Inlägg från: barnpsykologen margit |Visa alla inlägg
  • barnpsykologen margit

Knepig situation (långt inlägg)

Hej!
    Det låter verkligen som om din son har det besvärligt på olika sätt. Det yttrar sig i symtom som att han kissar på sig och att han "spelar" och inte riktigt är sig själv.
    Eftersom det alltid är svårt att säga vad sådana här symtom exakt beror på  så tror jag att det är bra om ni båda skulle kunna flytta focus från vad den andre föräldern gör för fel och vad den andre bör ändra på, till att sätta focus på pojken och se hur ni var och en för sig kan hjälpa honom på bästa sätt.
    Umgänges- och vårdnadstvister hänger ofta kvar långt efteråt och ställer till stor skada. Men nu har ni fått veta att man bedömer utifrån att ni båda är kompetenta att ta hand om pojken.
    Då är det det ni ska göra. Självklart går det lättare om man kan kommunicera med varandra om underlättande åtgärder och gemensamma strategier, men går inte det måste du tänka ut dina tankar om vad du kan göra för att hjälpa din son så mycket som möjligt.
    Jag tycker att du:
    1 Ska ta kontakt med socialtjänsten, familjeavdelningen och be om hjälp med gemensamma samtal om hur ni ska hjälpa sonen på bästa sätt.
    2 Ställer pappan inte upp på detta kan du få enskilt stöd i din föräldraroll av dem.
    3 Jag tycker också att du med pappas godkännande ska kontakta BUP och be om en utredning om ADHD för sonen. På BUP kan du också få hjälp med hur du ska hantera honom för att stötta honom. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Knepig situation (långt inlägg)