• Christoffer79

Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!

Hej,

Jag vet inte om jag tar mig vatten över huvudet genom att starta denna tråd men vi får väl se. Jag har under de senaste sju åren arbetat med presenttips-sajter på nätet (framförallt Presenttips.com men på senare tid även bloggen Presenttips.se). Jag har skrivit hyllmetrar med artiklar i ämnet, skissar på en bok i ämnet, har bra koll på vad som finns på nätet i form av nätbutiker osv, har stött på de flesta former av presenter, vet vad som visat sig fungera osv. Jag är med andra ord totalt insnöad på presenter. Det bör dock påpekas att jag alltså INTE arbetar för någon butik på nätet.

När jag la upp motsvarande tjänst på min blogg om att hjälpa folk med julklappar i år så kom jag på att det här kanske folk på Familjeliv skulle ha behov av. Så, berätta vem du behöver hjälp att hitta julklapp till, beskriv personen lite och ange vad du har för ungefärlig budget så ska jag hjälpa dig att hitta en julklapp! Ju bättre du beskriver personen, desto större chans är det att jag kan ge dig ett bra svar.

Shoot!

ps. Jag är inte helt oäven när det gäller julrim heller så det kanske jag också kan hjälpa till med.

• Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!
  • sär skriven

Alltså, wow. Tummen upp för Christopher!

Själv har jag svårt att veta vad jag ska köpa till maken, sen är vi bortresta över jul också så det blir svårt i år med julklapparna. Det måste ju i så fall vara något litet som går ner i väskan och kan gömmas! Dessvärre är han mest intresserad av sin musikproduktion och sånt kan jag ingenting om...

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym (A)
    Christoffer79 skrev 2012-11-28 12:08:11 följande:
    Teknik och matlagning är en tacksam kombination om man ska köpa julklappar! Här är några exempel:

www.coolstuff.se/iGrill-Stektermometer
    www.coolstuff.se/Stirr-Automatisk-Sasvisp
    www.amazon.com/b/ref=s9_dnav_bw_ir01_b?_encod...
    www.lykka.se/ är en bra butik för lite vassare köksredskap

Jag skrev den här artikeln förut: www.presenttips.se/11-utsokta-presenter-till-..., nu verkar ju inte han nödvändigtvis vara en "matsnobb" men det kanske kan ge inspiration. Jag kan också tänka mig att ett kit av kryddor och spännande basvaror i kombination med lite delikatesser kan skapa inspiration till nya rätter i mellandagarna.

I allmänhet kan jag tänka mig att en kombination av många av dessa saker i en sorts paketkorg kan vara bra.
    Tack, han är faktiskt en matsnobb så en paketkorg med lite av varje från artikeln blir nog bra!
  • Christoffer79

Jag hann aldrig titta till den här tråden ordentligt idag, det blev lite för mycket med allt annat. Jag återkommer imorgon istället med er som inte fått några tips än!

Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Christoffer79
    Anonym (M) skrev 2012-11-28 11:47:34 följande:
    Rolig tråd! =D Är anonym så att de inte kan se vad de ska få om de skulle råka hitta tråden!

1. Tjejkompis kring 30 som gillar att vara ute och festa. Tycker om sprit för att festa med men är inte så mycket finsmakare. Också intresserad av tex meditation och lite sånt, har gått många kurser. Studerar till psykolog. Från Finland. Har just blivit sambo. Har tidigare gett henne ett vinställ, lite dyrare vin, biocheckar. Kommer måsta frakta presenten i handbagage på flyg så inget med vätska.

2. Syster kring 30 som är den ordentliga och bestämda typen. Har just byggt hus med sin man. Arbetar inom ekonomi. Jag känner inte henne så bra/har inte så mycket kontakt med henne. Har tidigare gett presentförpackning från bodyshop.

3. Mamma och pappa kring 60. De kan få en gemensam present. De gillar lite rikare grejer, vill gärna framstå som välbärgade. Mamma är lite intresserad av new age-grejer och väldigt praktisk av sig. Pappa är väldigt materiell av sig. Har tidigare gett whiskeyprovning, dyrare whiskey från resa utomlands, korg med lyxigare matartiklar, DVDfilmer. 

4. Killkompis kring 30. Gamer som köper det han vill ha väldigt fort så det är svårt att hitta ngt han vill ha men inte har. Intresserad av oljemålning och kampsport också. Har just flyttat till ny lägenhet och saknar en del grejer till huset men det tycker han är tråkigt. Har tidigare gett oljefärger och saker till det samt presentkort till megazone/laserdome och då och då någon datagrej tex nytt headset, ny spelmus etc.

