Lindis327 skrev 2012-11-28 17:19:46 följande:
Jag fattar inte varför föräldrar med barn i barnvagn sätter en reflexväst på denna längst fram. En dag gick jag på gångbanan hemma och hörde hur bildäck skrek och det var uppenbart att efter att en förare uppenbart ställt sig på bromsen. Sen hörde jag ett skrik. Jag trodde det var nån som blev påkörd men det var en person som hade skjutit ut sin barnvagn framför sig på övergångsstället, barnvagnen hade inte några reflexer och då var den bara centimeter från att bli påkörd av denna bilen. Bilen hade kunnat väja undan lite och barnvagnen hade förmodligen skadats rejält och barnet hade nog inte haft nån större chans. Gatubelysning fanns längs denna väg men det var väldigt disigt så man hade ingen bra sikt denna dag och barnvagnen var mörk förmodligen mörkblå eller svart.
Själv använder jag alltid reflexer och kompletterar med reflexväst om jag ska till nåt ställe där jag vet att det inte finns gatubelysning eller har dålig belysning längs vägen. I stan ser jag dock inget behov av reflexväst så länge man har reflexer i olika höjder på jacka o.s.v.., dock om det är väldigt disigt eller vädret i övrigt ger dålig sikt. Så det finns fog för att säga reflexer kan rädda liv, ta det på allvar!
Menar du varför de INTE sätter en reflexväst längst fram? Eller missförstår jag helt och hållet?