• Christoffer79

Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!

Hej,

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet genom att starta denna tråd men vi får väl se. Jag har under de senaste sju åren arbetat med presenttips-sajter på nätet (framförallt Presenttips.com men på senare tid även bloggen Presenttips.se). Jag har skrivit hyllmetrar med artiklar i ämnet, skissar på en bok i ämnet, har bra koll på vad som finns på nätet i form av nätbutiker osv, har stött på de flesta former av presenter, vet vad som visat sig fungera osv. Jag är med andra ord totalt insnöad på presenter. Det bör dock påpekas att jag alltså INTE arbetar för någon butik på nätet.

När jag la upp motsvarande tjänst på min blogg om att hjälpa folk med julklappar i år så kom jag på att det här kanske folk på Familjeliv skulle ha behov av. Så, berätta vem du behöver hjälp att hitta julklapp till, beskriv personen lite och ange vad du har för ungefärlig budget så ska jag hjälpa dig att hitta en julklapp! Ju bättre du beskriver personen, desto större chans är det att jag kan ge dig ett bra svar.

Shoot!

ps. Jag är inte helt oäven när det gäller julrim heller så det kanske jag också kan hjälpa till med.

• Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!
  • Slagathor
    Winterfell skrev 2012-11-27 19:56:39 följande:
    Nu är jag inte TS, men till din pappa kan jag tipsa om Sveriges historia! Det är en nyproducerad serie böcker om Sverige från forntid till nutid. Det är 8 delar planerade, tror de har släppt del 7. 
    Jag är också väldigt historieintresserad och har 4 delar. Mycket välskrivna!
    Kostar dock 300 kr styck, men om du hittar någon billigare present till de andra så kan det ju vara en grej.  
    Tack för tipset, men som sagt så ger han bort tidningar och saker slänger han eller ger bort. Dvs de böckerna skulle inte stå länge i hans hylla. När han har läst dem så är dessa för honom noll i värde. Tyvärr. 
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Anonym (ylva)

Min bästa väninna!

Oerhört bortskämd, har allt och tror att pengar är något folk skiter.Flört

Hon är pedantisk, noggran, ärlig och modeinriktad.

Alla de presenter jag tidigare köpt till henne har jag inte sett röken av,,vet inte vad jag ska köpa.

tacksam för tips!

• Winterfell
    Anonym (ylva) skrev 2012-11-27 20:26:01 följande:

Min bästa väninna!

Oerhört bortskämd, har allt och tror att pengar är något folk skiter.Flört

Hon är pedantisk, noggran, ärlig och modeinriktad.

Alla de presenter jag tidigare köpt till henne har jag inte sett röken av,,vet inte vad jag ska köpa.

tacksam för tips!

Ingenting. Inte ens ett julkort. Är man så otacksam ska man ingenting ha!
  • Anonym (Huvva)

Till min mor:
    Mysig omtänksam kvinna omkring de 50.
    Tycker mycket om musik (Typ Sissel Kyrkjebö, Peter Jöback, Josh Groban, Jill Johnson m.f.)
    Sjunger i kör, bor i en relativt stor stad.

Till min sambo:
    Lugn man med mycket humor, 30+, från Holland.
    Tycker om att röra på sig, men trivs också bra med att spela tv/dator-spel.
    Skulle gärna läsa mer än vad han gör just nu. Barnalängtan.

Till svärföräldrarna:
    Holländskt par 65+
    Tycker om barn (har tyvärr ännu inga barnbarn), tar gärna hand om grannars barn och barnbarn.
    Litteratur, teknik.

Till svärfarmor:
    Holländsk krutgumma på 93 bast
    Reser gärna trots sin ålder, pekar med hela handen men med mycket värme och kärlek, är äldst i nuvarande fem generationer för henne rakt nedstigande led(!!!).

• Pippilångstrump

Min man: har det han behöver och vill ha. Om det är
    Något han vill ha köper han det. Kobbar som
    Chef. Kobbar mycket. Vi väntar barn ihop, blir hans första.
    Klär sig i jeans och skjorta, skärp och kontorvänliga skor varje dag. Fick ett personligt armband i läder av mig med påstår sig ej kunna ha något så utstickandes på jobbet. Ett 4 vm brett läderarmband i brunt.
    Är pedantisk.
    Vi har även en katt och jag två barn sedan tidigare.
    Vi gillar att resa men tiden är knapp.

