:
    Låter kanon :) Tack för att ni delar med er av era upplevelser!! Betyder mycket för mig och sambon :)

En sak som sambon funderade på igår kväll, oftast ska man vara på kliniken tidigt på morgon, men kommer man direkt in på ÄP eller får man sitta och vänta ett tag innan det är dags?
    Det är mycket väntan. Vi var där 07:45 och fick inte komma in på ÄP förrän 9.45. Sedan tog det ca 15 minuter, och sedan vänta till klockan 11.45 innan resultatet var klara eftersom de har ca 4 par samma dag. Jag hade mobilen och surfade, spelade spel osv.
  • Maria 026
    bull bakerskan skrev 2012-11-16 11:31:51 följande:
    Tog ca.20 min. Fick morfin innan bedövningen så ja kände knappt nålsticken. Det var jättehäftigt och se på skärmen alla ägg och när de sög ut dom! Personalen var underbara och uppmärksamma på både mig och gubben.

Skönt att det är över nu!
Svar på tråden IVF försök i Örebro län