• Eliezer4

IVF - februari 2013

Skulle haft ÄP nu i november, men fick avbryta behandlingen på grund av en vattenfylld cysta, som störde hela behandlingen. Nytt försök (5:e försöket) blir i februari 2013. 

Vi går på Sahlgrenska i Göteborg.

Tänkte vi kunde samla oss här och prata av oss om allt som har med IVF att göra.

Är inne på vårt 3:e gratis försök. I maj 2012 var vårt 3:e och sista, gick så långt som till ÄP och allt var bra, men så ringer barnmorskan och berättar att inga ägg har blivit befruktade. Ingen rolig dag. Fick ny tid för ny behandling i november 2012. Fick avbryta behandlingen pga den vattenfyllda cystan som störde hela behandlingen.
    Så nytt försök igen blir i februari 2013 som sagt.

Någon mer som har gjort många IVF försök? 

• Svar på tråden IVF - februari 2013
  • Zwillinge86
    Hoppfull2013 skrev 2012-12-04 14:10:23 följande:
    Vi går i Malmö och för oss har det varit ca två månader mellan varje moment, remiss, kallelse, första besöket och första behandlingen... och antagligen blir det det även nu innan vi kan sätta igång igen. Denna eviga väntan! Är det nån mer som känner så? Min man säger att vi måste leva i nuet också och inte bara vänta och självklart har han rätt men det är svårt att acceptera det i de deppiga stunderna när det känns som att tiden bara går...

Vi har också haft ca 2 månader mellan varje moment, och det gör mig tokig. Har liksom du en sambo som tänker pisitivt och fokuserar på nuet, men det är svårt att bara vara i nuet när nuet betyder väntan. Väntan på ägglossning, väntan på mens, väntan på kallelser, väntan på behandling och framför allt den ständiga väntan på graviditet!
  • nelleb

Hejsan,

Jag hänger gärna med på den här tråden.

Jag och min sambo har nyligen misslyckats med vårt andra ivf försök. Vi går också på Sahlgrenska och har försökt att få barn i drygt två år. Vi är båda 30 år och vill inget hellre än att lyckas bli gravida.

Vår första behandling ägde rum i augusti och efter äggplocket så blev jag överstimulerad och inlagd på sjukhus en vecka. Äggen delade sig inte som de skulle och ingen återföring blev aktuell. Vi hade tur och fick påbörja nästa behandling med äggplock i början av december. Vi fick ut 15 ägg men bara 1 klarade sig till återföring. De andra hade fragmenterats (som jag förstår det så går äggen sönder vid celldelningen). Mensen kom på ruvardag 9 och min förtvivlan är total. Känner mig som ett ras Gråter Jag pratade med Sahlgrenska senast idag och det verkar som att jag får påbörja behandling 3 efter mensen i februari så då blir det väl preliminär spraystart runt den 3 mars. Känns som en hel evighet tills dess men det är bara att hålla ut och försöka att fokusera på det positiva runt omkring en tills dess. Nu kan jag ju i alla fall skåla med bubbel på nyår Flört

• nelleb
    KLINIK:

Eliezer4: Sahlgrenska
    Hoppfull2013: RMC Malmö
    Mycurse: Karlstad/Örebro 
    Nelleb: Sahlgrenska

ANTAL IVF-FÖRSÖK:

Eliezer4: 5:e försöket
    Hoppfull2013: 2:a försöket
    Mycurse: 1:a försöket 
    Nelleb: 3:e försöket

SPRAYSTART:

Eliezer4: Början av januari någon gång
    Nelleb: ca vecka 9

SPRUTSTART:

Eliezer4:
    Hoppfull2013: Förhoppningsvis januari/februari
    Mycurse: ca v4
    Nelleb: ca vecka 12

VUL:

Eliezer4:
    Mycurse: ca v5

ÄP:

Eliezer4: Vecka 9
    Mycurse: borde bli v6

ET/FET:

Eliezer4: ET vecka 9 
  • PiOmiO

Jag har haft läkarsamtal per telefon i dag.
    Kom fram till att vi ska kasta Gonal-f:en i papperskorgen och köra på Menopur i stället Då jag inte riktigt svarade på behandlingen sist, gick ner i mitt östraidol istället för uppåt.
    Börjar förmodligen spraya runt 26-27januari. ÄP planerat till v.9
    Väntar mens runt julafton, så NÄSTA mens så kör vi igång igen, Jippie* =)

Kram till alla kämpare! 

