• Scream2

Skurit sig i fingret - ringa ambulans?

Skulle du överhuvudtaget tänka tanken? Eller skulle det vara självklart att du ringde?
    Nu snackar vi vuxen människa som står och lagar mat och jag hänvisar till dagens avsnitt av den fantastiska verklighetsförankrade serien Sjukhuset på TV3.

Kommer jag bli påhoppad för att jag anser det vara en onödig ambulanstransport eller kränker jag kvinnan som skar sig? För att hon i sin totalt utsatta situation med blodet rinnande från fingret och fasansfull smärta, ringde 112 och ambulans med risk för att både krocka och köra i diket (utsätter många andra för risker) kör dit med blåsljus och sirener....

Ja, ni får vara anonyma...brukar inte bli några intressanta diskussioner om ni inte får vara det       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:40
    Kvinnan var INTE ensam hemma. Dvs inga problem med att få hjälp att stoppa blödning eller att ordna skjuts!

• Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?
  • EnGladPingvin

De flesta här verkar överens om att man inte ringer ambulans för ett skärsår i ett finger. Själv säger jag att det beror på hur allvarlig skadan är och vad för möjligheter det finns att ta sig till sjukhuset på annat sätt. Jag ringde som sagt inte ambulans när jag nästan skar av mig fingret i vintras, men hade inte min sambo haft möjlighet att köra mig hade det kunnat bli ett alternativ. Min skada var dock som någon påpekade värre än den som beskrivs i TS. Något proffsigt förband blev det inte heller för min del, utan en (ren) kökshandduk virad så hårt det gick och sen handen i högläge. Det var vad som fanns i närheten och stoppade i alla fall det värsta blodet. Slutade med operation för min del. Är glad att jag har nästan full rörlighet kvar, men däremot har jag förlorat känseln i större delen av fingret. Så en skärskada i ett finger kan vara mer eller mindre allvarlig.

Nu när de flesta här är överens om just det här fallet som var på tv ställer jag mig frågan när är det ok att ringa efter ambulans? Hur allvarligt skadad ska man vara? Kan man ringa ambulans om man inte har någon som kan köra en och man inte kan köra själv? Var går gränsen för att ringa ambulans istället för att sätta sig på en buss eller ringa en taxi? Brutet ben? Ont i bröstet och svårt att andas? Ymnigt blodflöde?

• Flash Gordon
    Scream2 skrev 2012-11-26 20:22:24 följande:
    Skulle du överhuvudtaget tänka tanken? Eller skulle det vara självklart att du ringde?
    Nu snackar vi vuxen människa som står och lagar mat och jag hänvisar till dagens avsnitt av den fantastiska verklighetsförankrade serien Sjukhuset på TV3.

Kommer jag bli påhoppad för att jag anser det vara en onödig ambulanstransport eller kränker jag kvinnan som skar sig? För att hon i sin totalt utsatta situation med blodet rinnande från fingret och fasansfull smärta, ringde 112 och ambulans med risk för att både krocka och köra i diket (utsätter många andra för risker) kör dit med blåsljus och sirener....

Ja, ni får vara anonyma...brukar inte bli några intressanta diskussioner om ni inte får vara det       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:40
    Kvinnan var INTE ensam hemma. Dvs inga problem med att få hjälp att stoppa blödning eller att ordna skjuts!
    Jag skulle tänka tanken att ringa ambulans för att skärsår i fingret om situationen såg annorlunda ut än den du beskriver.

Ett rejält jack, säg att fingret nästan är av, och jag är ensam så skulle jag tveka att ta bilen själv - fan vet vad som händer om man svimmar av chocken/blodförlust/tryckfall när man sitter bakom ratten. 
  • Hon o Han

jag tycker det är konstigt att ens SOS skickade en ambulans dit. Menar dom har ju nekat mycket "värre" patienter...

Dom hade ju i ett program där ambulanspersonalen själv sa att det var lite onödigt med ambulans i det fallet då killen gått ut själv och väntade på ambulansen skulle komma och sedan gick själv in på akuten.....
    Han hade magkatarr.   

• Coyote
    EnGladPingvin skrev 2012-11-27 12:32:48 följande:

De flesta här verkar överens om att man inte ringer ambulans för ett skärsår i ett finger. Själv säger jag att det beror på hur allvarlig skadan är och vad för möjligheter det finns att ta sig till sjukhuset på annat sätt. Jag ringde som sagt inte ambulans när jag nästan skar av mig fingret i vintras, men hade inte min sambo haft möjlighet att köra mig hade det kunnat bli ett alternativ. Min skada var dock som någon påpekade värre än den som beskrivs i TS. Något proffsigt förband blev det inte heller för min del, utan en (ren) kökshandduk virad så hårt det gick och sen handen i högläge. Det var vad som fanns i närheten och stoppade i alla fall det värsta blodet. Slutade med operation för min del. Är glad att jag har nästan full rörlighet kvar, men däremot har jag förlorat känseln i större delen av fingret. Så en skärskada i ett finger kan vara mer eller mindre allvarlig.

Nu när de flesta här är överens om just det här fallet som var på tv ställer jag mig frågan när är det ok att ringa efter ambulans? Hur allvarligt skadad ska man vara? Kan man ringa ambulans om man inte har någon som kan köra en och man inte kan köra själv? Var går gränsen för att ringa ambulans istället för att sätta sig på en buss eller ringa en taxi? Brutet ben? Ont i bröstet och svårt att andas? Ymnigt blodflöde?

