• Scream2

Skurit sig i fingret - ringa ambulans?

Skulle du överhuvudtaget tänka tanken? Eller skulle det vara självklart att du ringde?
    Nu snackar vi vuxen människa som står och lagar mat och jag hänvisar till dagens avsnitt av den fantastiska verklighetsförankrade serien Sjukhuset på TV3.

Kommer jag bli påhoppad för att jag anser det vara en onödig ambulanstransport eller kränker jag kvinnan som skar sig? För att hon i sin totalt utsatta situation med blodet rinnande från fingret och fasansfull smärta, ringde 112 och ambulans med risk för att både krocka och köra i diket (utsätter många andra för risker) kör dit med blåsljus och sirener....

Ja, ni får vara anonyma...brukar inte bli några intressanta diskussioner om ni inte får vara det       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:40
    Kvinnan var INTE ensam hemma. Dvs inga problem med att få hjälp att stoppa blödning eller att ordna skjuts!

• Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?
  • Lilia

Du menar väl ändå om man skar av sig hela fingret? Jag hade absolut ringt 112 och bett om råd iaf. Gör man rätt i ett sådant läge kan fingret räddas.

• Winterfell
    gugeligu skrev 2012-11-27 00:37:16 följande:
    fast beror väl på kontakt med grannar isf? Vi har ingen här som vi kan fråga om de kan köra oss, endera buss, taxi eller ambulans. Behövs det komma in omgående, barnet har ont oh behöver bäras och jag är själv så skulle jag pratat med 1177 som fick skicka en sjukresetaxi eller vad de fann bäst. Tid eller barn som inte är så hysteriska skulle ge buss (eller två föräldrar hemma). 
    På mig? ehm, ja då krävs det mycket för ambulans, nog klart mer än de önskar. 
    Alltså, jag har ingen kontakt med mina grannar, men i en nödsituation så skulle jag inte tveka att gå till dem. 
    Men ja, man gör ju det som krävs för att ta sig till sjukan.

• Scream2
    Lilia skrev 2012-11-27 00:38:04 följande:
    Du menar väl ändå om man skar av sig hela fingret? Jag hade absolut ringt 112 och bett om råd iaf. Gör man rätt i ett sådant läge kan fingret räddas.

Nope, absolut inte. Den här historien slutade med FYRA stygn....
  • Anonym

Nu såg jag inte programmet och har inte läst resten av tråden, men vill ändå berätta en sak.

Min kille skulle dela frysta hamburgare vid ett tillfälle och kniven gick igenom och skapade ett ca 1½ cm jack mellan lillfinger och ringfinger. Blödde ganska mycket. Jag fick sådan chock att jag ringde 112 och dom tyckte först att jag skulle bara hålla förband mm. Jag sa att jag inte fixa det då jag var gravid cch inte klarade se blod ens. Tillsist skickade dom ambulans, när dom kom tog det ca 2-3 minuter sen drogs sirenerna på och dem åkte.
    Killen fick operera handen då han skurit av flera senor och nån viktig åder i handen. Kunde förlorat känsel mm i fingrarna helt om vi inte kommit in fort. Fortfarande idag inte helt återställd och detta är 7 år sedan.

Av den anledningen blir mitt svar att man ska ringa om man själv inte kan bedöma situationen. (Och får man inget gehör efter att ha ringt så tycker jag man åtminstone ska ta taxi in eller dyl istället för att avvakta = lita på magkänslan)

Vet att sos blivit sämre och inte skickar ut ambulanser längre, så att folk dör men det handlar nog  om fel personer som svarar i telefon och inte har förmåga att vara lyhörda.

• Lilia
    Scream2 skrev 2012-11-27 00:44:24 följande:
    Nope, absolut inte. Den här historien slutade med FYRA stygn....

Va? Allvarligt? Är hon dum eller? Ambulansen kom inte hoppas jag!
  • Scream2
    Lilia skrev 2012-11-27 00:49:47 följande:

Va? Allvarligt? Är hon dum eller? Ambulansen kom inte hoppas jag!

Åh jo då...och körde henne till akuten...PÅ båren! Det gjorde ju ONT....
  • Scream2
    Anonym skrev 2012-11-27 00:47:59 följande:
    Nu såg jag inte programmet och har inte läst resten av tråden, men vill ändå berätta en sak.

Min kille skulle dela frysta hamburgare vid ett tillfälle och kniven gick igenom och skapade ett ca 1½ cm jack mellan lillfinger och ringfinger. Blödde ganska mycket. Jag fick sådan chock att jag ringde 112 och dom tyckte först att jag skulle bara hålla förband mm. Jag sa att jag inte fixa det då jag var gravid cch inte klarade se blod ens. Tillsist skickade dom ambulans, när dom kom tog det ca 2-3 minuter sen drogs sirenerna på och dem åkte.
    Killen fick operera handen då han skurit av flera senor och nån viktig åder i handen. Kunde förlorat känsel mm i fingrarna helt om vi inte kommit in fort. Fortfarande idag inte helt återställd och detta är 7 år sedan.

Av den anledningen blir mitt svar att man ska ringa om man själv inte kan bedöma situationen. (Och får man inget gehör efter att ha ringt så tycker jag man åtminstone ska ta taxi in eller dyl istället för att avvakta = lita på magkänslan)

Vet att sos blivit sämre och inte skickar ut ambulanser längre, så att folk dör men det handlar nog  om fel personer som svarar i telefon och inte har förmåga att vara lyhörda.

Som jag skrev ovan...ibland är det befogat att komma snabbt till sjukhus. MEN frågan är ju om det spelat nån större roll eg om din pojkvän åkt egen bil eller ambulans....jag bara undrar lite
  • Dominant

Så länge det inte är fara för liv eller annars permanent skada så anser jag att man bör, om möjligt, ta sig dit för egen maskin.

• EnAnonumius

Nej skulle inte ringa ambulansen.

Har man lite grundkunskaper i hur man stoppar blödning, fixar koksaltlösning själv, och vet hur man steriliserar (vilket jag har tack vare att min morsa var undersköterska), så skulle jag fixa ihop själv ett sterilt tryckförband, och sedan be gubben köra upp med bilen. Så som jag bor så går det lika fort för oss att köra till närmsta akut som att ta för ambulansen. 10 minuter om man kör c:a 20km över hastighet.

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Scream2
    EnAnonumius skrev 2012-11-27 01:43:03 följande:
    Nej skulle inte ringa ambulansen.

Har man lite grundkunskaper i hur man stoppar blödning, fixar koksaltlösning själv, och vet hur man steriliserar (vilket jag har tack vare att min morsa var undersköterska), så skulle jag fixa ihop själv ett sterilt tryckförband, och sedan be gubben köra upp med bilen. Så som jag bor så går det lika fort för oss att köra till närmsta akut som att ta för ambulansen. 10 minuter om man kör c:a 20km över hastighet.

Hur får du till ett sterilt tryckförband?
Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?