Anonym (M) skrev 2012-11-28 11:47:34 följande:
Rolig tråd! =D Är anonym så att de inte kan se vad de ska få om de skulle råka hitta tråden!
1. Tjejkompis kring 30 som gillar att vara ute och festa. Tycker om sprit för att festa med men är inte så mycket finsmakare. Också intresserad av tex meditation och lite sånt, har gått många kurser. Studerar till psykolog. Från Finland. Har just blivit sambo. Har tidigare gett henne ett vinställ, lite dyrare vin, biocheckar. Kommer måsta frakta presenten i handbagage på flyg så inget med vätska.
2. Syster kring 30 som är den ordentliga och bestämda typen. Har just byggt hus med sin man. Arbetar inom ekonomi. Jag känner inte henne så bra/har inte så mycket kontakt med henne. Har tidigare gett presentförpackning från bodyshop.
3. Mamma och pappa kring 60. De kan få en gemensam present. De gillar lite rikare grejer, vill gärna framstå som välbärgade. Mamma är lite intresserad av new age-grejer och väldigt praktisk av sig. Pappa är väldigt materiell av sig. Har tidigare gett whiskeyprovning, dyrare whiskey från resa utomlands, korg med lyxigare matartiklar, DVDfilmer.
4. Killkompis kring 30. Gamer som köper det han vill ha väldigt fort så det är svårt att hitta ngt han vill ha men inte har. Intresserad av oljemålning och kampsport också. Har just flyttat till ny lägenhet och saknar en del grejer till huset men det tycker han är tråkigt. Har tidigare gett oljefärger och saker till det samt presentkort till megazone/laserdome och då och då någon datagrej tex nytt headset, ny spelmus etc.
Budgeten är väl ca 2-300 kr per person (mamma och pappa räknas som en)
Tjejkompisen, 30: För en gångs skulle är det lite lättare att ge tips för om det är något det finns mycket av i form av presenter så är det just partypresenter! Sajter som
Partykungen.se,
CoolStuff.se och
RoligaPrylar.se har MASSOR av dessa typer av presenter. Du kan också hitta utvalda presenter för festprissar här:
www.presenttips.com/taggar/5
Jag inbillar mig att någon som gillar meditation är lite av en livsnjutare också. Eftersom hon nyligen blivit sambo kanske en lavendeldoftande massageolja vara uppskattat? Det blir ju iofs problem att frakta då det är vätska...men något liknande. Kanske något till badet, den här (
www.badlust.se/produktinfo/bubbelbad-turbo-spa) gör badet till en budgetjacuzzi och är kraftigt prissänkt.
Den ordentliga systern: Om de precis byggt hus så lär de ha frigjort ganska mycket yta jämfört med deras förra boende? De kanske behöver något praktiskt till huset?
Bakker.se har mycket till trädgården och på inredningsbutiker som
Interiora.se,
LevHemma.se mfl finns mycket inredningssaker. En tråkig men i grunden kärleksfull present kan vara att ge bort en brandsläckare, jag vet dock inte vad de kostar.
Om du själv bor i eget hus så försök sätta dig in i hennes nya situation och vilka typer av nya behov man kan tänkas få och försök matcha det med vad du vet att hon har.
Mamma & Pappa som gillar lyx: Även här har jag nog en listning för taggen "Finsmakare":
www.presenttips.com/taggar/16. I övrigt är jag förtjust i
RoyalDesign.se med mycket lyxiga designprylar, de har mycket till kampanjpris här också:
royaldesign.se/Kampanjer.aspx
Om man vill köpa lyx till budgetpris är det annars ett bra tips att köpa detaljer tlil hemmet av hög kvalitet, tex
www.levhemma.se/handduk-newport-fisher-island-beige-50x70 . Det ser bra ut och känns bra, men kostar inte så mycket.
Killkompis, gamer: Är det inte svårt att hitta presenter inom gaming? Är man väldigt insnöad på ett intresse vet man nog
exakt vad man vill ha och för en vanlig lekman blir det lätt bara fel. Istället för att köpa något direkt relaterat till intresset så brukar jag ofta rekommendera att man köper något som är indirekt relaterat. Säg att han sitter och gejmar mycket, då innebär det också att han tex sitter mycket? blir trött i ögonen? får ont i axlarna? Kanske nån massageprodukt skulle passa?
Om han inte redan har detta spel är detta förmodligen intressant:
cdon.se/spel/ufc_undisputed_3-17389460 men han lär kanske redan ha köpt det.