När man behöver vård redan på väg till sjukhuset.
  • Pimpinellan

Nej,jag hade inte kommit på tanken ens att ringa ambulans. Maken skar sig riktigt illa i fingret när han skar melon för några år sen. Han kunde inte tänka alls för endast tanken på blod gör honom svimfärdig,men jag rusade iväg och hämtade första bästa tygtrasa-ren förstås!- och virade hårt runt och sa åt honom att hålla handen högt. Sen ringde jag akuten och de sa "åk in" och det gjorde vi. Han behövde helt klart sys och få bandage,men ambulans hade ju varit rena skämtet! Tror väldigt många ringer ambulans i onödan,jag har ringt en gång ang. mig själv under hela min levnad och då var det befogat.

• Scream2
    Hippopotame1 skrev 2012-11-27 07:03:26 följande:
    Vad är det för fel på att åka till vårdcentralen i detta fall undrar jag?

Ja var det jag som hämtat hade hon inte kommit en meter längre än till närmsta vårdcentral/jourcentral...kan ju vara så att jouren ligger på samma ställe som akuten i aktuell stad!
  • Scream2
    Anonym (Klumpig) skrev 2012-11-27 10:44:06 följande:
    När jag en sen kväll skar av HELA fingret så satte jag på tryckförband så att blodet slutade spruta, sedan satte jag mig i bilen och körde till akuten. Väl där skämdes jag för att jag satt där med ett finger när folk var dödssjuka runt omkring mig. 

Efter två operationer är idag fingret nästan ok...om ni nu undrar... 

Hur förvarade du det avskurna fingret på vägen in?
  • Scream2
    EnAnonumius skrev 2012-11-27 10:48:33 följande:
    Exakt vad är dina problem med tanke på detta dumma kommentar?

Som jag skrev också i mitt inlägg som du valde att ignorera helt.
    Min morsa var undersköterska och hon var alltid noga med sådant.

Sedan vad är vitsen med att göra sig fjantig över andra människor som tänker på sterilitet redan innan man åker in till sjuka?  Och komma med "rent räcker länge".. Klara du inte av att leva med att folk inte är som du är det därför du skall sitta och spela pajas på andras bekostnad?  Är det detta det handlar om i grund och botten från DIN sida? (Jag frågar nu du).

Dum kommentar? HÖGST RELEVANTA FÖLJDFRÅGOR!

Jag är sjuksköterska och skulle aldrig i livet ägna tid åt att försöka göra en kontaminerad såryta streil hemma. Det är ju dummeter på hög nivå och då har man mkt låga kunskaper i ämnet om man TROR att man gör det sterilt!
    Jag klarar mkt väl av att folk inte är som jag, men det är ganska tilltaltande att faktiskt få tala om att folk inte gör det dom tror dom gör och att de lägger ner en massa enerig på nåt som inte tillför något! Bätre man lär sig lägga ett bra tryckförband än ödsla tid på att tro att man öht kan göra nåt sterilt! Som nån skrev, 95% streilt är INTE streilt. Det är rent! Men man har å andra sidan fepplat runt med att hålla i den där kompressen och man lägger den på ett område som inte är ens rent...hur rent blir det i slutändan, renare än om man lagt om med nåt som är typ rent och täcker området direkt istället för att tro att man gör det sterilt?

Så pajasen har talat! Hoppas du åtminstonde tänker till lite och inser att det kanske inte är helt tokigt det jag säger....    
  • Scream2
    EnGladPingvin skrev 2012-11-27 12:32:48 följande:

En befogad ambualns transport för mig innebär att patienten har behov av sjukvård under transporten in till sjukhus. Patienten har kraftig smärta som är så outhärdlig att man måste ha smärtlindring. Har man ont i bröstet och är blek, kladdig, kanske svårt att andras så har man behov av övervakning och i vissa fall komma fort fram. Man kan ha ont, men många som säger sig ha ont är inte påverkade i sina vitala parametrar (har normal hudfärg, är torr, har en normal puls och bt) då är det inte spec befogat, men har man däremot påverkade vp är det större risk att det är nåt allvarligt. Dessutom om smärtan kommer hastigt. 
    Medvetslös
    Svårt att andas (och troligen är definitionen på det lite olika...)
    Om en person andas fort (ej hyperventligering pga psyk) kan det vara ett tecken på allvarlig sjukdom.

Sen kan man såklart direkt i samband med skada bli påverkad så man blir lite kallsvettig och svimfärdig, men tar man ett djupt andetag (ffa den som står brevid) så brukar man efter nån/några minuter inse att det är en rektion på skadan, inte själva skadan i sig som ger symtomen. Det är ju också lite skillnad enligt mig. Man kollar alltså skadan och om den är så allvarlig så det behövs ambulans. Dvs en instabil fotledsfraktur är inte så lätt att få in i en bil, men en sårskada fixar man. Men båda skadorna kan initialt ge samma symtom på vitala parametrar! Förstår ni? Följdfrågor?        
  • Anonym (Klumpig)
    Scream2 skrev 2012-11-27 15:24:53 följande:

Hur förvarade du det avskurna fingret på vägen in?
    I en påse med is. Alternativet hade varit att ha fingerbiten i munnen, men det var till och med lite magstarkt för mig. 

Som info kan jag säga att skära av sig en kroppsdel gör inte ont, du skär nämligen av nerverna samtidigt. Det gör mer ont med rena köttsår än att kapa fingret.  
Svar på tråden Skurit sig i fingret - ringa ambulans?