• puss

    Vintipsartråden!

    goda viner, vad de passar till, och om man vet priset.

    shoot.  


    Easy cum easy go
  • Svar på tråden Vintipsartråden!
  • niky40

    Penfolds Koonunga hill. Mycket gott till lamm eller bara för att man är sugen. 89 kr.

  • stingrocka

    Lindemans Bin 45, ett rött vin på cabernet sauvignon (den druvan jag gillar bäst). 82kr för en flaska. Passar till kött men även bara att sitta och smutta på..


    Moselland Riesling Kabinett, vitt vin på riesling. 59kr, ett väldigt snällt och lättdrucket vin. 


    Jag gillar "lätta viner", alltså inte chardonnay, merlot etc..

  • niky40

    Vitt vin gillar jag inte förutom Stoneleigh från Marlbourogh. Ca 100 kr. Passar som smuttvin och till fisk och skaldjur såklart.

  • Miew

    Kendall Jackson Chardonnay, ett jättegott vin som passar bäst till skaldjur. Går att smutta på också men gör sig bäst till skaldjur.

     

  • Skarpa

    Red Baron från Fox Creek, strax över hundralappen, passar bra till lite kraftigare kött, t.ex. älg


    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Voluptuous Shalimar

    Monti Garbi Ripasso 99 kr
    Stellenzicht Pinotage 99 kr
    7 Deadly Zins 119 kr
    Amarone della Valpolicella Classico (nr 82054) för 297 om man vill slå på lite stort.


     


    De tre översta passar till en god stek, smakrika ostar, kort sagt mat som kräver sitt vin. Samtliga är fylliga och kryddiga. Amaronen tar nästan udden ur vad som helst du serverar till, den dricker jag gärna som den är - kanske med lite tilltugg av typen parmesantärningar, (lagrad) peccorinitärningar, oliver, ja sånt.

  • niky40
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-28 15:47:40 följande:
    Monti Garbi Ripasso 99 kr

    Stellenzicht Pinotage 99 kr

    7 Deadly Zins 119 kr

    Amarone della Valpolicella Classico (nr 82054) för 297 om man vill slå på lite stort. De tre översta passar till en god stek, smakrika ostar, kort sagt mat som kräver sitt vin. Samtliga är fylliga och kryddiga. Amaronen tar nästan udden ur vad som helst du serverar till, den dricker jag gärna som den är - kanske med lite tilltugg av typen parmesantärningar, (lagrad) peccorinitärningar, oliver, ja sånt.



    Åh 7 deadly zins, den är fin och ja Amaronen talar för sig själv. Slurp!
  • Rigmor Mortis

    Vilken trevlig tråd! Själv har jag inte så mycket att bidra med annat än att jag tyckt om alla Lindemans-viner jag smakat på, och även tyckte att Motörhead shiraz (www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/) var en mycket trevlig överraskning - köpte det för etiketten men det var jättegott.

  • Voluptuous Shalimar
    niky40 skrev 2012-11-28 15:50:58 följande:


    Åh 7 deadly zins, den är fin och ja Amaronen talar för sig själv. Slurp!
    Haha, ja, dessa är de jag provat som jag minns, bor inte i Sverige längre men dessa fyra har satt sig i minnet.

    När det kommer till vita viner kan jag vara så kategorisk att jag föreslår att kolla efter tysk Riesling från Rheingau eller Moseldalen. Gillar man lite "blommigare" och oftar sötare smak (halvtorr menar jag alltså) passar en Gewürtztraminer perfekt. Bor i Tyskland nu - innan jag kom hit kunde jag inget om vita viner, nu är det ju standard. Här är det vitt som gäller, fast vi brukar ta bilen till Frankrike och köpa på oss sydfranska godingar som vi först fått provsmaka
  • niky40
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-28 17:34:55 följande:
    Haha, ja, dessa är de jag provat som jag minns, bor inte i Sverige längre men dessa fyra har satt sig i minnet.

    När det kommer till vita viner kan jag vara så kategorisk att jag föreslår att kolla efter tysk Riesling från Rheingau eller Moseldalen. Gillar man lite "blommigare" och oftar sötare smak (halvtorr menar jag alltså) passar en Gewürtztraminer perfekt. Bor i Tyskland nu - innan jag kom hit kunde jag inget om vita viner, nu är det ju standard. Här är det vitt som gäller, fast vi brukar ta bilen till Frankrike och köpa på oss sydfranska godingar som vi först fått provsmaka



    Klarar inte ens liiite söta vita viner, förutom Sauternes, så Gewürtztraminer går fetbort
  • Voluptuous Shalimar
    niky40 skrev 2012-11-28 20:22:16 följande:


    Klarar inte ens liiite söta vita viner, förutom Sauternes, så Gewürtztraminer går fetbort
    OK. Torr Riesling för dig alltså!
  • niky40
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-28 22:57:49 följande:
    OK. Torr Riesling för dig alltså!



    Japp!
Svar på tråden Vintipsartråden!