• Anonym

Åker ni på semestrar utan barnen?

Som småbarnsföräldrar känner vi att vi är dåliga på att ta oss tid till varandra för att "bara vara". Vi ha tidigare åkt iväg en vecka själva och vi har haft det underbart! Visst har vi saknat barnen något fruktansvärt, men vi har ändå njutit av att vara själva och vara vuxna. Barnen är i lågstadieåldern båda två och nu har vi pratat om att åka iväg bara jag och mannen. Däremot får jag mer dåligt samvete nu än tidigare. Jag vet att en resa skulle vara jättebra för oss som par, vilket är viktigt.
    Vi har sagt att vi ska resa till Usa eller någonstans i Asien med barnen, men vi känner att vi vill vänta med för långa och dyra resor till de blir större. Just nu är de lyckliga bara vi badar och är vid en lekplats

Hur gör ni? Åker ni någon gång utan barnen? Får ni dåligt samvete över det?

• Svar på tråden Åker ni på semestrar utan barnen?
  • Anonym (alperna)

Jag skulle vilja åka till alperna, men inte utan min 2-åring. Vi vill ha barnvakten (farmor och farfar) med oss Skulle vi åka till något varmt land vill vi inte åka ensamma och känner ej behov av barnvakt heller.

• Nano07

Vi har åkt på minisemester (3-4dar) utan vår dotter två gånger. Mest för att vi då har åkt på spelkonvent där det inte rikigt är anpassat för barn. Dottern har fått bo hos mormor och hennes man och har sen tjatat hela året när hon ska få göra det igen.

Men skulle vi åka utomlands (vilket vi inte gjort än i vår 10 år långa relation) så skulle vi ta med henne. Vi tycker det trevligt att vara barnlediga 3-4 dar men även då kommer vi på att vi saknar henne :)

• Anonym

Nej,aldrig. Har barn: 3,7,9..och vi har aldrig åkt utan dem. Vi har aldrig barnvakt.

• Coruscant

Ojda Anonym 10:42, ursäkta mitt ordval - trodde det gick att förstå ändå. Singellivet betyder för mig även "uppvaktning", att dejta och vara romantisk och ha tid och utrymme för intimitet. Utan barn. Men visst, kalla det för nåt annat da

• Anonym
    Coruscant skrev 2012-11-14 11:23:02 följande:
    Ojda Anonym 10:42, ursäkta mitt ordval - trodde det gick att förstå ändå. Singellivet betyder för mig även "uppvaktning", att dejta och vara romantisk och ha tid och utrymme för intimitet. Utan barn. Men visst, kalla det för nåt annat da
    Om du menar ovanstående när du skriver singelliv, ska jag då förstå det som att ni inte ägnar er åt detta då, nu när ni har familj?

Jag tror de flesta föräldrar åker på egen semester just för att bl a utöva ovanstående singelliv, dvs vara romantiska och få tid för intimitet. Som är svårt att få till när man mitt i vardagen med jobb och barn.
  • Coruscant

Anonym 11:28 - söker man problem hittar man! Du läste nig inte allt jag skrev, men framförallt förstod du inte.

• Butterscotch

Det har vi inte gjort. Än. Funderar dock på att boka in en helgresa någonstans inom kort. Barnen  är 5,5 och 2,5 år och både de och jag klarar nog av att vara ifrån varandra i några nätter nu. Det ska bli härligt med lite vuxensemester!

• Anonym
    Coruscant skrev 2012-11-14 11:47:44 följande:
    Anonym 11:28 - söker man problem hittar man! Du läste nig inte allt jag skrev, men framförallt förstod du inte.

Vad menar du då?
  • Bling1975

Skulle aldrig vilja åka på en längre resa utan mitt barn oavsett ålder (ja så länge hon är barn då). Skulle sakna henne på tok för mycket och tycker att det är mysigt att vara i väg som familj. Då tar jag hellre med mig mormor på resan så att vi på plats kan göra saker ibland som inte passar för ett barn.

Men 1-2 nätter i Europa med god mat och shopping eller på något SPA kan jag tänka mig när hon blir lite större.

• Tangent

Vi har aldrig åkt iväg utan vår son. Vi har tillgång till barnvakt, men gör det inte ändå. Sedan sonen föddes har vi gått ut och ätit på kvällen två gånger. Sonen vägrar bli lämnad hos barnvakt och vi respekterar att han vill vara med oss föräldrar när vi är lediga.

Svar på tråden Åker ni på semestrar utan barnen?