Budgeten är väl ca 2-300 kr per person (mamma och pappa räknas som en)
    Tjejkompisen, 30: För en gångs skulle är det lite lättare att ge tips för om det är något det finns mycket av i form av presenter så är det just partypresenter! Sajter som Partykungen.se, CoolStuff.se och RoligaPrylar.se har MASSOR av dessa typer av presenter. Du kan också hitta utvalda presenter för festprissar här: www.presenttips.com/taggar/5

Jag inbillar mig att någon som gillar meditation är lite av en livsnjutare också. Eftersom hon nyligen blivit sambo kanske en lavendeldoftande massageolja vara uppskattat? Det blir ju iofs problem att frakta då det är vätska...men något liknande. Kanske något till badet, den här (www.badlust.se/produktinfo/bubbelbad-turbo-spa) gör badet till en budgetjacuzzi och är kraftigt prissänkt.

Den ordentliga systern: Om de precis byggt hus så lär de ha frigjort ganska mycket yta jämfört med deras förra boende? De kanske behöver något praktiskt till huset? Bakker.se har mycket till trädgården och på inredningsbutiker som Interiora.se, LevHemma.se mfl finns mycket inredningssaker. En tråkig men i grunden kärleksfull present kan vara att ge bort en brandsläckare, jag vet dock inte vad de kostar.

Om du själv bor i eget hus så försök sätta dig in i hennes nya situation och vilka typer av nya behov man kan tänkas få och försök matcha det med vad du vet att hon har.

Mamma & Pappa som gillar lyx: Även här har jag nog en listning för taggen "Finsmakare": www.presenttips.com/taggar/16. I övrigt är jag förtjust i RoyalDesign.se med mycket lyxiga designprylar, de har mycket till kampanjpris här också: royaldesign.se/Kampanjer.aspx

Om man vill köpa lyx till budgetpris är det annars ett bra tips att köpa detaljer tlil hemmet av hög kvalitet, tex www.levhemma.se/handduk-newport-fisher-island-beige-50x70 . Det ser bra ut och känns bra, men kostar inte så mycket.

Killkompis, gamer: Är det inte svårt att hitta presenter inom gaming? Är man väldigt insnöad på ett intresse vet man nog exakt vad man vill ha och för en vanlig lekman blir det lätt bara fel. Istället för att köpa något direkt relaterat till intresset så brukar jag ofta rekommendera att man köper något som är indirekt relaterat. Säg att han sitter och gejmar mycket, då innebär det också att han tex sitter mycket? blir trött i ögonen? får ont i axlarna? Kanske nån massageprodukt skulle passa?

Om han inte redan har detta spel är detta förmodligen intressant: cdon.se/spel/ufc_undisputed_3-17389460 men han lär kanske redan ha köpt det.

Om du är behjälpt av det jag skriver får du gärna gilla min sida på Facebook: on.fb.me/Sq0rk8
  • Christoffer79
    etthjerta skrev 2012-11-28 12:15:03 följande:
    Toppentråd! Hoppas du kan hjälpa mig med Glad

Okej,till min sambo. Man,22 år,teknikgalen, prylgalen, gillar att kolla film, spela xbox/dataspel, problemlösningar, läsa ibland, inte alltför förtjust i att röra på sig men spelar fotboll en-två gånger i veckan och vi försöker komma iväg åtminstone några gånger per vinter för att åka skidor/snowboard. Gillar att laga mat IBLAND om han själv får experimentera ihop nåt som han vill, gillar per morberg (han har redan två av hans kokböcker) Gillar såna onödiga men roliga prylar.

Max 1000 spänn
    Roligt att du gillar tråden! Jag måste säga att jag får en hel del inspiration själv, har bokstavligen fyllt bloggen med idéer för varje dag fram till nyår!

Prylgalen sambo: Det börjar bli lite lättare att tipsa nu för just roliga och tekniska prylar finns det verkligen massor av men du kanske redan har kollat in Coolstuff.se, RoligaPrylar.se och Fungadgets.se. Det är svårt att plocka ut något specifikt tips därifrån men med tanke på att han gillar att åka bräda då lär han gilla:

www.coolstuff.se/Vooni-Actionkamera (finns lite billigare varianter också)
    www.coolstuff.se/Tooks_Horlursmossa (årets julklapp hörlurar, men vem bryr sig egentligen :))

Jag tipsade tidigare i tråden om Mat & Teknik-prylar, kolla in där också om det är nåt som passar honom.

Om du verkligen vill köpa något unikt så snegla mot de amerikanska butikerna: Amazon.com, Skymall.com, www.thinkgeek.com/ mm (googla "Gadgets") och köp nåt från USA - då får han nåt som ingen annan har. Frakten är inte så dyr som man tror, men var ute i god tid.
  • Christoffer79
    OnlyOne skrev 2012-11-28 12:16:12 följande:
    Systerson på 15 år. Gillar snygga kläder, fotboll, spel o säkert mycket mer. En vanlig tonårskille.

