• Zora

Orkar inte med jobbet :(

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känner att jag inte orkar med mitt jobb riktigt. Arbetar i järnvägsmiljö och det är mycket stå och gå och sällan det finns tid för vilopauser. Arbetstiderna är oftast 06.30-18 el 18.30. Jag är i vecka 13 nu och är fruktansvärt trött och lätt illamående till och från. Nu är jag dessutom blivit inbokad på nattjobb 23-08. Kan jag på nåt sätt få min arbetsgivare att boka om mig, eller överhuvudtaget sätta mig på andra jobb? Min arbetsgivare vet inget om graviditeten än.

• Svar på tråden Orkar inte med jobbet :(
  • eldfluga73

Usch så jobbigt. Men du måste nog prata med din arbetsgivare och berätta att du är gravid. Förhoppningsvis får du förståelse för din situation. Annars har man ju vissa rättigheter om man har tunga jobb, men det vet nog Försäkringskassan mer om. Jag tror att man kan ställa frågor anonymt till f-kassan direkt här på FL nånstans, kolla det.

• Zora

Tack för tipset! Får kolla med försäkringskassan?

• Vinterankan

Om jag vore du skulle jag berätta för arbetsgivaren. Jag mår väldigt dålig och kräks konstant när jag är gravid och kan inte åka tåg tex (vilket görs mycket i mitt jobb). Jag har sagt till min chef i vecka 5 redan båda gångerna för att slippa hålla på och gå runt och hålla god min. Kollegorna har jag inte sagt något till förrän senare.

• Zora

Kan tillägga att jag bara är provanställd. Vilket gör det hela lite jobbigare också.

• Vinterankan

Ja då är det ju betydligt jobbigare. Då gäller det ju ju verkligen att du har en bra arbetsgivare.

• eldfluga73

Oj, ja det komplicerar ju det lite. Inte för att arbetsgivaren får säga upp en provanställning pga graviditet, men man blir ju alltid lite ängslig. Kan du vänta tills provanställningen går ut och säga det sen eller är det lång tid kvar? Om du ändå måste säga det innan, så kanske det är lika bra att säga det redan och få chans att må bättre.

• Zora

Provanställningen går ut 25/12, men nu har han ändrat min planering och jag ska jobba 9 nätter i sträck, 23-08.. Jag tror verkligen inte jag orkar det. Vet inte hur jag ska framföra det.. Sen fick jag ett jobberbjudande igår. Ett jobb jag verkligen vill ha! Fick inte någon av de tre fasta tjänsterna, men blev erbjuden ett föräldrar vikariat. Tjejen som ska vara ledig och jag skulle i så fall börja samtidigt kring årsskiftet, och sedan kommer hon vara borta minst ett år från feb. Mitt barn kommer i juni.. Jag vill verkligen ha jobbet, men när jag berättar om det här lär dom ju inte vilja ha mig på det vikariat :(

• eldfluga73

Det är tråkigt när jobberbjudanden krockar med graviditeten... Men jag brukar tänka att vill de inte ha mig för att jag är gravid, då är det ändå inget ställe jag vill jobba på. Kör på och har du tur är det en vettig och klok arbetsgivare, som anställer dig ändå.
    Och 9 nätter i rad hade jag inte klarat ens om jag inte var gravid... Stå på dig!

• Zora

Kan berätta att det löst sig med jobb :) Jag berättade för dom att jag också ska ha barn och när och dom tyckte inte att det var något hinder. Dom fick väl i så fall, om det kommer behövas, skaffa en vikarie för vikarien ha ha! Så jag har fått nytt jobb från januari och är så himla glad!!

Tyvärr har jag ju dom 9 nätterna framför mig, men vi får se hur det går.. ska väl försöka mig på att orka, men om jag inte gör det får jag ta det med chefen då. För då har jag iallafall provat. 

• Vinterankan

Vad bra att det löste sig. De där 9 nätterna kommer nog gå bra. Det är skillnad när man ser en ände, det är de där 9 nätterna och sedan blir det inga fler. Då är det lättare att bita ihop än om man vet att det snart kommer ännu fler jobbiga pass.

• Zora

Dom 9 nätterna blev bara en, för jag fick feber och har legat sjuk ett tag. Så även om det inte är kul att vara dålig så känns det ändå skönt att jag slapp resten av nätterna.

Svar på tråden Orkar inte med jobbet :(