• Redaktör

    Vinn julens härligaste bokpaket!

    Nu närmar sig julen och snart är det första advent. Vi vill gärna veta ditt bästa tips för att få en mysig advent!
    Är det glöggen, adventsljusstakarna, lussebullarna, att samlas med nära och kära eller något helt annat?

    Berätta vad som skapar adventsstämning för dig och du har chansen att vinna julens härligaste bokpaket! Ladda gärna upp en bild bild på det du tipsar om. Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna bokpaketet. Bästa tips i kombination med motivering vinner böckerna.



    I bokpaketet från Kakor & Monster förlag ingår:

    Barnens egen bakbok
    Jul i Tofvehult
    Tofvehult - drömmen om ett kafé
    Tofvehult - följ med på vår smakresa
    Bengt & Börje - grovhugget och finhackat
    Värde cirka 1200-1500 kr i butik.
    Här kan du läsa mer om böckerna.

    Tävlingen pågår den 26 november - 2 december. Därefter avslöjas vinnaren här i tråden. Om du vinner behöver vi komma i kontakt med dig inom en vecka, annars går vinsten vidare.
    Läs fullständiga tävlingsregler här.

    Lycka till!
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Vinn julens härligaste bokpaket!
  • bibo

    Till helgen är det första advent och jag har väntat med allt julpyssel. Så till helgen exploderar julbomben.

    Ett måste för att skapa rätt stämning är hemmagjort godis, glögg, julgardiner, massa julglitter samt en massa lussekatter!

    Tips på enkelt julgodis:

    Rulla små bollar med nougat, 
    Kavla ut mandelmassa och täck nougaten. 

    Doppa snabbt i mörkchoklad.

    VOILA! Egna mozartkulor Skrattande           

    Nästa år är det en till i familjen, den första lilla bebisen i hela närmaste släkten, då vill vi att det ska vara speciellt. Därför kan jag behöva lite extra inspiration och då vore det PERFEKT med lite fler böcker till samlingen Glad    



     

  • MartinaE

    I vår familj fuskar vi ingenting med julsakerna innan 1 advent. Även om jag är sugen att sätta upp allt pynt nu så tas det fram på lördagkvällen före första advent. Då kommer vi även att baka lussebullar, rocky roads, knäck och pyssla med lite annat. Något som vi började med förra året är att hissa iväg en thailändsk rislampa på söndagarna fram till julafton. Riktigt mysigt!

    Motivering: Hela familjen älskar att läsa och vem gillar inte hårda paket :)

  • lövet2

    Kvällen före första advent hänger vi upp stjärnorna och tar fram ljusstakarna. Inget annat, för det är trots allt advent och inte jul!
    Från och med första advent så adventsfikar vi varje dag. Vissa dagar är hela familjen hemma och vissa dagar bara halva, men vi hoppar aldrig över det. Ingenting märkvärdigt; vi turas om att välja en julskiva (eller julspellista då om en tonåring är ansvarig), vi tänder adventsljusstaken, släcker takbelysningen, och så fikar vi kaffe/saft/mjölk och en pepparkaka eller två. Har julbaket kommit i gång, så tar vi ett smakprov av dagens skörd också. Sedan kommer adventskalendrarna fram och alla öppnar sina luckor. Vi har lite olika kalendrar. I år har t ex 8-åringen en Bamsekalender, en från ICA och en chokladkalender. Själv har jag en från Bingolotto.

    Den dagliga dosen av julstämning tar inte mer än 5-10 minuter men är sååå viktig för oss!

    Julböckerna vill jag vinna för att 3 av barnen har flyttat hemifrån och börjar vilja skapa sina egna traditioner med julmat, bak och pynt. Jag tänkte dela ut böckerna i julklapp åt dem, så de har till nästa år ...