Systerson på 7 år. Älskar spel framförallt PS. Har annars ingen aning om vad killar i den åldern gillar med tanke på att han är lite bortskämd med storebrors leksaker och spel.

Tack på förhand för hjälpen!
    15-åringen: Om han gillar att spela fotboll så kanske han har ett favoritlag också? Kolla in Supporterprylar.se eller SupportersPlace.com. Där kan man också hitta lite snyggare kläder med klubbmärken (och inte bara fotbollshalsdukar).

7-åringen: Det kan vara svårt att veta vilka TV-spel han kan tänkas gilla men det ÄR alltid uppskattat att få ett TV-spel (jag är 33 och önskar mig fortfarande TV-spel i julklapp bara för att det är kul att få :)). Du kan hitta lite billigare (begagnade) TV-spel på Gamereplay.se (eller googla "begagnade TV-spel"). Det är knappt nån skillnad på begagnade TV-spel så här är det lätt att spara pengar. Ta helst ett spel från topplistan så är du ganska säker på att det blir nåt bra spel.

Annars kanske kringutrustning som en TV-spelsratt (till bilspel) eller en sån där skön ärtpåse att sitta på/i kan vara bra julklappar.
  • Christoffer79
    Anonym (någons fruga) skrev 2012-11-28 12:30:15 följande:
    spännande! :)

Min man behöver jag hjälp att hitta något till.
    Han är rik och kan köpa det han vill ha själv. Han har nästan alltid blå skjorta av något slag (rutig/randig/helfärg) men jag har försökt få in lite annat i hans garderob med tiden och kläder är väl något han uppskattar men skulle inte bli helt såld på om han fick. Han är smart och intresserar sig för informationsinhämtning av olika slag, men det ska vara gratis och gärna via en dator. Han avskyr köket och allt vad det innebär i prylar och matlagningsrelaterat. Han gillar smarta saker som överraskar honom, gärna teknik, har lyckats bra med julklappar tidigare som har förvånat honom. Han gillar att skratta och söker sig ofta till humor på tv/youtube och hemsidor. Han har redan koll på vilken parfym han vill ha, klocka mm. Hans mål är att en dag köpa en ferrari och ha ett stort garage. Så tror att något smart, design, udda och innovativt hade passat honom :)

Något förslag?
    Bra beskrivning av honom, det underlättar! Det betyder dock inte att det gör det lätt att hitta något. Kan jag utgå ifrån att du övervägt detta: www.upplevelse.com/supersportbil-light ?

Om du, trots det du skrev, vill köpa något annorlunda och lite smartare än bara en skjorta kan du smygmäta honom och köpa en skräddarsydd skjorta på tex Tailorstore.se. Berätta gärna hur du gjorde sen för att smygmäta honom :)

I övrigt kan nog SmartaSaker.se vara en bra utgångspunkt för att hitta just "smarta saker"! Kolla också gärna amerikanska sajter som Amazon.com eller Gifts.com om du vill hitta något nytt och annorlunda som han inte redan har hört talas om.

Gillar att skratta: Som "bonuspresent" kan en Tickle-me-elmo (se www.listentolaughter.com/tv-and-film/tickle-me-elmo/) vara roligt. Inget för en fullvuxen karl kanske men kanske kan ges "indirekt" till honom via era barn (om ni har barn)....Nåt jag spontant kom att tänka på bara. Jag gav en liknande till min systerdotter förra året, de är fantastiskt roliga!
  • Christoffer79
    buggi skrev 2012-11-28 12:32:46 följande:
    Wow! Vilken enastående service :)

Mamma;
    68 år, pensionerad språklärare, kristen, älskar sina barnbarn, bor i lägenhet - har inte plats med så mkt saker, läser mycket böcker, öppensinnad, givmild och generös. Kulturintresserad. Bor i Gbg. Ej psylintresserad  utan tycker om saker som går att använda eller upplevelser.
    Budget; kan kosta allt från 50 kr till 5000.

Min man:
    Fattig, musikintresserad, lyssnar mkt på spotify och kollar musikklipp på yiutube, har en bedrövlig garderob men är inte klädintresserad, läser endel, inte intresserad av teknik men användbar teknik är inte helt bortkastad (uppskattade exv när han fick en smartphone). Humoristisk, gillar både tecknade serier, komedier, etc, väldigt ohipp och opretentiös (tycker exv det är pinsamt med märkeskläder)- född på 70-talet.
    Budget; upp till 5000 är okej, men ca 1000 mer rimligt.
    Roligt att du uppskattar det!

Mamma: Tror du att hon skulle gilla det här: www.tillminabarnbarn.se/ ?

