• Anonym (ts)

    Hjälp, hur blir man sjuk?!

    Sist jag var sjuk var november 2000 då jag opererade bort blindtarmen. Jag är ALDRIG sjuk, jag får inte ens ont i huvudet. Aldrig magsjuk, snuvig, hostig, feber, INGENTING och det börjar gå mig på nerverna. Jag har jobbat så jävla mycket på sistone och min önskejulklapp just nu skulle vara typ hjärnhinneinflammation... Jag vill bara kunna ringa, säga "nej tyvärr, jag kan inte jobba tolv timmar varje dag den här veckan för jag är dödligt sjuk", sen bara ligga i soffan och inte kunna göra någonting. Jag är timanställd och dom lägger på mig mer och mer jobb och jag pallar inte. Jag kan inte söka nytt jobb för det finns inga andra jobb (för mig) i staden där jag bor. Jag kan heller inte tacka nej när de ringer och säger att jag ska jobba, för dels får jag sparken och dels ska jag alltid vara den duktiga som ställer upp. De ringde nyss, ska jobba imorgon 5-16.30. Trodde jag skulle jobba på morgonen bara, men nejdå... Jag älskar mitt jobb men jag hinner/orkar inte göra någonting annat än jobba och sova. Bad om att få jobba morgonpasset imorgon ikväll så jag kunde träffa min pojkvän efteråt och få sovmorgon men det gick då minsann inte. (Det går jättebra i teorin, de vill bara inte gå med på det av nån policy eller principer jag inte förstår mig på).

    Jag har tänkt tanken att man kanske skulle slänga sig framför en bil så man blir förlamad eller nåt så man kan bli lite sjukskriven och få semester, men det är ju jävligt onödigt. Det kan ju gå helt fel och man kan dö, och det vill jag helst inte. Så en liten tillfällig stroke eller kanske koma nån vecka vore fint, allra minst ett brutet ben eller 40 graders feber! Så hur fan gör man för att bli sjuk? Jag har gått ute tunt klädd med blött hår, ställt mig i icakön bakom den jättehostiga mannen, inte riktigt sett mig för när jag gått över gatan men helt utan resultat. Har ätit jättelite för att få nån slags obalans och förhoppningsvis svimma, men det enda som hänt är att jag gått ner i vikt. 

    Det här är ingen skämttråd, jag är fan desperat.. Man kan ju ljuga och säga att man är sjuk men jag vill vara det på riktigt, så jag kan få läkarintyg och bli sjukskriven ett tag. Kan icke yrka på psykisk sjukdom, för då får jag sparken. Timanställda har tydligen inga rättigheter. 

    HJÄLP

  • Svar på tråden Hjälp, hur blir man sjuk?!
  • Tonårsmamman1
    Anonym skrev 2012-11-30 11:35:27 följande:
    Det går inte. Hela vår verksamhet faller då.
    Klart det går. Det är inte ditt ansvar, det är din chefs ansvar.
  • Anonym
    Waldo skrev 2012-11-30 12:33:55 följande:

    Det måste vara helt fantastisk att vara helt oumbärlig

    Att hela verksamheten står och faller med just dig
    Nej, jag är inte oumbärlig. Vi är 3 st på vår enhet men det finns ingen vikarie.
    Visst kan jag vara sjuk. Jag är hemma idag. Men då har jag jobbat in så mycket jag kan dagarna innan och planerat in en sjukdag. Helt galet men så är det tyvärr där jag jobbar.
    Och när jag kommer tillbaka på måndag kommer vissa delar av mitt jobb släpa efter och jag får jobba ikapp.
    Anonym skrev 2012-11-30 12:38:59 följande:
    då tar du det med chefen.
    är hen medveten om vad du gör och vad som händer om du försvinner?
    Chefen är fullt medveten om problemet men han verkar inte ta det så allvarligt. Så länge vi rör oss framåt är väl allt okej?
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-30 12:52:58 följande:
    Klart det går. Det är inte ditt ansvar, det är din chefs ansvar.
    Min chef kan inte utföra mitt arbete. Jag har en högre utbildning än honom.
    Om han kunde hade han säkert gått in och hjälpt till. Men nu verkar han hellre begrava sig i pappersjobb och gå på div möten än få verksamheten att fungera.

    Jag önskar mej ett benbrott eller någon långdragen sjukdom så jag tvingas gå hem. Då kanske han förstår allvaret.
    Precis som TS skriver.


  • pluvdo

    Pappa berättade en gång att kompisar till honom tog tandkräm i armhålorna så de fick feber ifall de inte ville gå till skolan. Att körtlarna i armhålorna hamnade ur balans av tandkrämen, då. Vet inte om det fungerar med dagens tandkräm, men han sade i alla fall att det fungerade då. Vet dock inte om du kan upprätthålla en sådan feber så länge att du blir sjukskriven.

  • Singoallaa
    Anonym skrev 2012-11-30 11:35:27 följande:
    Det går inte. Hela vår verksamhet faller då.

    Men då får den falla. Inte ditt problem att andra inte jobbar!
  • Anonym
    Singoallaa skrev 2012-11-30 13:26:11 följande:

    Men då får den falla. Inte ditt problem att andra inte jobbar!
    Det blir ju mitt problem när jag kommer tillbaka. Då får jag jobba dubbelt för att komma ikapp.

  • Singoallaa
    Anonym skrev 2012-11-30 13:27:48 följande:
    Det blir ju mitt problem när jag kommer tillbaka. Då får jag jobba dubbelt för att komma ikapp.

