• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Anonym (Trafikant)

Ni som bara går på gångbana/trottoar. Kör ni själva bil?
    Om jag kör i stan/samhället och plötsligt ser en rörelse vid sidan av vägen så reagerar jag givetvis direkt och bromsar. Det kan ju vara ett barn eller ett djur som är på väg ut framför bilen. Har personen reflex ser man mycket tidigare rörelsemönstret och kan vara mer förberedd när man gör förbi.

• Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:32:49 följande:

Bilar får liksom inte köra över en när det är grönt för gångtrafikanter och rött för dom.
    Tänkte mer på ställen där det inte är trafikljus...
  • riboflavin
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:35:15 följande:
    Om jag kör i stan/samhället och plötsligt ser en rörelse vid sidan av vägen så reagerar jag givetvis direkt och bromsar. Det kan ju vara ett barn eller ett djur som är på väg ut framför bilen. Har personen reflex ser man mycket tidigare rörelsemönstret och kan vara mer förberedd när man gör förbi.
    Precis. Vid oövervakade övergångsställen bör en fotgängare dessutom ge en bilist en ärlig chans att upptäcka den i tid för att kunna stanna säkert.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:35:15 följande:

Skojar du? I min stad kryllar det sv människor både med och utan reflexer på trottoarerna, dygnet runt, du skulle inte ens kunna köra bilen här om du bromsar varje gång du ser en rörelse. Några djur är det verkligen inte tal om att köra på, ev en bortsprungen hund då..
  • Kookaburra

Jag glömmer ju själv ibland och vet att man kan vara väldigt säker ändå, om man förutsätter att man är osynlig och kollar noga att ingen kommer.

MEN - det är väldigt skrämmande för bilister att väldigt sent se en person stå intill vägen, även om denna person inte tänker gå över. Det gör att man tappar fokus på övriga delar av trafiken för ett ögonblick eftersom man är så nära och inte vet om personen rör sig. Hade personen haft reflex hade man tidigt sett personen och sett att den står stilla.

Så av respekt till trafikanter så tycker jag man ska ha reflex.

Tråden är en påminnelse till mig att köpa in fler reflexer som jag kan sätta fast på jackorna och som inte tas av som de man snäpper på. Så tack för det TS

• Anonym (Trafikant)
    hellokill3r skrev 2012-11-28 12:38:13 följande:

Skojar du? I min stad kryllar det sv människor både med och utan reflexer på trottoarerna, dygnet runt, du skulle inte ens kunna köra bilen här om du bromsar varje gång du ser en rörelse. Några djur är det verkligen inte tal om att köra på, ev en bortsprungen hund då..
    Givetvis är det olika vart man kör någonstans. Men det är ju lite tragiskt att man ska behöva bli avtrubbad och inte bry sig om rörelser vid sidan om vägen när man kör bil.
  • Anonym (Trafikant)
    Kookaburra skrev 2012-11-28 12:39:29 följande:
    Jag glömmer ju själv ibland och vet att man kan vara väldigt säker ändå, om man förutsätter att man är osynlig och kollar noga att ingen kommer.

MEN - det är väldigt skrämmande för bilister att väldigt sent se en person stå intill vägen, även om denna person inte tänker gå över. Det gör att man tappar fokus på övriga delar av trafiken för ett ögonblick eftersom man är så nära och inte vet om personen rör sig. Hade personen haft reflex hade man tidigt sett personen och sett att den står stilla.

Så av respekt till trafikanter så tycker jag man ska ha reflex.

Tråden är en påminnelse till mig att köpa in fler reflexer som jag kan sätta fast på jackorna och som inte tas av som de man snäpper på. Så tack för det TS
  • hellokill3r
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 12:42:41 följande:
    Givetvis är det olika vart man kör någonstans. Men det är ju lite tragiskt att man ska behöva bli avtrubbad och inte bry sig om rörelser vid sidan om vägen när man kör bil.

Det är nog ett måste för att kunna köra bil i en storstad.
  • Scream2

Men seriöst!!! Är det på riktigt folk som anser det är helt ok att vara ute utan reflex och argumenterar för saken!!!! Jag går ändå på trottoaren...jag tittar mig för...ingen bil ska köra på gångbanan...Ni har mao inte körkort själva och har ingen hum om hur det är att åka runt med dålig sikt och försöka läsa trafiken, där även fotgängare ingår! Och bara det att man lever i tron att man aldrig behöver gå nån annan väg, att man missbedömmer bilen som kommer..

HUR SVÅRT ÄR DET ATT HA EN REFLEX I FICKAN? Ge mig ett enda argument som är hållbart!!!
    Reflexer räddar liv!!!!  

• Anton Chigurh

Dimma, regn, snö, dåligt skrapad ruta vid frost mm mm försämrar oddsen för den oskyddade trafikanten att bli sedd i tid. Varför i helvete inte använda en sån enkel, och billig, sak som reflex för att öka sin chans att få se sitt barn växa upp. 

Jag fattar tamejfan inte hur en del kan vara så jävla korkade att dom skiter i reflex, det handlar om ren självbevarelsedrift !!! 

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...