Upplevelser som kanske kan passa: www.liveit.se/upplevelsepresenter/livsstil_och_kultur

Jag funderar kring vad hon kan tänkas göra i Göteborg med sina barnbarn som är inom kultur-området. Kanske hitta biljetter till någon barnteaterföreställning? Om hon har vissa intressen och värderingar så lär hon kanske vilja sprida detta till sina barnbarn också?

Din man: Med en såpass generös budget så kanske det kunde vara en idé att bjuda honom till en weekend-resa till London och gå på nån riktigt bra stand up-klubb eller konsert? Det är annars svårt att "översätta" humor och roliga filmer på nätet till filmer i annat än förslag på tex DVD-boxar till humorserier som han kan tänkas gilla.

Kanske en prenumeration på tex Viaplay eller Netflix?

...hmm, det var ganska svårt det här. Både med din mamma och din man, hoppas du fick lite bra tips i alla fall.
  • Christoffer79
    UmmAli skrev 2012-11-28 13:19:26 följande:
    Hoppas du kan hjälpa mig också :)

1)  15-åriga sonen    älskar fotboll, nyligen skaffat moppe  social ,med MYCKET humor

2)  13-åriga sonen    "spelnörd" älskar allt med datorer ,många kompisar som också spelar ,  vill hitta något annat intresse för honom vid sidan av spelet

3)    9-åriga dottern  en riktig pysseltjej,gillar spel,  tycker om att baka

4)    5-åriga sonen    gillar pyssel,bygga saker,  vara ute och leka ,älskar spiderman         
    15-årig son:  Som jag tipsade om för några minuter sen kan Supporterprylar.se vara en bra present att hitta fotbollsprylar i. OM han nyligen skaffat moppe så lär han förmodligen köra runt med den, sladda osv? Det kan säkert vara kul att göra egna roliga filmer med en sån här actionkamera jag tipsade om innan: www.coolstuff.se/Vooni-Minifilmkamera-V93S

Prenumeration på en humortidning kanske? Se tex tidningsbutiken.se.

13-årig son: Det verkar vara en gemensam utmaning för många föräldrar som vill hitta en julklapp som "leder barnet bort från TV-spelandet". Det är dock lättare sagt än gjort.

Saker som skapar ett "beroende" av att spela TV-spel är dels att det är socialt (om man spelar över nätet med kompisar), dels att många spel har en "belönande effekt" (man vill komma till nästa nivå, få nästa uppgradering, nästa coola vapen osv) men ibland är det också bara en tillflykt. Om man vill köpa en julklapp som leder bort från TV-spelandet bör det förmodligen appellera på motsvarande sätt.

Att hitta motsvarande belönande effekt i vardagen kan vara svårt men långt ifrån omöjligt. Om sönerna umgås (brorsor brukar ju bråka) så kanske det kan vara en investering att köpa en billigare filmkamera och saker som inspirerar till att göra egna filmer. Låt dem skapa en egen Youtube-kanal. Det är något de kan göra tillsammans och med sina vänner, de får sin beskärda del framför datorn när de klipper filmerna osv.

Pysslig dotter som gillar att baka: Spontant kommer jag att tänka på www.skapamer.se/ där de har massor av småpyssel.

Kolla även in detta: www.inreda.com/products_find.asp&cID=53&kategori=Baka-roligare

5-årig son: Den här skulle jag älska om jag var 5 år: lekmer.se/leksaker/bilar-och-fordon/bilar/spiderman-loop-n-launch-car

En radiostyrd Spiderman-bil kan han leka med både utomhus och inomhus: lekmer.se/leksaker/actionfigurer/spiderman/spiderman-rc-starter-series-1-32-r%C3%B6d#.ULh91oXLOaY (om mamma tillåter vill säga!). Svår att använda utomhus på vintern dock...

Se även lekmer.se/search/ för fler tips på Spiderman-leksaker.
  • Christoffer79
    sär skriven skrev 2012-11-28 15:12:23 följande:
    Alltså, wow. Tummen upp för Christopher!

Själv har jag svårt att veta vad jag ska köpa till maken, sen är vi bortresta över jul också så det blir svårt i år med julklapparna. Det måste ju i så fall vara något litet som går ner i väskan och kan gömmas! Dessvärre är han mest intresserad av sin musikproduktion och sånt kan jag ingenting om...
    Tack! Du ger mig inte mycket att jobba med här :) Men kanske den här: www.coolstuff.se/search/usb-mixer Problemet är väl kanske att han redan har den typen av utrustning.

Riktigt bra hörlurar kanske?

Har han denna hobby tillsammans med en vän eller kollega? Kan du kolla med honom för förslag på något tekniskt han eller hon vet att han behöver och vill ha?
Svar på tråden Jag är expert på presenttips. Låt mig hjälpa dig i jul!