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Zwillinge86

Väntar också mens kring julafton, så vi kör antagligen igång på mensen i mitten/slutet av januari. Har dock en resa inplanerad i februari, varför det finns risk för att vi måste skjuta på behandlingsstart. Allt hänger på när mensen kommer, har ju varit i obalans senaste året, men galnare än vanligt de två sista månaderna. Så för en gångs skull hoppas jag på en kort cykel. Helst hade jag viljat börja behandling på denna mens, men de ville inte låta mig börja spraya som första gångs patient under julledigheten ifall jag får biverkningar. Har ni andra haft mycket biverkningar?

• PiOmiO
    Zwillinge86 skrev 2012-12-20 20:25:32 följande:
    Väntar också mens kring julafton, så vi kör antagligen igång på mensen i mitten/slutet av januari. Har dock en resa inplanerad i februari, varför det finns risk för att vi måste skjuta på behandlingsstart. Allt hänger på när mensen kommer, har ju varit i obalans senaste året, men galnare än vanligt de två sista månaderna. Så för en gångs skull hoppas jag på en kort cykel. Helst hade jag viljat börja behandling på denna mens, men de ville inte låta mig börja spraya som första gångs patient under julledigheten ifall jag får biverkningar. Har ni andra haft mycket biverkningar?
    Jag klarade mig hyfsat bra från biverkningar sist. Fick spänningshuvudvärk, som man lätt kan leva med. och EN helvetes natt med bombens huvudvärk innan jag övertalade mig själv att ta en alvedon Då gick den över som tur var! men de va "allt"
  • Eliezer4

Ringde och pratade med Sahlgrenska idag. Läkaren har fortfarande inte gjort min ordination och skickat receptet på allt jag ska ha. När jag i november fick reda på att vi fick avbryta och jag pratade med en barnmorska så sa hon att vi kunde köra på mensen som kom i december och den kom i tisdags den 18/12. Det betyder att jag ska börja spraya den 9 januari. Så det är ju lite bråttom att få alla saker. Barnmorskan jag pratade med idag sa att hon skulle skriva en lapp till läkaren där det stod bråttom på. Hon sa också att jag kunde ringa imorgon igen för att få reda på min ordination, men jag hinner nog inte det imorgon. Så jag ringer den 2/1-13 istället då de har telefontid och får reda på hur, var och när. Då hoppas jag verkligen att min ordination är färdig. 

• PiOmiO
    Eliezer4 skrev 2012-12-20 22:18:13 följande:
    Ringde och pratade med Sahlgrenska idag. Läkaren har fortfarande inte gjort min ordination och skickat receptet på allt jag ska ha. När jag i november fick reda på att vi fick avbryta och jag pratade med en barnmorska så sa hon att vi kunde köra på mensen som kom i december och den kom i tisdags den 18/12. Det betyder att jag ska börja spraya den 9 januari. Så det är ju lite bråttom att få alla saker. Barnmorskan jag pratade med idag sa att hon skulle skriva en lapp till läkaren där det stod bråttom på. Hon sa också att jag kunde ringa imorgon igen för att få reda på min ordination, men jag hinner nog inte det imorgon. Så jag ringer den 2/1-13 istället då de har telefontid och får reda på hur, var och när. Då hoppas jag verkligen att min ordination är färdig. 
    Dom är då minsann sega...(!) du kan gå in på minavardkontakter.se också där kan man skicka mail till kliniken om du bara vill skicka en "påminnelse"
    Lycka till ! 
  • Eliezer4

Idag ringde faktiskt en barnmorska från Sahlgrenska och pratade med mig om min ordination. Jag ska börja spraya med Suprecur den 9/1. Vecka 7 ska jag på ultraljud innan jag börjar med sprutorna. Den här gången blir det menopur igen. Glömde fråga henne varför det blev menopur igen, med tanke på att jag hade Puregon nu i november. Får väl ringa den 2/1 och fråga varför de har bytt igen. 

Så i nästa vecka åker jag nog till Sahlgrenska och hämtar ut alltihop. Då vet jag att jag får allt med mig.

God jul på er alla! 

• Hoppfull2013

Välkomna ni som är nya i tråden! Kul att vi blir lite fler som kan följas åt när det är dags! Efter alla juldagar så kommer vi att vara några veckor närmare våra startdatum! God jul på er alla och gott nytt år! 2013 är vårt år, eller hur? :)

Svar på tråden IVF - februari 2013