• Anonym (oroli­g mamma)
    Äldre 13 Nov 16:00
    2882 visningar
    3 svar
    3
    2882

    Orolig och ledsen 3-åring

    Hej! Jag har en pigg och glad liten dotter på 3 år och 3 månader. Sen hon föddes har jag varit sjuk mer eller mindre hela tiden. Jag är inte allvarligt sjuk, men det har blivit många läkarbesök, några sövningar och en del medicin. Jag har bland annat problem med ryggen och njursten. Dottern går på dagis och inskolades när hon fyllde 2. Inskolningen gick superbra och hon älskar dagis. Hon har hittills varit en stark och trygg liten tjej. Nu är jag gravid igen, v 30. Senaste veckorna har jag fått gå med kryckor pga svåra foglossningar och senaste veckan har jag haft så mycket sammandragningar/förvärkar att jag är beordrad vila av läkare. Jag och sambon har därmed fått ändra lite i våra rutiner och nu får han lämna dottern på dagis (nåt jag tidigare gjort) och sköta det mesta hemma inkl byta blöja och duscha henne tex (nåt vi annars delar på). Jag hämtar än så länge dottern på em. Men det mesta jag tidigare gjort kan jag inte längre utföra. Nu till problemet. Dottern har sedan en tid tillbaka varit orolig för mig och nu är hon jätte orolig. Hon säger att hon "tror mamma ska bli död" och vill bestämt veta exakt vad jag gör hos doktorn osv. Hon ser och hör från omgivningen att jag inte mår så bra. Vi har lugnt och försiktigt försökt förklara för henne att det inte är någon fara med mamma, att jag bara är lite "stor och tung nu när jag har bebis i magen" och att jag ju finns här hela tiden. Samt att jag självklart inte ska dö. Men nu vill hon inte längre gå till dagis. Hon gråter och vill vara hemma med mamma. Hon vill börja sova hos oss igen och jag känner verkligen hennes oro kring mig, min sjukskrivning, att jag är hemma och vilar osv. Frågan är...vad gör vi? Hur ska vi tackla oron, gråten och hennes vilja att vara hemma? Ska pappa ta ut lite föräldradagar och vara hemma med henne så hon får se att allt är okej.....eller ska vi köra på och hoppas att det lägger sig om ett tag? Vad ska vi säga till henne för att hon inte ska oroa sig? Både jag och pappan gråter på morgonen och kvällen för vi tycker så synd om henne.... Vi behöver ju styrka och lugn nu, inför förlossning och ett barn till. Det här gör oss så ledsna. Tacksam för svar. Vänliga hälsningar Orolig mamma

  • Svar på tråden Orolig och ledsen 3-åring
  • Äldre 18 Nov 16:11
    #1

    Hej!
    För att stärka er dotter måste ni börja med att stärka er själva. Hur ska hon kunna lita på att allt är bra om ni båda gråter varje kväll. Då är det ju inte bra och det känner hon.
    Så även om du har fysiska åkommor och besvär i dagsläget så försök att tillsammans visa att ni har läget under kontroll. Att ni inte är oroliga för att du ska dö etc. Om ni låter er dotter stanna hemma och vakta dig bekräftar ni hennes misstankar att det är fara å färde. Om ni i stället som vanligt kör henne till dagis, gärna genom pappas försorg, så visar ni att ni har läget under kontroll och det behöver hon förstå för att bli lugn.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (oroli­g mamma) Trådstartaren
    Äldre 20 Nov 13:30
    #2

    Tack för svar! Jag måste dock förtydliga att vi absolut inte gråter inför dottern. Det är när hon sover eller är på dagis som det brister för oss. Vi framstår nog snarare som väldigt trygga och stabila när hon är med..vi biter ihop och försöker verkligen...men det verkar som att hon efter alla läkarbesök, samtal hemma och frågor av andra m.m. fått för sig att saker och ting är mycket värre än det är. Nu i veckan har jag fått veta att jag har graviditetsdiabetes. Detta kommer nog inte direkt förbättra situationen med provtagningar 8-10 ggr hemma per dag. Vad jag ville veta är mer...HUR förklarar man för en lillgammal 3 åring att man kan må som jag gör, UTAN att det är farligt...att hon inte behöver oroa sig och att det kommer bli bättre. Vi säger detta ofta, när hon frågar, men det är precis som att hon efter såhär lång tid inte tror oss.... Jag har ju varit dålig i flera år. Vi har i ö fortsatt med att pappa lämnar på dagis, och det går aningen bättre men hon är fortfarande ledsen och närmast nervös när han lämnar henne. Det är jobbigt att se henne oroa sig och inte veta hur vi ska tackla det...annat än med kärlek kramar och försök till förklaringar. Hon tittar mest på oss som "jaja...jag förstår att ni måste säga sådär...".... Sen går hon in på sitt rum och tar oron med sig. Jobbig situation.. Hälsningar Orolig mamma

  • Äldre 22 Nov 21:14
    #3

    Hej igen!
    Er dotter är ju i en ålder när dagishämtning och lämning kan bli föremål för en del agerande. Det är då kanske inte helt oväntat att det blir lite extra styrka i de situationerna utifrån att du ju faktiskt har en del påtagliga problem som är svåra att dölja för henne . Jag tror att det är svårt att helt motverka hennes klarsyn i det här avseendet och egentligen inte önskvärt. Hon är ju en klok liten flicka och tycks ha roligt och trivas på dagis. Fortsätt att hjälpa henne med ert sätt att visa tillförsikt  och inte oroa er för henne. Ge henne enkla och konkreta förklaringar på ditt tillstånd och tala om att det kommer att bli annorlunda när babyn har kommit. Sätt focus på det roliga och positiva i detta och ta med henne i era förväntningar och förberedelser.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Orolig och ledsen 3-åring