• Anonym (Emma)

    kost och motion

    Skulle behöva ha lite råd ang. min kost och motion.
    När det gäller kosten så äter jag väldigt oregelbundet. Mycket pga jag inte vet vad jag ska äta. Äter ju frukost och middag vid samma tider varje dag. Men sen målen där emellan blir det ingen ordning med. Jag tror jag har ett sockerberoende.. går gärna i lådorna och leta efter något "gott" att stoppa i mig. Och hittar jag en chokladbit i kylen så sveper jag den direkt. Mår alltid dåligt efter att jag stoppat i mig något då jag vet att det egentligen ät fel. Hur ska jag få ett slut på mitt småätade? Och hur ska jag lägga upp min kost, hur ofta ska man äta, vad ska man äta & vilka mängder? Vad gör jag när jag får suget att leta efter en kaka i lådan, vad kan jag ta till då? Finns det tabletter för att minska kostintaget? Börjar blir mer & mer, mår sämre & sämre.. går upp minst 1-2 kg i veckan.. börjar närma mig 30 strecket. Känner att jag måste göra något nu. När det gäller träning. Så tränar jag inte alls som det ser ut nu... har en motionscykel här, men den används inte. Om man tänker promenader och cykling på motionscyklen. När är det mest effektivast att träna? Innan eller efter man ätit frukost/middag? Har hört att det förbränner mer om man utövar någon form av träning innan en måltid, stämmer detta?   
     

  • Svar på tråden kost och motion
  • Träningsexpert Elmina

    Det viktigaste för dig är att börja äta regelbundet och se till att bli mätt när du äter.

    Halva tallriken grönsaker, välj fullkornsprodukter som kolhydratkälla och mycket protein som kyckling, ägg, bönor, linser, fisk och skaldjur.

    Ät mellanmål som smoothie, en grov macka med magert pålägg eller ägg.

    När suget sätter in är det viktigt att fundera på varför, har du ätit för lite under dagen? Är du törstig?

    Drick ett stort glas vatten och vänta en stund, du bestämmer över vad du stoppar i dig och se alltid till att inte ha sötsaker hemma.

    Bär är bra att ha hemma, gärna med lite naturell yoghurt.
    morötter är också bra, tuggandet håller dig sysselsatt.

    Några tabletter som verkligen funkar känner jag inte till. 

    Bestäm dig för att röra på dig 30 minuter om dagen, varva mellan promenader och motionscykel.

    välj att träna då du kan ta ut dig bäst, efter måltid har du energi men kan du träna innan med samma intensitet är det också bra.  


Svar på tråden kost och motion