• Rebecca1

    Vad är skillnaden?

    Hej hej! Är nyfiken på detta med AP och tror mig ha vissa fördomar och idéer kring vad det är så jag skulle gärna vilja veta lite mer. Det jag funderar över är vad skillnaden är mellan AP och "vanlig" parenting. Jag själv uppfostrar och är en förälder utifrån sunt förnuft och massa kärlek, dvs. Kramar, håller om, vaggar, tröstar, pratar, försöker tolka behoven, matar, byter blöja, badar osv. Och även om jag inte är vid uppfostrande stadiet riktigt ännu då hon bara är 3 månader så har jag en inställning som är typ: lära ut bra värderingar, berömma, säga ifrån när det behövs, aktivera och se mitt barn utifrån vad hon vill och vem hon är. Vad skiljer mig och min, vad jag tror är helt vanlig instinktivt föräldrarskap, från AP? Är själv nybliven förstagångsmamma och tycker det är intressant med ämnet föräldrarskap, hoppas någon vill berätta lite mer för mig.

  • Svar på tråden Vad är skillnaden?
  • Höghus

    AP (Nära föräldraskap) är enkelt uttryckt att INTE hänfalla åt en massa metoder och måsten utan att följa och lyssna in barnet. De flesta barn har behov av och visar tydligt att de vill vara nära mamma och pappa. Men vill barnet nåt annat är det också ok. En sorts motreaktion mot "vanligt" föräldraskap som ofta går ut på att detaljstyra och göra saker (typ använda spjälsäng) för att man SKA.

  • Firestarter
    zootwind skrev 2012-11-30 11:47:14 följande:
    Firestarter 

    Du gör en viktigt poäng, men eftersom mitt syfte inte var att skriva uppsats här på fl, så har jag inte tagit mig tiden att gå tillbaka i min studentlitteratur. 

    När det gäller detta stycke;

    "Under 60-talet gjordes en massa forskning, främst på barnhemsbarn. I den forskningen blev det allt tydligare att barns beteenden och välmående berodde starkt på hur mycket närhet och kontakt de fått av förälder eller "mammavårdare", och inte på hur den "uppfostrats". Det finns massor av forskningsexempel jag skulle kunna rabbla, men för att göra detta lite kort och förenklat så kan man säga att forskningen slog fast att barns utveckling var i alla högsta grad en produkt av mängden närhet och lyhördhet som ett barn hade fått under de första året, och inte främst vad den uppfostrats med. De finns också de psykoanalytiker som jobbar med  barn idag, som hävdar att anknytningen mellan vuxen och barn har den mest avgörande betydelsen de första 6 månaderna (Eliacheff 1994). Barnet lär sig då vem som är dess "beskyddare" och tyr sig till den resten av sin uppväxt. Ett barn är under det första året extra känslig för att separeras ifrån sin "beskyddare" och det kan i många fall räcka med att den är borta i en vecka, så menar många forskare att barnet går in i en sorgeprocess som i sin tur gör att den inte tyr sig till den personen längre, utan har söker upp annan. Allt för sin överlevnadsskull."

    Är bl.a följande källor relevanta;

    Eliacheff, Caroline. På kroppen och på skriket - psykoanalys på små barn. 1994

    www.ur.se/Produkter/166755-UR-Samtiden-Vad-sp... 

    När det gäller anknytningsteorin så tycker jag att MajaV hänvisar bra till John Bowlby. 

     
    Tack så mycket!

    Dock ville jag inte få fram någon "poäng", utan var endast ärligt intresserad =) 

    Tack för tipsen =)'
     
  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 13:09:42 följande:
    AP (Nära föräldraskap) är enkelt uttryckt att INTE hänfalla åt en massa metoder och måsten utan att följa och lyssna in barnet. De flesta barn har behov av och visar tydligt att de vill vara nära mamma och pappa. Men vill barnet nåt annat är det också ok. En sorts motreaktion mot "vanligt" föräldraskap som ofta går ut på att detaljstyra och göra saker (typ använda spjälsäng) för att man SKA.
    Fast jag delar faktiskt inte din åsikt här. Metoder sysslar alla föräldrar med. En metod är ett tillvägagångssätt, en strategi för att ta sig mot något slags mål. Att vi väljer att samsova med våra barn, sjala etc etc är utan tvekan tillvägagångssätt för att nå mål och därmed en metoder. Att går upp och vagga ett barn eller amma på natten för att han/hon behöver hjälp med att somna om är också metoder.

