Inlägg från: Anonym (Svensk tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svensk tjej)

    Jag svensk tjej tillsammans med muslimsk kille - Fråga mig vad du vill!

    Jag är en tjej på 27 år och lever tillsammans med en muslimsk kille på 25 år. Vi har levt tillsammans i fem år och har en dotter på en månad. Fråga vad du vill :)

  • Svar på tråden Jag svensk tjej tillsammans med muslimsk kille - Fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym (Vilket land?) skrev 2012-11-22 19:32:28 följande:
    Var kommer han ifrån? Är ni gifta? Har du konverterat?
    Han kommer från Iran.
    Vi är inte gifta.
    Jag har inte konverterat.
    Alby skrev 2012-11-22 19:42:31 följande:
    Ska eran dotter bli muslim eller får hon välja själv? Vad jobbar ni med? :)
    Hon kommer att få välja själv :)
    Jag är mammaledig nu, annars jobbar jag på café. Killen är frisör.
    natlup skrev 2012-11-22 19:46:25 följande:
    Kommer eran dotter få äta gris och kommer hon ha slöja?
    Huruvida hon ska få äta gris är ingenting vi diskuterat. Hemma äter vi inte det av den enkla anledningen att killen är muslim och inte äter det. Har ingen lust att laga dubbla uppsättningar mat ifall det skulle vara så att jag vill äta gris eller om vår dotter sedan vill det. Jag har inget förbud att äta gris, jag får välja själv och antar att det blir likadant med dottern.
    Slöja kommer hon inte ha, varför skulle hon ha det?
    Helenmedh skrev 2012-11-22 20:03:48 följande:
    hur träffades ni? :)
    Vi kände inte varandra från början. Vi visste inte heller vem den andra var. Vi hade spanat in varandra ett  tag på håll och till sist försökte han ta kontakt. Jag var lite blyg först och vågade inte riktigt. Men sen bytte  vi i alla fall nummer med varandra och hade lite kontakt och sen träffades vi. Vi blev tillsammans på en gång och nu 5 år senare är det fortfarande vi och vi har en liten dotter :)
  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym (?) skrev 2012-11-22 20:46:29 följande:

    Samma generaliserande frågor varje gång, slöja ,griskött, kvinnosyn
    Jo jag hade nästan räknat med det. Det hade ju dock varit lite kul med andra frågor. Tycker det är lite trist att folk bara tänker på detta så fort man nämner ordet "muslim"...
  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym (Hm) skrev 2012-11-22 20:52:02 följande:
    Varför har du valt att leva och skaffa barn med en muslim?
    Valt och valt. Innan vi träffades visste jag ju inte att han var muslim, eller jag var inte säker. Sen blev jag kär. Jag bryr mig inte om vad någon annan är, bara personen är en bra människa och att vi älskar varandra. Sen leder det ena till det andra. Och eftersom vi älskar varandra och levt tillsammans så pass länge som 5 år nu och jag tyckte han skulle bli en bra pappa, så varför inte? :)
  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym (Vilket land?) skrev 2012-11-22 20:58:28 följande:
    Okay då. Jag har varit gift med en muslimsk man i många år, men du kanske inte vill svara på hur det är just för dig? Vad vill du vi skall fråga då? Är han snäll och lugn? Häftigt humör? Gullig pappa? Bra på att laga mat?

    Min man är precis som "vem som helst", så vet inte vad jag skall fråga.

