• Scream2

Skurit sig i fingret - ringa ambulans?

Skulle du överhuvudtaget tänka tanken? Eller skulle det vara självklart att du ringde?
    Nu snackar vi vuxen människa som står och lagar mat och jag hänvisar till dagens avsnitt av den fantastiska verklighetsförankrade serien Sjukhuset på TV3.

Kommer jag bli påhoppad för att jag anser det vara en onödig ambulanstransport eller kränker jag kvinnan som skar sig? För att hon i sin totalt utsatta situation med blodet rinnande från fingret och fasansfull smärta, ringde 112 och ambulans med risk för att både krocka och köra i diket (utsätter många andra för risker) kör dit med blåsljus och sirener....

Ja, ni får vara anonyma...brukar inte bli några intressanta diskussioner om ni inte får vara det       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:40
    Kvinnan var INTE ensam hemma. Dvs inga problem med att få hjälp att stoppa blödning eller att ordna skjuts!

• Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?
  • Anonym

Nu har jag inte sett programmet. Men jag hade inte ringt om jag skurit mig. Jag hade kanske ringt om jag skurit av fingret (så det var i två delar), menst för att bespara taxichauffören allt blod i bilen.

• Mariohn

Såg inte avsnittet men det beror ju på hur illa man skär sig. Man kan ju skära av en sena eller något? Jag skar mig i fingret ordentligt en gång. Ända in till benet. Jag såg stjärnor, kräktes på golvet och kallsvettades. Hade väl misshandlat någon nerv och allt snurrade innan jag säckade ihop på golvet. I ett sådant läge hade jag ringt ambulans om jag var ensam och stjärnorna började dyka upp. 

• FrökenLöken

Jag funderade kring ämnet senast när jag lagade mat förut. Instiktivt hade jag själv velat ringa ambulans, för det hade varit hemskt synd om mig om jag skar i mig i fingret. Men jag hade (antagligen) inte gjort det, för det finns (tyvärr) de som är i större behov av ambulans än vad jag är i en sådan sitation.

Jag hade lindat om fingret hårt och stoppat ner handen i en påse, för att inte riskera att bloda ner den stackars taxichaffuörens bil ...

• Anonym

Såg inte avsnittet, men jag hade inte ringt ambulans om det inte hade varit illa typ att blodet sprutat eller om jag hade kapat av mig fingret! Hade plåstrat om mig själv och bett någon om skjuts eller ringt taxi om jag hade behövt akut sjukvård.

• sär skriven

Det beror väl helt och hållet på hur illa man skär sig. Man kan skära sig så att man blöder ordentligt och inte har chans att få stopp på blödningen på egen hand, och då är det klart man ska få hjälp?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Mmmbop

Haha, nej absolut inte! Jag såg samma program och tänkte EXAKT samma sak =)

Jag har skurit mig värre än så i handen och tanken på att ringa ambulans slog mig inte ens! Ambulans är för folk som är för sjuka för att ta sig till sjukhuset på annat sätt.  

• Mariohn
    sär skriven skrev 2012-11-26 20:29:02 följande:
    Det beror väl helt och hållet på hur illa man skär sig. Man kan skära sig så att man blöder ordentligt och inte har chans att få stopp på blödningen på egen hand, och då är det klart man ska få hjälp?
    Jag är också förvånad över hur många som skrattande svarar att de inte hade ringt för "en sådan sak". Att skära av en sena eller skära sig riktigt illa i fingret kan vara farligt. Känner man att man håller på att svimma när man är ensam....särskilt om man mår illa och kräks, då ska man absolut ringa ambulans. 
  • Tjenixen

Det beror mycket på..
    jobbat inom sjukvården så i vissa fall skulle jag säga att jag skulle kunna göra det.

ett exempel är att man skär sig illa i fingret och tex äter blodförtunnande medel och det inte slutar blöda och jag inte kan ta mig till sjukan själv..

ett annat är om man tex har någon annan sjukdom ..

eller om man bara skurit sig så illa..ibland när man har gjort sig illa så mår man illa etc och klarar inte sig själv utan behöver lite hjälp. För mig skulle jag kanske inte ringa ambulans det första men hade jag ingen granne/kompis /anhörig som kan hjälpa mig så visst skulle jag kunna ringa ambulans       

• Mmmbop

Fast TS refererar ju till programet där en tjej satt vid bordet och såg helt ok ut MED sin pojkvän.
    Såg inte ut att gå någon nöd på henne. Hon fick fyra stygn och fick åka hem. 

Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?