EnGladPingvin skrev 2012-11-27 12:32:48 följande:
De flesta här verkar överens om att man inte ringer ambulans för ett skärsår i ett finger. Själv säger jag att det beror på hur allvarlig skadan är och vad för möjligheter det finns att ta sig till sjukhuset på annat sätt. Jag ringde som sagt inte ambulans när jag nästan skar av mig fingret i vintras, men hade inte min sambo haft möjlighet att köra mig hade det kunnat bli ett alternativ. Min skada var dock som någon påpekade värre än den som beskrivs i TS. Något proffsigt förband blev det inte heller för min del, utan en (ren) kökshandduk virad så hårt det gick och sen handen i högläge. Det var vad som fanns i närheten och stoppade i alla fall det värsta blodet. Slutade med operation för min del. Är glad att jag har nästan full rörlighet kvar, men däremot har jag förlorat känseln i större delen av fingret. Så en skärskada i ett finger kan vara mer eller mindre allvarlig.
Nu när de flesta här är överens om just det här fallet som var på tv ställer jag mig frågan när är det ok att ringa efter ambulans? Hur allvarligt skadad ska man vara? Kan man ringa ambulans om man inte har någon som kan köra en och man inte kan köra själv? Var går gränsen för att ringa ambulans istället för att sätta sig på en buss eller ringa en taxi? Brutet ben? Ont i bröstet och svårt att andas? Ymnigt blodflöde?
En befogad ambualns transport för mig innebär att patienten har behov av sjukvård under transporten in till sjukhus. Patienten har kraftig smärta som är så outhärdlig att man måste ha smärtlindring. Har man ont i bröstet och är blek, kladdig, kanske svårt att andras så har man behov av övervakning och i vissa fall komma fort fram. Man kan ha ont, men många som säger sig ha ont är inte påverkade i sina vitala parametrar (har normal hudfärg, är torr, har en normal puls och bt) då är det inte spec befogat, men har man däremot påverkade vp är det större risk att det är nåt allvarligt. Dessutom om smärtan kommer hastigt.
Medvetslös
Svårt att andas (och troligen är definitionen på det lite olika...)
Om en person andas fort (ej hyperventligering pga psyk) kan det vara ett tecken på allvarlig sjukdom.
Sen kan man såklart direkt i samband med skada bli påverkad så man blir lite kallsvettig och svimfärdig, men tar man ett djupt andetag (ffa den som står brevid) så brukar man efter nån/några minuter inse att det är en rektion på skadan, inte själva skadan i sig som ger symtomen. Det är ju också lite skillnad enligt mig. Man kollar alltså skadan och om den är så allvarlig så det behövs ambulans. Dvs en instabil fotledsfraktur är inte så lätt att få in i en bil, men en sårskada fixar man. Men båda skadorna kan initialt ge samma symtom på vitala parametrar! Förstår ni? Följdfrågor?