    I grund och botten handlar det mycket om vilken syn man har på barn och därmed barns behov och det är ju något som i sin tur är starkt kulturellt betingat. Före 50-talet dominerade den psykodynamiska teorin om objektsrelationer och inlärningsteorin om beroende (behaviorism). Dessa två teoribildningar ifrågasattes under slutet av 50-talet av Bowlby och hans efterföljare som bildat skola vad gäller anknytningsteori. 

    Enkelt uttryckt skulle jag säga att AP är anknytningsteori i praktik. 
  • Höghus

    Flickan och kråkan: Nu använde jag ordet metod men det kanske rent vetenskapligt är fel ord. Det jag syftade på är att det inom nära föräldraskap inte finns några på förhand färdiga mallar, ingen "expert" som à la Berndt Eckerberg eller Anna Wahlgren eller Gina Ford säger att så här ska du göra steg för steg för att uppnå det ena eller andra. Själva poängen är att lyssna in barnet och dess behov. Att samsova eller sjala ett barn som inte vill sova tillsammans eller bäras i sjal är inte AP.

  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 14:38:44 följande:
    Flickan och kråkan: Nu använde jag ordet metod men det kanske rent vetenskapligt är fel ord. Det jag syftade på är att det inom nära föräldraskap inte finns några på förhand färdiga mallar, ingen "expert" som à la Berndt Eckerberg eller Anna Wahlgren eller Gina Ford säger att så här ska du göra steg för steg för att uppnå det ena eller andra. Själva poängen är att lyssna in barnet och dess behov. Att samsova eller sjala ett barn som inte vill sova tillsammans eller bäras i sjal är inte AP.
    Du missförstår vad jag menar. Nej, att sjala ett barn som inte vill bli buret är inte AP, men AP bygger på teorier som utan tvekan har mål som dem som gillar AP försöker att nå på olika sätt och då använder man sig av olika metoder för att just nå detta. Det blir väldigt märkligt att hävda att AP innebär att man inte använder metoder medan annat föräldraskap gör det. Det handlar inte om metoders vara eller inte vara utan vilken syn på barn man har och därmed hur man väljer metoder och vilka metoder man använder.

    Alla föräldrar vill att de egna barnen ska växa upp till trygga, lyckliga individer med god självkänsla och som socialt fungerar väl i vårt samhälle. Vägen/metoderna man kommer att välja som förälder för att nå dit beror på vilka grundvärderingar man har och bygger i grund och botten på vilken syn man har på barn. CIO-metoder bygger exempelvis på behavioristiska idéer. Anknytningsteori har en annan grund och en annan syn på barn. Bernt Eckerberg var ingen isolerad expert med unika idéer. Han var en del av en idéströmning och inte alls ensam. 

    Att "lyssna på barn behov" är som sagt relativt och subjektivt. Vår tolkning av vad som är barns behov är starkt kulturellt betingat. 
  • Höghus

    Flickan och kråkan: Nej, jag missförstår inte dig och jag har full koll på olika idéströmningar och hur synen på barn förändrats över tid. Att varje "expert" är sprungen ur en kontext är en självklarhet. Dock är det fortfarande så att AP (just för att man lutar sig mot ankytningsforskning och en individbaserad syn på barn) skiljer sig ifrån många andra sätt att vara förälder eftersom föräldern inte ges några färdiga verktyg. Det finns ingen färdigritad karta att luta sig mot.

