• Maddes Mamma

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

• Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!
  • Kotthare

Ja, för mig är det totalt uteslutet. Hade verkligen funderat på föräldrarnas politiska läggning om jag träffat en Adolf under 70.

• Housemouse

Självklart är Adolf ok! Dags att ge det namnet en renässans och positiv klang. Jag tycker att det är jättefint!

• Lajkie

Jag skulle inte ge det namnet till mitt barn, nej.
    För mig är det Adolf Hitler.
    Fast samtidigt är namnet ganska fint.
    Det måste jag hålla med om.

Men nja... Nej. För mig hade det gått bort omedelbart oavsett om det vore ett släktnamn.
    Å andra sidan så tycker jag nog att NI ska ge ert barn det namn ni tycker är finast, strunta i en idiot som levde för flera årtionden sedan.

• nelsa

Jag tycker att man i första hand ska tänka på barnet. Hur kommer bl a hans skolgång påverkas av hans namn? Jag tycker det är tufft som det är. Samtidigt gillar jag lite ovanligare namn, det är inte det, men man kan inte heller gå endast efter vad man själv tycker.

Vi fick en dotter förra vintern och döpte henne till Scarlett. Inget konstigt med det kan man ju tycka. Det är bara att här i Småland är man dålig på att säga "r" så hela släkten sa plötsligt Skalet! Jag var helt förtvivlad och rättade dem och rättade och de menade inget illa med det gick bara inte. Har en kompisdotter som går på dagis och har en kompis där som heter Scarlett, vi frågade henne om hon blev kallad något annat på grund av det namnet. Och det blev hon, barn kallade henne för både för morotsskal och äppelskal och då blev det för mycket för mig, Även om alla papperna var inskickade så skickade vi in dem en gång till och satte Scarlett  som andranamn. Jag kommer alltid att sörja det namnet, tyckte det var så otroligt fint, men inte på bekostnad av min dotters välbefinnande...

Jag tror att om du döper din lille pojke till Adolf så kommer han att ha reaktioner och kommentarer på grund av det hela livet. Visst, man kan ju tycka att "någon borde ta steget" och "lära dem där ute det ena och det andra" och "man ska inte ge efter" men är du verkligen villig att just din pojke ska ta den smällen och betala det priset? 

• Farsa på stan
    mrsStatham skrev 2012-11-29 14:42:31 följande:
    Iofs så tror jag att de flesta bara ser en mörk ljudisolerad källare innehållande tre barn som aldrig sett solljus och en kvinna som spenderat 24år nere i bunkern när de hör namnet Josef...
    Jesus pappa var ju ändå gud och inte Josef Flört 
    Jag tror fler tänker på Josef av Nasaret snarare än Josef av Amstetten när de hör det namnet. Det finns ju även sympatiska människor som heter Adolf, t ex den fine skådespelaren Adolf Jahr (Magistern som Alice Babs är kär i i "Swing It, Magistern!"), så det är synd om man aldrig ska "få" ge sina barn det namnet bara för att en österrikare "gjorde en del tokiga saker", som Maud Olofsson säger.
  • junjul

Tänker tyvärr bara på Hitler.. men förutom det så är Adolf ett jättefint namn!

• Michael 175
    Maddes Mamma skrev 2012-11-29 13:57:22 följande:
    Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

Nja, den gamla skådisen Adolf Jahr lyckades väl utan att någon tänkte på Hitler
  • DenNamnbitne
    Farsa på stan skrev 2012-12-31 16:40:54 följande:
    Jag tror fler tänker på Josef av Nasaret snarare än Josef av Amstetten när de hör det namnet. Det finns ju även sympatiska människor som heter Adolf, t ex den fine skådespelaren Adolf Jahr (Magistern som Alice Babs är kär i i "Swing It, Magistern!"), så det är synd om man aldrig ska "få" ge sina barn det namnet bara för att en österrikare "gjorde en del tokiga saker", som Maud Olofsson säger.
    Adolf Jahr är ju en helt underbar skådespelare, jag älskar de insatser jag hittills sett honom i. En film jag såg nyligen, Bröderna Östermans huskors, kan verkligen rekommenderas. Fina insatser av Adolf Jahr, John Elfström med flera Tomte
  • fluu

Tror jag inte. Men det krävs nog att någon känd person först vågar välja namnet, att vi får en ny Adolf i kungafamiljen exempelvis.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Letitia

Vet inte vad jag ska svara, faktiskt. Jag tycker också att det borde bli dags att "återta" Adolf snart. Det är ju precis som du säger ett gammalt klassiskt kunganamn i Sverige och Europa. Vore märkligt om det skulle vara förstört för all framtid av EN person - speciellt som namnet var så etablerat och vanligt innan. Jag skulle förstå mera om EN person skulle kunna förstöra ett mycket ovanligt namn, som aldrig förknippats med någon annan känd person än just honom.

...men samtidigt KAN din son bli utsatt för tråkningar... Du kanske ska gå ut försiktigt, och bara ge honom det i andranamn..? Om många börjar så, så att namnet börjar synas i registren igen, så kan det så småningom normaliseras.

Själv hoppas jag att Victoria ska våga döpa lillprinsen (som man väl inte får ge upp hoppet om riktigt än) till Gustaf Adolf! DÅ borde det ta fart med små adolfar runt om i slott och kojor!  

Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!