    Med vad jobbar du?
  • Neelah

    Jag känner igen mig faktiskt. Ibland, speciellt när jag har jobbat långa dagar 7 dagar/vecka och känner mig alldeles slut, så önskar jag att jag bara kunde bli lite sjuk så att jag hade en giltig anledning att stanna hemma i ett par dagar och inte göra någonting. Fast det förstås, semester skulle ju vara trevligare än sjukdom, men semester är inte alltid en möjlighet när man driver eget och har en massa kunder att ta hand om.


    Följ dina drömmar var de än leder
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-11-30 13:27:48 följande:
    Det blir ju mitt problem när jag kommer tillbaka. Då får jag jobba dubbelt för att komma ikapp.


    Då får du tala om att du pga sjukdom faktiskt itne hinner med, du måste ha hjälp eftersom de inte tog in en vikarie eller att någon av de andra tog din bit.
  • Anonym
    Singoallaa skrev 2012-11-30 15:39:44 följande:

    Med vad jobbar du?
    Jag kan tyvärr inte gå in på det eftersom jag har ett mycket speciellt jobb som inte många i Sverige har.
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-30 15:43:09 följande:

    Då får du tala om att du pga sjukdom faktiskt itne hinner med, du måste ha hjälp eftersom de inte tog in en vikarie eller att någon av de andra tog din bit.
    Vi måste hinna med. Det finns inget undantag.


  • Tonårsmamman1
    Anonym skrev 2012-11-30 13:19:14 följande:


    Min chef kan inte utföra mitt arbete. Jag har en högre utbildning än honom.
    Om han kunde hade han säkert gått in och hjälpt till. Men nu verkar han hellre begrava sig i pappersjobb och gå på div möten än få verksamheten att fungera.



    Jag menar inte din chef ska göra ditt jobb, utan se till att ditt jobb blir gjort av någon annan. Det är hans ansvar. 
    Jobbar de andra lika mycket som du? 
  • Anonym
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-30 16:25:17 följande:
    Jag menar inte din chef ska göra ditt jobb, utan se till att ditt jobb blir gjort av någon annan. Det är hans ansvar. 
    Jobbar de andra lika mycket som du? 
    Ja en annan jobbar lika mycket som mej, den andra drar benen efter sig.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-30 11:24:22 följande:
    Alltså, om du har vinterkräksjuka KAN du inte gå till jobbet. Då kan man spy extremt stora mängder var 10:e minut typ. Tror inte att din chef vill att du spyr ned hela jobbet eller att nån vill gå på toa efter nån med den smittan. Och nej, de vill helst inte att magsjuka människor går till läkaren. Det är extremt smittsamt :( Väldigt konstigt jobb du har ts, finns det verkligen inget annat du kan göra? Studera??
    Jag jobbade klart i fredags, och idag fick jag vara sjuk! :D Jag tror dom fattar att jag inte är sjuk, för dom sa "kan du inte vara hemma på måndag och kanske tisdag då", så jag har sovit hela helgen och idag tills nu! Eftersom jag aldrig varit sjuk så vet jag inte heller vad man brukar säga? Jag är ju timanställd så jag kan inte ta ut semesterdagar och jag tjänar mindre om jag stannar hemma.
    Jag vill plugga! Men jag vet inte vad bara.. 
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2012-12-03 12:54:12 följande:
    Jag jobbade klart i fredags, och idag fick jag vara sjuk! :D Jag tror dom fattar att jag inte är sjuk, för dom sa "kan du inte vara hemma på måndag och kanske tisdag då", så jag har sovit hela helgen och idag tills nu! Eftersom jag aldrig varit sjuk så vet jag inte heller vad man brukar säga? Jag är ju timanställd så jag kan inte ta ut semesterdagar och jag tjänar mindre om jag stannar hemma.
    Jag vill plugga! Men jag vet inte vad bara.. 
    Vad jobbar du med? Du kan ge jobbet till mig, jag är desperat, arbetslös och har pluggat alltför länge :D
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-12-03 13:27:39 följande:
    Vad jobbar du med? Du kan ge jobbet till mig, jag är desperat, arbetslös och har pluggat alltför länge :D
    Grovstäd/sanering. Visst, du kan få mitt jobb om du ger mig lön och gillar att röja upp i stökiga lägenheter där en människa legat och ruttnat i ett par veckor och är halvt uppätna av katten :D eller gå ensam till en byggarbetsplats innan byggjobbarna kommer dit för att städa undan bråte. Eller komma till bårhuset 04.00 en morgon för det måste städas innan kafeterian, av nån jävla skum anledning.. Det är bårhusstädet som jag tycker att jag kan göra på kvällen innan ibland (som jag skrev om i trådstarten), för det är ändå ingen (levande) där efter klockan sju om de inte ska lämna nån iofs, men dom kommer dit mellan sex och sju på morgonen. Det är ingen rush på kvällen liksom, så då tycker jag att jag kan städa då men det får jag inte även fast jag har nycklar och koder. 
  • Melkolinen

    Tandkräm i armhålorna hjälper inte tycker jag för man blir helt kladdig så jag tycker att svälja tandkrämen är mycket bättre för att jag började känna mig direkt varm och svettig.?

  • Anonym 123132

    Eller så blandar du in facket i det hela, eftersom att ingen ska behöva jobba ihjäl sig så mycket att dem längtar efter att bli sjuka, för att vara sjuk är inte roligt..

    Dessutom så skulle du kunna be om en ledig dag nån dag i månaden och mindre arbetspass.

    Du säger också att du har högre utbildning än din chef, och det kan du nog också blanda in i facket, tycker att du ska va chef ifall du har högre utbildning. Så prata med facket om rättvisare arbetsdagar (ifall dina kollegor också har orättvisa dagar kan du prata för dem med) eller prata rätt och slätt med din chef om hur det är. Ha en bra dag!

Svar på tråden Hjälp, hur blir man sjuk?!