  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 15:33:59 följande:
    Flickan och kråkan: Nej, jag missförstår inte dig och jag har full koll på olika idéströmningar och hur synen på barn förändrats över tid. Att varje "expert" är sprungen ur en kontext är en självklarhet. Dock är det fortfarande så att AP (just för att man lutar sig mot ankytningsforskning och en individbaserad syn på barn) skiljer sig ifrån många andra sätt att vara förälder eftersom föräldern inte ges några färdiga verktyg. Det finns ingen färdigritad karta att luta sig mot.
    Men vilka andra föräldraskap menar du har det? Vad är skillnaden mellan att lägga fram samsovning som ett konkret förslag på att lösa en sömnsituation och att lägga fram en CIO-metod? Det är jättestor skillnad på metoderna självklart, men jag tänker ur det perspektiv vi samtalar? Och visst finns det dem som ger förslag på en massa olika verktyg även inom AP. De skiljer sig däremot mot verktyg som föreslås i bahavioristiska kretsar.

    Intressant diskussion förresten
  • Höghus

    Flickan och kråkan: Skillnaden är som jag ser det att man som näraförälder följer barnet och dess behov/signaler. Detta då istället för att som inom vissa andra "föräldraskolor" genom operant betingning försöka styra barnets beteende i önskvärd riktning mot ett på förhand bestämt mål där man under vägen ignorerar att spädbarnet signalerar att det känner sig otryggt/otillfredsställt.

  • Höghus

    Nu blev det lite snabbt skrivet, men du förstår nog vad jag menar.

  • Flickan och kråkan
    Höghus skrev 2012-11-30 17:08:47 följande:
    Flickan och kråkan: Skillnaden är som jag ser det att man som näraförälder följer barnet och dess behov/signaler. Detta då istället för att som inom vissa andra "föräldraskolor" genom operant betingning försöka styra barnets beteende i önskvärd riktning mot ett på förhand bestämt mål där man under vägen ignorerar att spädbarnet signalerar att det känner sig otryggt/otillfredsställt.
    Höghus skrev 2012-11-30 17:11:07 följande:
    Nu blev det lite snabbt skrivet, men du förstår nog vad jag menar.
    Ja, jag förstår vad du menar. Jag tänker mer att den som använder t.ex operant betingning med utgångspunkt i behavioristisk teori inte anser att det gör barnet otryggt eller innebär att man styr barnet på ett negativt sätt - tvärtom. Det är snarare det logiska om man har den synen på på hur barn fungerar; det är ur det perspektivet att ge barnet det han/hon behöver. Det är det jag menar med att det i grund och botten handlar om vad vi anser vara ett barns behov och vilken syn på barn vi har.

  • Höghus

    Flickan och kråkan: Absolut. Där håller jag med dig. Jag tror inte heller att de som tex följer strikt barnaboksschema vill sina barn illa. De gör vad de tycker är bäst med utgångspunkt ifrån sin syn på barns behov.

  • zootwind

    "Intressant diskussion förresten "

    Håller helt med!
    Kul att diskussionen förs på en lite annan nivå för ovanlighetens skull. 

  • Firestarter
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-30 17:16:37 följande:
    Ja, jag förstår vad du menar. Jag tänker mer att den som använder t.ex operant betingning med utgångspunkt i behavioristisk teori inte anser att det gör barnet otryggt eller innebär att man styr barnet på ett negativt sätt - tvärtom. Det är snarare det logiska om man har den synen på på hur barn fungerar; det är ur det perspektivet att ge barnet det han/hon behöver. Det är det jag menar med att det i grund och botten handlar om vad vi anser vara ett barns behov och vilken syn på barn vi har.

  • Maja V
    Firestarter skrev 2012-11-29 22:45:09 följande:
    Hörni ni båda, har ni någon källa att hänvisa till vad gäller den här forskningen?

    jag har ju källor i mitt svar. Läs Mary Ainsworth och John Bowlby för forskning. En intressant bok om den senaste forskningen (som jag också nämnde i mitt svar) är skriven av Sue Gerhardht och heter 'Love Matters'. Det finns två väldigt bra svenska böcker om anknytningsteorin, där det mesta står: Anknytningsteori : betydelsen av nära känslomässiga relationer (Broberg et al) och praktisk tillämpning av samma författare: Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin
  • Maja V

    Oj, nu kom mitt svar lite ur sammanhanget. 
    Väldigt intressant tråd faktiskt - lite höjd för ovanlighetens skull :) 

Svar på tråden Vad är skillnaden?