  • Mammat3

    Jag har aldrig varit en riktig julmänniska och innan barnen kom satte jag upp alla julsaker dagen innan julafton :S
    Men i år ska jag slå på stort och satsa fullt ut. Mest är det för barnens skull men jag måste erkänna att jag faktiskt längtar till jul för en gång skull ;) så till helgen blir det att pynta för fullt och lyssna på julsånger. Jag ska även för första gången baka pepparkakor med barnen och våga mej på att göra ett pepparkakshus :) om jag hinner blir det även lite lussebullebak samt saffransbiscotti. efter detta lär man nog bli sååå trött att man sitter dekad i soffan med en kopp glögg ;)

    Varför vill jag vinna då. Jo jag känner mej en aning fantasilös och vill gärna få lite idéer för att förbättra mitt jultänkande. Jag vill även kunna få med barnen i alltihop så de med får en julstämning som inte enbart handlar om julklappar utan gemenskap också :)

  • IsadorasMamma

    Mitt bästa tips är att inte stressa och behålla lugnet!
    Julen och advent har blivit så fullt av krav att
    man många gånger glömmer bort det trevliga och mysiga.

    Jag och min dotter börjar dagen med att lyssna på julmusik
    och pynta tillsammans. Att det inte alltid blir på det sättet jag har tänkt
    är helt okej, min dotter är den som får bestämma vart allt ska vara.
    I år har hon bett om att få köpa en ny vit ljusstake som hon vill
    måla och designa själv. Det kommer bli jättesnyggt tror jag!

    Efter att vi har gjort fint hemma går vi på bio, känslan
    av att komma hem till ett julpyntat hem är fin
    och mysstämningen är total!

  • Momat

    Dagen innan första advent kallas Lillajul här i Finland. Då brukar vi baka pepparkakor, och sen dricka glögg och kardemummakaffe hela familjen tillsammans, med barnens egenhändigt tillverkade ljuslyktor tända... Det är huvudsaken att vi får tillbringa dagen tillsammans och göra något lite extra. Pyntet dyker sen upp lite i taget under hela december, vi undviker stress.

    Barnens höjdpunkt är när de får börja öppna sin paketkalender. Jag brukar fylla den med små nödvändiga saker, och det är nog det roligaste med hela julen, roligare än julafton till och med. De får öppna varannan dag, och det brukar vara lika roligt att se vad storasyster/lillebror får i sitt paket, som att öppna de egna.

  • k girl

     



    När jag växte upp julpysslade vi mycket där hemma och julen är familjens högtid mer än någonting annat. Mitt bästa tips för adventsstämning är därför att julpyssla med barnen. I vår familj har pepparkakshuset en speciell plats i våra julhjärtan och min treåring fick dekorera sitt första pepparkakshus i veckan (det resulterade bara i tre brännblåsor!). Andra roliga saker kan vara att göra tomtar av toapappersrullar, färgat papper och filtskägg; göra islyktor, plocka mossa och granris (obs! fråga markägaren om lov) och göra ett arrangemang till brokvisten, dekorera egna julgranskulor med glitterlim; göra glaslyktor av tomma barnmatsburkar eller för all del att delta i all matlagning och bakning fram till jul.

  • Fåret Shaun

    Att bjuda in goda vänner att dricka glögg och äta pepparkakor. Sen pysslar vi, alla tar med något pyssel. Vi umgås och har trevligt, äter något lätt massor av barn som vara hur kreativa de vill.
    När alla gått hem äter vi något snabblagat och njuter av tystnaden och har massor av levande ljus.

    Böckerna skulle passa bra hemma hos oss, då både jag och barnen älskar att läsa kokböcker. Hitta recept och provlaga. Göra om recepten för att det ska passa hela familjen. 


    Det är fint att peka
  • k girl

    Oj, glömde motiveringen! Jag vill såklart ha massor av inspiration för att kunna tillbringa mycket mer tid i köket med mina barn!

  • Sidika

    Mitt bästa tips för en mysig advent är att ta med sig barnen ut i skogen med varm choklad och grilla korv! detta är naturligtvis bäst om det finns snö! Efter detta åker vi på den årliga tomteparaden i grannstaden, där alla möjliga sorters tomtar åker gamla bilar på stadens gator! Dagen avslutas med att vi tillsammans dekorerar årets pepparkakshus, i år ska stora sonen få göra ett helt själv ska bli spännande att se hur det kommer se ut

    har länge letat efter den bästa julboken som innehåller alla tips, recept och idéer som behövs för att bygga upp julstämningen hela månaden ända fram till julafton! Jag har fastnat för böckerna från tofvehult och att vinna dom vore ju en helt fantastisk julklapp! även de andra böckerna verkar jättemysiga! 

Svar på tråden Vinn julens härligaste bokpaket!