• Jennie med ie

Hur ser er julafton ut?

Vi ska i år fira jul med två ursprungsfamiljer, både min och makens, och våra julaftnar har traditionellt sett lite olika ut. Här ska vi göra så som vi gjort i _min_ familj, och undrar lite över hur det ser ut hos er.

(Nej det är INTE en tråd om alkohol eller ej på julafton, lägg ner det innan ni ens börjat, det finns det andra trådar för).

Vi brukar samlas ungefär när Kalle Anka börjar, och så serveras glögg under tiden.

Efter Kalle blir det fika. Kaffe, pepparkakor och nån annan kaka (bl a en "kärlekskaka" som mamma alltid gör).

Lite senare brukar tomten komma på besök.Är vi bara få personer så öppnar vi en klapp var "offentligt" liksom, men är vi många så är det fri öppning. Det är mest barnen som får ändå och att vänta är trist

Julbordet dukas upp framåt kvällen sen. Vi har inte saltlånga/lutfisk på julbordet. När jag var barn och firade med andra släktingar sågs vi ibland till lunch och åt fisken då men så gör vi alltså inte själva). Utan det är sill, ägg, silltårta, Jansson, potatis, gräddfil och det där. Skinka, sylta, köttbullar och prinskorv. Brun och/eller rödkål. Vörtbröd (och annat bröd) med ost och rökt korv. Och julmust/mineralvatten/öl och snaps för den som vill.

När efterarbetet efter maten är avklarat sjunker vi ner bekvämt i sofforna och avnjuter frukt, julgodis och läsk (eller saft för den som vill). Musten ska förresten vara Apotekarnes, och all läsk ska vara såna små glasflaskor ur back. Viktigt, inga stora PET-flaskor

Och varje år säger flera av oss "I ÅR ska vi minsann gå på julotta!" men i de flesta fall orkar vi ändå inte upp...

• Svar på tråden Hur ser er julafton ut?
  • Lufsan

Nu har vi varit tillsammans i två år och vi håller på att skapa någon typ av tradition. Nu kommer vi få barn i januari och efter det blir det annorlunda såklart. 

Men i år kommer min sambos släkt komma hit på nyår och sedan träffar vi min pappa och min släkt på hans sida hemma hos min farmor få annan dagen. Jag har nämnligen två halvsyskon som är 9 och 6 år gamla. Så de är hemma hos pappa med hans fru och hennes släkt på nyår. Skulle alla komma hit skulle det vara helt proppat med folk och man skulle nog behöva turas om att vara i lägeheten =P

Min sambos släkt är inte så mycket för jultradition men det är verkligen jag. Jag och sambon kommer ha en silvergran som vi klär dagen innan. Och på kvällen dagen innan sätter vi på julmusik och slår in paketen tillsammans. Sen har vi innan gjort pepparkakshus och bakat och dekorerat pepparkakor och lussekatter med mera. 

På julen sen äter vi skinka, köttbullar, prinskorv, potatis med mera. Kalle anka brukar inte vara på men om man råkar komma ihåg det så sätter man kanske på. Och så äter vi och pratar, skrattar och öppnar paket. =) 

En dag i sänder.
  • Petite Chérie

Vi brukade nog samlas tidigare. typ 11-12, och börja med gröt och lite annan julmat tror jag. Sedan såg vi på något juligt på tv, sedan blev det kalle och efter det en stor julmiddag. Efter det brukade väl alla halvligga i soffan och säga att vi aldrig ville äta mat igen, men sedan kom kakorna, godiset och glöggen fram efter en timme och det slank ner iallafall. Vi öppnade klappar vid 18-19 skulle jag tro, och då öppnade alla en åt gången och gick runt liksom. Det tog ju typ 2 timmar. Sen åkte man väl hem runt 22 skulle jag tro =)

• Tom Araya

Hos oss kommer julbordet först (möjligtvis glögg före), sedan fika och mer glögg till polarn Kalle och efter det klappar.

• hannis

Vi samlas kl 3 till Kalle anka. Äter pepparkakor och lussekatter och dricker glögg.

Efter Kalle börjar vi förbereda maten. Brukar vara klart runt 18.00 och då äter vi. Julbord serveras med olika sorters sill, lax, skinka, röd och grönkål, korv, köttbullar, kallskuret, janssons, bröd, ostar, ris a la malta, ostkaka, mm. Julmust, julöl och snaps serveras till. Kaffe till efterrätten.

Efter maten är det julklappsutdelning. Alla öppnar en klapp i taget. Det tar flera timmar. Godis och mer glögg till såklart.

Efter detta tittar vi på film eller spelar spel. Sedan brukar alla vara så trötta att de somnar i soffan och det är hög tid att gå och lägga sig/åka hem.

• Jessi08

Ser ut att bli BB för våran del :D

• marla333

Träffas på eftermiddagen. Glögg och pepparkakor och väntar in alla. Tv står på och självklart är det Kalle som visas :) Efter Kalle och när alla kommit blir det julbord. Massa mat! Brukar ta några timmar. Efter det blir det kaffe och paket öppning. Då har dethunnit bli kväll. Efter att klapparna är öppnade blir det efterrätt och godis. Barnen lägger sig och då blir det sällskapsspel och lite starkare dricka till sent in på natten. Sover alltid över. Denna jul har vi två barn, extra mysigt med en bebis och stora syskonet som förstår lite mer. Det mesta går efter barnen, ibland blir det även pulkaåkning, om det finns snö...

Svar på tråden Hur ser er julafton ut?