    Jo, är han shiamuslim, eller sunnit?
    Ni får fråga vad ni vill, men frågor man kan tolka som uppenbara eller utifrån fördomar är tråkigt :P 
    Ja han är snäll och lugn. Häftigt humör kan han ha men det har han inte mot mig :P Han är gullig pappa och tar mer än gärna hand om dottern och sjunger gärna för henne :) Han är bättre än mig på att laga mat, hehe. Han är sunnimuslim.
    puss skrev 2012-11-22 21:13:01 följande:
    Vad vill du ha för frågor? Är ämnet att du är svensk och killen muslim så kanske folk frågar om saker som berör det?
    Eller vad tror du?
    Klart att de kanske gör det, men måste allt jämt och ständigt handla om sådant när det rör muslimer? Det är alltid samma sak. Tänker folk aldrig annat när det kommer till muslimer? Kan folk inte vara lite nytänkande och fråga annat än de frågor muslimer och deras anhöriga alltid får?
    Alby skrev 2012-11-22 21:40:37 följande:
    Min man är född i Libanon men bor nu i Sverige. Jag tycker att vi utsätts rätt ofta för "vardagsrasism," ex att folk tar för givet att jag blir misshandlad av honom och att han sysslar med brottsliga saker. Är det något som ni också upplever?
    Inte nu längre. I början av vårt förhållande hände det dock att folk tittade snett på stan. Det hände till och med att vi fick frågan varifrån han kommer och sedan när man sa varifrån man kom var reaktionerna olika. Det hände att folk tittade i backen och gick därifrån medan andra blev nyfikna och inte brydde sig nämnvärt medan andra började ifrågasätta vårt förhållande. Det var tex en kärring som började dra upp sin egen dotter och att hon gift sig med en man från Turkiet som hon fick barn med. Kärringen fick inte träffa sin dotter och deras barn för att mannen förbjöd det. Enligt henne  var alla män från Mellanöstern av samma skrot och korn. Det var ju kul att sitta där och lyssna. Men det har aldrig hänt att man anklagat min kille för att vara en misshandlare eller att han skulle vara kriminell på något sätt. Men sen vet jag absolut inte vad folk säger bakom ryggen på en... Nu har jag inte märkt av någonting överhuvudtaget på väldigt länge, inte ens folk som tittar snett... 


  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym skrev 2012-11-22 22:12:23 följande:
    Vad ovanligt med en iranier som är sunnimuslim? är han kurd?
    Japp, han är kurd :) Så inte är han iranier egentligen inte :) Kurd från Iran eller iransk kurd, vilket man nu vill :)
  • Anonym (Svensk tjej)
    Bibbidi skrev 2012-11-22 22:33:53 följande:
    Hur vill han att ni ska uppfostra din dotter och era andra eventuella framtida barn? Skillnad son/dotter? 
    Kan inte se att det skulle vara någon skillnad på son och dotter. Vi vill nog båda att våra barn ska uppfostras bra och inte lära sig bråka med andra barn, inte mobba andra osv. Vi vet båda hur en del barn beter sig och det är ju fan skamligt... Våra barn ska lära sig att det är viktigt med utbildning och arbete, det tycker vi båda. Sen om man talar om religion i uppfostran är det kanske klart att våra barn kommer lära sig från bådas kulturer och traditioner och från att han är muslim och inte jag. Jag tror att han kommer vara väldigt snäll i uppfostran, kanske snällare än jag, hehe.
    Anonym skrev 2012-11-22 22:39:02 följande:
    Har du varit i Iran? Kan du laga kurdisk/persisk mat?
    Japp, jag har varit i Iran, men i den kurdiska delen efterson han är kurd :) Nej tyvärr kan jag inte laga deras mat. Har inte lärt mig. Försökte lite när jag var där, men lärde mig som sagt inte. Det är synd. Jag är ganska kass på matlagning överhuvudtaget :)

  • Anonym (Svensk tjej)
    Anonym skrev 2012-11-22 23:01:06 följande:
    Kul höra det svensk tjej. Ja säger vällkommen till kurder familjen . Ja själv är muslim och är kurd. Vi är så vanlig som alla andra . Men de finns tyvärr folk när de hör ordet muslim då vägrar de höra men så farligt e vi inte . Min man är oxå kurd vi har en dotter på 4 år. Och ja jobbar på kvällar han jobbar på dag . Han hjälper med allt tvätt städ laga mat . Så alla folk som e här tänk inte att invandrare man gör inget och sitter bara. Ni måste veta alla är inte lika:)
    :) Tack så mycket! :) Precis :) Och min sambo hjälper till mycket hemma också. Städar, tar hand om katten, tar hand om blommorna, tar hand om dottern, lagar mat ibland och så vidare :)
  • Anonym (Svensk tjej)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-11-22 23:22:12 följande:
    Uppfostrades han traditionellt eller mer åt ett västerländskt sätt?
    Jag skulle kanske kunna säga både och. Hans föräldrar är väl egentligen ganska traditionella och så där. Men samtidigt har både han och hans syskon fått välja det mesta själva. De har själva fått välja vad de ska studera eller arbeta med och ingen av dem har blivit bortgift då de får välja det själva också. Tre av hans syskon är vuxna och ingen är gift överhuvudtaget.
    LängtansBlåaBlomma skrev 2012-11-22 23:22:48 följande:
    Är han född och uppväxt i Sverige?
    Nepp. Han är född och uppväxt i Iran.

Svar på tråden Jag svensk tjej tillsammans med muslimsk kille - Fråga mig vad du vill!