• Jennie med ie

Hur ser er julafton ut?

Vi ska i år fira jul med två ursprungsfamiljer, både min och makens, och våra julaftnar har traditionellt sett lite olika ut. Här ska vi göra så som vi gjort i _min_ familj, och undrar lite över hur det ser ut hos er.

(Nej det är INTE en tråd om alkohol eller ej på julafton, lägg ner det innan ni ens börjat, det finns det andra trådar för).

Vi brukar samlas ungefär när Kalle Anka börjar, och så serveras glögg under tiden.

Efter Kalle blir det fika. Kaffe, pepparkakor och nån annan kaka (bl a en "kärlekskaka" som mamma alltid gör).

Lite senare brukar tomten komma på besök.Är vi bara få personer så öppnar vi en klapp var "offentligt" liksom, men är vi många så är det fri öppning. Det är mest barnen som får ändå och att vänta är trist

Julbordet dukas upp framåt kvällen sen. Vi har inte saltlånga/lutfisk på julbordet. När jag var barn och firade med andra släktingar sågs vi ibland till lunch och åt fisken då men så gör vi alltså inte själva). Utan det är sill, ägg, silltårta, Jansson, potatis, gräddfil och det där. Skinka, sylta, köttbullar och prinskorv. Brun och/eller rödkål. Vörtbröd (och annat bröd) med ost och rökt korv. Och julmust/mineralvatten/öl och snaps för den som vill.

När efterarbetet efter maten är avklarat sjunker vi ner bekvämt i sofforna och avnjuter frukt, julgodis och läsk (eller saft för den som vill). Musten ska förresten vara Apotekarnes, och all läsk ska vara såna små glasflaskor ur back. Viktigt, inga stora PET-flaskor

Och varje år säger flera av oss "I ÅR ska vi minsann gå på julotta!" men i de flesta fall orkar vi ändå inte upp...

• Svar på tråden Hur ser er julafton ut?
  • Jennie med ie
    Sixxty skrev 2012-11-19 13:20:09 följande:
    Samma här fast vi var alltid hemma och åt jullunch hemma hos mormor och morfar. Vi missade traditionsenligt första filmen på Kalle varje år eftersom taxin hem alltid beställdes för sent. När morfar gick bort orkade mormor inte längre och vi var bara hemma hos mina föräldrar. Saknar fortfarande den traditionen.
    Ja sånt där kan sitta i... Funderar ibland på att skapa en ny tradition men de bästa och mysigaste skapar man inte utan de liksom skapar sig själva så det får bli som det blir....
  • gravid

Barnen får titta i deras julstrumpa när dem vaknat och leker lite med det dem fått innan frukost.
    Efter frukosten får dem den sista paketen i kalendern.
    Sen går vi ut en sväng i friska luften, bort till minneslunden och tänder ljus för våra släktingar i himmlen.
    Efter att varit ute ett par timmar går vi in och fikar lite.
    Sen gör vi oss redo för att köra till mina föräldrar.

Vi träffas vid kalla anka och då blir det glögg, lussekatter, pepparkakor och mandelmusslor med grädde!

Efter kalla anka hjälps vi åt i köket att fixa med julbordet. Brukar bli att grabbarna dricker whiskey och vi tjejer står i köket med maten och ett glas vin. :)

Efter maten "päser" vi i soffan.

Sen vid 20-21 är det dax för Tomtens entré.

Vid 23-24 åker vi hem!

• Jennie med ie
    Ruggugglan skrev 2012-11-19 13:26:43 följande:

Kvällen kommer nog att vara lugn då de flesta gästerna har åkt hem. Det är oftast då jag njuter som mest. En stillsam lugn kväll och barnen leker med sina julklappar
    Och de vuxna leker med sina?
  • Sixxty
    Jennie med ie skrev 2012-11-19 13:27:07 följande:
    Ja sånt där kan sitta i... Funderar ibland på att skapa en ny tradition men de bästa och mysigaste skapar man inte utan de liksom skapar sig själva så det får bli som det blir....
    Precis. och den där känslan som man hade som barn går inte att återskapa. Förhoppningsvis kan man ge den till sina barn ändå.

Jag saknar tom mormors "hej tomtegubbar" hon envisades med att sjunga före första snapsen. Alltid till samma pinsamma tystnad. Vilket i och för sig förmodligen var anledningen till att hon gjorde det varje år .
  • Jennie med ie
    Sixxty skrev 2012-11-19 13:45:19 följande:
    Precis. och den där känslan som man hade som barn går inte att återskapa. Förhoppningsvis kan man ge den till sina barn ändå.

