• Anonym (Trafikant)

Du som inte använder reflexer...

En fråga till dig som inte använder reflexer när det är mörkt ute, varför gör du inte det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-28 16:33
    Finns det något som skulle kunna göra att du skulle börja använda reflex?

• Svar på tråden Du som inte använder reflexer...
  • Terese 047

reflexgrejen är nog lite lik det där med cykelhjälmsgrejen, om man är med om en olycka pga att man inte syns kanske man får en annan syn på saken.

Jag använde inte cykelhjälm alla gånger, innan jag cyklade omkull och krossade hela axeln, huvudet small i men jag hade hjälm just den gången  

• Anonym

Jag förstår inte riktigt resonemanget som någon skrev i tråden, att man inte skulle använda reflex för att man "bor i Stockholm och går på trottoaren". De flesta av oss bor i någorlunda civiliserade områden där man går på trottoaren.
    Jag bor själv i Stockholm och använder definitivt reflex eftersom jag själv ser hur dåligt en mörkklädd människa utan reflex syns i mörkret när man kör bil. Man går ju sällan på samma trottoar fram och tillbaka som en idiot, någonstans måste man oftast korsa en väg för att komma till nästa trottoar, och även om det finns skyltat för övergångsställe så kan det vara väldigt svårt att uppfatta om någon står där och väntar på att få gå över om denne inte har reflex. Sen är det väldigt många som har en förkärlek för att korsa vägen lite när de känner för det, och tror att de syns.

• Scream2
    Emmis skrev 2012-11-28 16:06:26 följande:
    Men dåså allt frid och fröjd. Vill du riskera ditt liv och hälsa är det ju upp till dig...
    Fast det är det ju inte. Det blir ett jäkla trauma för den som kör på den där idioten som inte har reflex. För det är ju inte dens moraliska fel!
  • hellokill3r
    Scream2 skrev 2012-11-28 17:07:37 följande:
    Fast det är det ju inte. Det blir ett jäkla trauma för den som kör på den där idioten som inte har reflex. För det är ju inte dens moraliska fel!

Om de cyklar på fel sida får de skylla sig själva.
  • Scream2
    hellokill3r skrev 2012-11-28 17:15:48 följande:

Om de cyklar på fel sida får de skylla sig själva.

Nu pratar jag om situationer där en oskyldig trafikant kör på en idiot som vägrar bära reflex. För det HÄNDER!!! Ovasett om den som vägrar bära reflex hävdar att det inte kommer hända mig...bla bla bla....
  • Lindis327

Jag fattar inte varför föräldrar med barn i barnvagn sätter en reflexväst på denna längst fram. En dag gick jag på gångbanan hemma  och hörde hur bildäck skrek och det var uppenbart att efter att en förare uppenbart ställt sig på bromsen. Sen hörde jag ett skrik. Jag trodde det var nån som blev påkörd men det var en person som hade skjutit ut sin barnvagn framför sig på övergångsstället, barnvagnen hade inte några reflexer och då var den bara centimeter från att bli påkörd av denna bilen. Bilen hade kunnat väja undan lite och barnvagnen hade förmodligen skadats rejält och barnet hade nog inte haft nån större chans.  Gatubelysning fanns längs denna väg men det var väldigt disigt  så man hade ingen bra sikt denna dag och barnvagnen var mörk förmodligen mörkblå eller svart.

Själv använder jag alltid reflexer och kompletterar med reflexväst om jag ska till nåt ställe där jag vet att det inte finns gatubelysning eller har dålig belysning längs vägen. I stan ser jag dock inget behov av reflexväst så länge man har reflexer i olika höjder på jacka o.s.v.., dock om det är väldigt disigt eller vädret i övrigt ger dålig sikt. Så det finns fog för att säga reflexer kan rädda liv, ta det på allvar!

• Emmis
    Scream2 skrev 2012-11-28 17:07:37 följande:
    Jag vet att sarkasm och liknande inte går hem i skrift, men jag tog risken medveten. Nästan som att gå ute i mörker utan reflex.
  • Margaux

De som inte använder reflexer har uppenbarligen aldrig kört bil när det är mörkt.
    Ignoranta idioter.
    Själv får man ju hjärtinfarkt nästan dagligen när folk genar över gator eller springer ut innan övergångstället utan reflex. Det värsta är föräldrar som inte sätter på reflexer på sina barn och barnvagnar, det finns inte så många av dem men FÖR många. 

• Anonym (Trafikant)
    Lindis327 skrev 2012-11-28 17:19:46 följande:
    Jag fattar inte varför föräldrar med barn i barnvagn sätter en reflexväst på denna längst fram. En dag gick jag på gångbanan hemma  och hörde hur bildäck skrek och det var uppenbart att efter att en förare uppenbart ställt sig på bromsen. Sen hörde jag ett skrik. Jag trodde det var nån som blev påkörd men det var en person som hade skjutit ut sin barnvagn framför sig på övergångsstället, barnvagnen hade inte några reflexer och då var den bara centimeter från att bli påkörd av denna bilen. Bilen hade kunnat väja undan lite och barnvagnen hade förmodligen skadats rejält och barnet hade nog inte haft nån större chans.  Gatubelysning fanns längs denna väg men det var väldigt disigt  så man hade ingen bra sikt denna dag och barnvagnen var mörk förmodligen mörkblå eller svart.

Själv använder jag alltid reflexer och kompletterar med reflexväst om jag ska till nåt ställe där jag vet att det inte finns gatubelysning eller har dålig belysning längs vägen. I stan ser jag dock inget behov av reflexväst så länge man har reflexer i olika höjder på jacka o.s.v.., dock om det är väldigt disigt eller vädret i övrigt ger dålig sikt. Så det finns fog för att säga reflexer kan rädda liv, ta det på allvar!
    Menar du varför de INTE sätter en reflexväst längst fram? Eller missförstår jag helt och hållet?
  • Perpen
    Anonym (Trafikant) skrev 2012-11-28 18:46:32 följande:
    Menar du varför de INTE sätter en reflexväst längst fram? Eller missförstår jag helt och hållet?
    Kanske menar att det är bättre att sätta reflexen på sidorna om vagnen? Det är väl dem som syns när man ska korsa en väg med barnvagn :)
Svar på tråden Du som inte använder reflexer...