• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Perpen
    Scream2 skrev 2012-11-28 12:44:50 följande:
    Men seriöst!!! Är det på riktigt folk som anser det är helt ok att vara ute utan reflex och argumenterar för saken!!!! Jag går ändå på trottoaren...jag tittar mig för...ingen bil ska köra på gångbanan...Ni har mao inte körkort själva och har ingen hum om hur det är att åka runt med dålig sikt och försöka läsa trafiken, där även fotgängare ingår! Och bara det att man lever i tron att man aldrig behöver gå nån annan väg, att man missbedömmer bilen som kommer..

HUR SVÅRT ÄR DET ATT HA EN REFLEX I FICKAN? Ge mig ett enda argument som är hållbart!!!
    Reflexer räddar liv!!!!  
  • Cecese

Jag fattar inte heller hur svårt det kan vara att använda reflexer, är en väldigt billig livförsäkring! Jag o barnen brukar liknas vid julgranar när vi är ute i mörkret, både jag o barnen använder alltid reflexväst :), jag funderar även på att sy fast reflexer på barnens mössor och ev fixa några som vi enkelt skulle kunna sätta runt ben o armar.

Även när jag rider så syns jag och hästen bra. Jag har en gul varseljacka med reflexer som verkligen lyser upp. Hästen är utrustad med reflextäcke, benreflexer, reflexbrösta, och reflexer på träns o tyglar. Jag ska även köpa reflexer att sätta i svansen och på stigbyglarna. Ja, vi ser ut som en julgran men vi syns iaf och vi gör det på långt håll.

• Anilth

Alltså, det spelar ingen roll om jag som bilförare har skyldighet att stanna vid ett oövervakat övergångsställe, ser jag inte att någon är där så är risken rätt stor att den personen blir påkörd.
    Så jävla läskigt! Jag vill inte vara ansvarig för att döda någon.
    På vintern är det ju dessutom halt så bromssträckan är ju enorm! Sedan har vi ju typen av människa som bara knallar ut rakt över övergångsstället. Ja! Jag ska stanna, vilket jag gör, men som sagt kan det vara rätt halt och min bil kanske inte stannar även om jag vill det.
    MAN SYNS INTE I STAN HELLER! Jag skiter i om ni "bara" går på gångvägen! Då ska det verkligen vara så att ni inte går över någon väg under några som helst omständigheter med den ursäkten!

• Momat

Jag använder alltid reflex.

Men jag förstår inte varför man måste vara anonym för att våga starta en sån här tråd?

• cloudberry79

Eftersom jag kör en hel del bil här i övre Lapphelvetet (mörkt mellan 13-08 just nu, snart mörkt dygnet runt) så vet jag hur otroligt svårt det är som bilist att upptäcka gående som inte har reflex. När jag själv promenerar (dagligen) sätter jag en reflexväst på barnvagnen (fäster med de där lockstropparna eller vagnsleksaken), en reflexväst på mig och en reflexväst på femåringen. Utöver det har vi allihopa hängande reflexer på kläderna (och på vagnen) som alltid hänger där, utifall att man inte planerat att vara ute när det blir mörkt. Jag köpte snorbilliga reflexer på OKQ8 i år och reflexvästarna köpte jag på Coop (med undantag av sonens, som han fått genom någon trafikkampanj).

(M)amma till V -07 och E -12
  • Emmis
    PinkSugar skrev 2012-11-28 12:27:49 följande:
    Går ändå på trottaren
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:30:39 följande:
    Äh jag går ju bara på trottoaren där ska ju inga bilar köra ändå.

Finns det inga cyklister där ni bor? Eller kör de bara på avsedd plats (avskild från gångbanorna) och  inte lite överallt som cyklister ofta brukar?
  • Terese 047
    Emmis skrev 2012-11-28 15:33:16 följande:

Finns det inga cyklister där ni bor? Eller kör de bara på avsedd plats (avskild från gångbanorna) och  inte lite överallt som cyklister ofta brukar?
    jodå men även gatulampor ObestämdOch cyklisten kanske har reflex så då kan ju jag i mörkret hoppa åt sidan ;)
  • Emmis
    Terese 047 skrev 2012-11-28 15:34:50 följande:
    jodå men även gatulampor ObestämdOch cyklisten kanske har reflex så då kan ju jag i mörkret hoppa åt sidan ;)
    Kanske...
    Tycker det verkar jobbigare att hoppa åt sidan varje gång det kommer en cyklist som kanske inte sett mig än att ta på en reflex så att jag vet att jag själv syns ordentligt.
  • Anonym (Trafikant)
    Momat skrev 2012-11-28 15:16:35 följande:
    Jag använder alltid reflex.

Men jag förstår inte varför man måste vara anonym för att våga starta en sån här tråd?
    För att man så lätt blir påhoppad här på familjeliv. Vill kunna "försvinna" om tråden går överstyr...
  • Pallas
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:38:13 följande:

Skojar du? I min stad kryllar det sv människor både med och utan reflexer på trottoarerna, dygnet runt, du skulle inte ens kunna köra bilen här om du bromsar varje gång du ser en rörelse. Några djur är det verkligen inte tal om att köra på, ev en bortsprungen hund då..
    Bor du i Uppsala, månne? Här är ju folk som tokiga och slänger sig ut framför bilen som om de syntes. Senast i går höll jag på att klippa en svartklädd cyklist som färdades på vägen utanför mitt jobb utan lysen och reflexer. Jävla nötter.
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...