Jag saknar tom mormors "hej tomtegubbar" hon envisades med att sjunga före första snapsen. Alltid till samma pinsamma tystnad. Vilket i och för sig förmodligen var anledningen till att hon gjorde det varje år .
    Alltid retar det någon

Barnen tycker morfar är skitpinsam när han fortfarande "ska gå och köpa tidningen" varje julafton, och därmed är det ännu viktigare att fortsätta göra det
  • Iida01

Eftersom vi bor en bit ifrån våra familjer så sover vi alltid hos varandra vart vi än är. 
    Börjar dagen med härlig frukost, brukar bli tomtegröt med kanel och socker :)
    Efter frukost tar vi det lite lugnt, barnen leker och kan knappt bärga sig eftersom alla julklappar ligger och skriker (ÖPPNA MIG) under granen. 
    Maten äter vi innan Kalle Anka så brukar bli förberedande av maten ganska tidigt. Brukar bli så att efter vi plockat bort blir det ganska lagom att plocka ihop sig julgodis från gottebordet och inta soffan för Kalle Anka.
    Efter Kalle kommer tomten efter en stund, vi brukar vara så många så i säcken finns ett paket till varje person. Skulle bli alldeles för mycket annars, 
    Sedan delar vi ut klapparna själva och efter det blir det alltid lek för barnen och vi andra sitter bara och pyser efter presentpapper städningen. 
    Runt 18 blir det lite kvällsmat och sedan blir det Karl Bertil Jonsson, alltid! 
    :)  

• Iida01
    Iida01 skrev 2012-11-19 13:47:17 följande:
    Eftersom vi bor en bit ifrån våra familjer så sover vi alltid hos varandra vart vi än är. 
    Börjar dagen med härlig frukost, brukar bli tomtegröt med kanel och socker :)
    Efter frukost tar vi det lite lugnt, barnen leker och kan knappt bärga sig eftersom alla julklappar ligger och skriker (ÖPPNA MIG) under granen. 
    Maten äter vi innan Kalle Anka så brukar bli förberedande av maten ganska tidigt. Brukar bli så att efter vi plockat bort blir det ganska lagom att plocka ihop sig julgodis från gottebordet och inta soffan för Kalle Anka.
    Efter Kalle kommer tomten efter en stund, vi brukar vara så många så i säcken finns ett paket till varje person. Skulle bli alldeles för mycket annars, 
    Sedan delar vi ut klapparna själva och efter det blir det alltid lek för barnen och vi andra sitter bara och pyser efter presentpapper städningen. 
    Runt 18 blir det lite kvällsmat och sedan blir det Karl Bertil Jonsson, alltid! 
    :)  
    Glömde att julskinkasmörgåsen är viktigt till frukost!!!!
  • Sixxty
    Jennie med ie skrev 2012-11-19 13:47:17 följande:
    Alltid retar det någon

Barnen tycker morfar är skitpinsam när han fortfarande "ska gå och köpa tidningen" varje julafton, och därmed är det ännu viktigare att fortsätta göra det
    Hos oss var det mormor som "glömde väskan" varje år och kom efter att "tomten" varit där. .

Det verkar onekligen vara så att mycket av mina jular är uppbundet kring min mormor
  • Viktoria123

På uppesittarkvällen är vi hos min mamma och hennes man och spelar bingolotto. Sen sover vi över där och äter gröt till frukost och öppnar samtidigt / efteråt julklapparna där.

Klockan 12 ska vi vara hos min farmor och farfar dit den sidan av släkten kommer. Då blir det dagens första julbord. Barnen får paket (oftast kuvert).

Runt kalle anka ska vi vara hos min svärmor och svärfar och där blir det dagens andra julbord. Efter kalle anka, som vi knappt tittar, så öppnar vi paket. Alla får ett var i taget och så öppnar man samtidigt. Vi är ganska några där så alla får plats runt soffbordet.

Vid 7 åker vi till min pappa och hans fru. Dit kommer den sidan av släkten och vi äter dagens tredje julbord. Efter det öppnas det julklappar. Och här delas alla ut först och sen öppnas det hej vilt. Där är vi ganska många så hade tagit sån tid att ta ett i taget.

Skulle inte vilja fira jul på något annat sätt :) Har gjort så här i flera år och älskar det. 

• Viktoria123

Kanske borde tydliggöra att farmor och farfar är min styvpappas föräldrar :P

"Riktiga" farmor och farfar kommer till pappa. 

Svar på tråden Hur ser er julafton ut?