• Maddes Mamma

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

• Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!
  • Stjärnfall76
    mrsStatham skrev 2012-11-29 14:42:31 följande:
    Iofs så tror jag att de flesta bara ser en mörk ljudisolerad källare innehållande tre barn som aldrig sett solljus och en kvinna som spenderat 24år nere i bunkern när de hör namnet Josef...
    Jesus pappa var ju ändå gud och inte Josef Flört 

Nja, huruvida Gud kan befrukta kvinnor går ju att tvista om 

Jag tror nog ändå att det namn som är mest förknippat med något otäckt är just Adolf. Men jag håller med om att det är synd, det hade nog varit ett stort modenamn idag annars.....    
  • mammasgullar

Om det är så många som förknippar det med just "hitler" kanske det är dags att ge dom något nytt att förknippa det med.

Om ni tycker om namnet, har det i släkten och vill döpa er son till det, så kör!
    De i er släkt och vänner som betyder något, kommer att förknippa namnet med er son.

Vad andra människor tycker, spelar ingen roll.

• Farsa på stan

Om man vill köra lite ålderdomlig överklasstil kan man ju ge barnet ett dubbelnamn, t ex Gustaf Adolf eller Adolf Fredrik. Då tänker jag snarare på en svensk kung än en tysk rikskansler. Det är väl ganska troligt att tilltalsnamnet då blir Gustaf eller Fredrik.

• elyse

Inte förbrukat, men fortfarande "too soon". Ungefär som Usama. 

• mrsStatham
    elyse skrev 2012-11-30 20:51:49 följande:
    Inte förbrukat, men fortfarande "too soon". Ungefär som Usama. 
    För tidigt? Snubben föddes för 123år sedan, han dog för nästan 70 år sedan. För tidigt vart????
    Bara två saker är oändliga
  • Ammandemamma

Jag tänker tyvärr också bara på Hitler.. Skulle inte göra det. Som dubbelnamn som någon föreslog däremot tänker jag inte direkt på Hitler..

• Ano Nymast
    Philippa skrev 2012-11-29 14:30:10 följande:

För mig är Adolf lika med Hitler.... så är det bara Ett gräsligt namn.....
  • skrootan

jag tänker på min barndomskompis farfar som hette Adolf så tycker det är helt ok

• Joso

Jag är inte heller så positiv inställd till namnet Adolf.. Men jag skulle ju inte kolla snett på ett barn som heter det.. Man dömer inte efter namnet på barnet. Ni döper till vad ni vill..

däremot har jag ett barn på dagis som heter Viking, hade aldrig hört et innan och tycker det är grymt häftigt..  

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
  • Simon 681

Adolf har ju en historisk doublewhammy av Hitler och Eichmann. Josef, Kim och andra namn borde också vara tabu, men kommunister kommer av någon anledning undan från att förknippas med sina regimers massmord. Man delar fortfarande ut Leninpriset!

Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!