Dotter 7 år: önskar sig inget. Bara att få vara med sin familj på jul. Blir nästan arg om man frågar henne vad hon önskar sig.

• Anonym (A)

Vill gärna ha tips på julklapp till min man 25+.  Hemmet är det viktigaste för honom och han lägger mycket tid på heminredning. Är allmänt svag för teknik och gillar att stå i köket och experimentera fram nya maträtter.

Har varit ganska stressad på jobbfronten på sistone och säger sig längta efter lite  avkoppling.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 0-2000 kr på julklappen

• Anonym (ylva)
    Winterfell skrev 2012-11-27 20:33:44 följande:
    Ingenting. Inte ens ett julkort. Är man så otacksam ska man ingenting ha!

Men det är ju inte hennes fel att hon har föräldrar som skämt bort henne utan dess like..Rynkar på näsan.

Jag vill ju ändå visa att jag bryr mig om henne, svårt dock när hon inte uppskattar nåt!

• Christoffer79
    Banana82 skrev 2012-11-27 11:22:53 följande:
    Låt se om du kan hjälpa mig, eftersom min hjärna står still  Sambo som fyller 30 om en månad, men inte önskar sig nåt om man frågar.

Intressen: Ölfantast, tatueringar, historia, böcker, gillar att teckna och funderar på att börja lära sig airbrushing.  . Han är absolut ingen sportkille.

För att göra det lite svårare, vi bor inte i Sverige, så svenska webshopar funkar ofta dåligt. Good luck    
    Jag tror mycket på att ge presenter som har att göra med något folk drömmer om snarare än något intresse man redan har. Detta för att det lockar personen att utvecklas och arbeta mot sin dröm (vilket alltid är fint) men också för att man oftast har mycket av de verktyg och prylar som rör det man haft som intresse ett tag. Jag utgår tex ifrån att han redan har en massa fina ölglas hemma osv.

Om han gillar tatueringar, prenumererar han på någon tidning som handlar om tatueringar? Tror du han skulle gilla det? Kolla tex Tidningsbutiken.se.

Gällande hans historiaintresse kan förstås motsvarande en prenumeration på en tidning som AlltOmHistoria vara en idé. Beroende på var ni bor kan ju också en överraskningsutflykt eller resa till ett historiskt resmål vara en bra idé. Det är ju alltid kul att göra saker tillsammans. Överraska honom med att själv ha läst på en massa om ämnet och ge en guidad tur - han lär väl bli ganska överraskad!?

Men, hans dröm om airbrushing tycker jag är mest intressant. Har du funderat på att ge honom en kurs i airbrushing? Jag googlade och fick en del intressanta träffar. Om du inte vet exakt vad för typ av prylar man kan köpa och som han kan tänkas vilja ha så kan du kolla med någon prisjämförelsetjänst, då får man en ganska bra översikt om vad som finns, se tex: www.pricerunner.se/sp/airbrush.html

Hoppas att det hjälpte!
  • Christoffer79
    Suzén skrev 2012-11-27 19:25:16 följande:
    Så bra att hela inlägget kom med!! Iaf, vin o öl provning har vi varit på. Han är inte så förtjust i whiskyn som han är i hela den stilen, maffig karaff o cigarrer. Snapsar mest så jag får se hur det blir :)
    Jag tror jag förstår. Då skulle jag kolla på Gents.se. Där finns många klassiskt manliga saker som tex rakkit. Jag kan tänka mig att ett klassiskt rakkit med riktig rakkniv och en sån där gammaldags borste går i samma "maffiga" still som du pratar om.

Håller på att skriva ett inlägg på bloggen om det faktiskt...En kul grej med att ge en rakkniv (inte rakhyvel alltså) är att ge den i kombination med en rakning av dig. Det är ganska coolt att bli rakad med rakkniv, lite farligt och ganska intimt.

Ett sånt rakset är dock inte så mycket för showoff som jag kan tänka mig att cigarr och fin whisky är så är han mer åt det hållet är det inte lika optimalt dock.
Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!