• Maddes Mamma

Är ADOLF förbrukat för all framtid?!

Hej,

En smakfråga: Är pojknamnet Adolf förbrukat och draget i skiten för all framtid?
    Jag tycker att namnet är SÅÅÅ fint, klassiskt och lite lyxigt då det för mig främst är ett kunganamn. Dessutom hette min farfar det och det är även min pappas andranamn. Hade GÄRNA döpt mitt väntade barn till det. MEN....
    Nu när folk i omgivningen börjar spekulera i pojknamn till oss har flera sagt:
    -Ja, bara ni inte döper det till Adolf! (Just för att de vet att det är vårt släktnamn...)

Jaha!! Hur kul är det då? Samtidigt säger folk att det är ett superfint namn MEN enbart förknippat med Hitler. För mig är det inte så, hur tänker ni andra? Måste man sympatisera med nynazistiska rörelser bara för att man väljer det namnet? 

Ska också tillägga att varken min farfar eller min pappa mött tråkigheter för att de heter så.

Hjälp mig gärna med era tankar!!
    Kram.  

• Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!
  • Letitia
    fluu skrev 2015-02-10 20:31:20 följande:

Tror jag inte. Men det krävs nog att någon känd person först vågar välja namnet, att vi får en ny Adolf i kungafamiljen exempelvis.

Två själar - en tanke!
    Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • DenNamnbitne
    Letitia skrev 2015-02-11 18:23:11 följande:
    Två själar - en tanke!
    Jag brukar inte vilja att de så kallade kungligheterna väljer mina favoritnamn, men i det här fallet skulle det nog behövas...
  • Pescetarian

Ni kanske kan namnge barnet Dolf-Adrian, vända på det och ge barnet smeknamnet Adolf.

Frågar någon: "VA!? HETER han ADOLF!!!???", så skrattar ni bara lugnt och säger: "nej, nej, han heter Dolf-Adrian, men kallas för Adolf".

Eller så lägger ni till ett "O" = Adolfo. Eller snyggar till det ännu mer och ger barnet namnet Adolfius.

• DenNamnbitne
    Pescetarian skrev 2015-02-11 21:06:44 följande:

Ni kanske kan namnge barnet Dolf-Adrian, vända på det och ge barnet smeknamnet Adolf.

Frågar någon: "VA!? HETER han ADOLF!!!???", så skrattar ni bara lugnt och säger: "nej, nej, han heter Dolf-Adrian, men kallas för Adolf".

Eller så lägger ni till ett "O" = Adolfo. Eller snyggar till det ännu mer och ger barnet namnet Adolfius.

Dolf-Adrian, kanske vore något för mig som heter Adrian

Adolfo är ju riktigt coolt faktiskt!
  • Pescetarian
    DenNamnbitne skrev 2015-02-11 21:16:25 följande:

Dolf-Adrian, kanske vore något för mig som heter Adrian

Adolfo är ju riktigt coolt faktiskt!

Ah, du ser. Jag sitter här och knåpar ihop nya namn, så här på kvällskvisten.

Dubbelnamn ska ju komma igen snart, sägs det. Så Dolf-Adrian är ju inte alls så pjåkigt.
  • DenNamnbitne
    Pescetarian skrev 2015-02-11 21:28:01 följande:
    Ah, du ser. Jag sitter här och knåpar ihop nya namn, så här på kvällskvisten.

Dubbelnamn ska ju komma igen snart, sägs det. Så Dolf-Adrian är ju inte alls så pjåkigt.
    Nja, det är nog ändå rätt pjåkigt(använder man nånsin det begreppet på det sättet?)

Jag förstår faktiskt inte alls poängen med dubbelnamn, jag tycker de är en styggelse. 
  • Pescetarian
    DenNamnbitne skrev 2015-02-11 21:31:04 följande:

Nja, det är nog ändå rätt pjåkigt(använder man nånsin det begreppet på det sättet?)

Jag förstår faktiskt inte alls poängen med dubbelnamn, jag tycker de är en styggelse. 

Jag säger varken bu eller bä. Hänger här för att jag är uttråkad och inte tillräckligt trött för att somna.
  • Farsa på stan
    DenNamnbitne skrev 2015-02-10 20:28:09 följande:
    Adolf Jahr är ju en helt underbar skådespelare, jag älskar de insatser jag hittills sett honom i. En film jag såg nyligen, Bröderna Östermans huskors, kan verkligen rekommenderas. Fina insatser av Adolf Jahr, John Elfström med flera Tomte
    Jag tycker den bara är sådär faktiskt. Min favorit med Adolf Jahr (har dock inte sett alla, han var ju med i väldigt många filmer) är "Karl för sin hatt", där han spelar en jämtländsk skogshuggare som kärar ner sig i stockholmskan Birgit Tengroth, följer med henne till stan och lär hennes slynglar till överklassvänner att veta hut. :) 
    Letitia skrev 2015-02-11 18:22:27 följande:

Vet inte vad jag ska svara, faktiskt. Jag tycker också att det borde bli dags att "återta" Adolf snart. Det är ju precis som du säger ett gammalt klassiskt kunganamn i Sverige och Europa. Vore märkligt om det skulle vara förstört för all framtid av EN person - speciellt som namnet var så etablerat och vanligt innan. Jag skulle förstå mera om EN person skulle kunna förstöra ett mycket ovanligt namn, som aldrig förknippats med någon annan känd person än just honom.

...men samtidigt KAN din son bli utsatt för tråkningar... Du kanske ska gå ut försiktigt, och bara ge honom det i andranamn..? Om många börjar så, så att namnet börjar synas i registren igen, så kan det så småningom normaliseras.

Själv hoppas jag att Victoria ska våga döpa lillprinsen (som man väl inte får ge upp hoppet om riktigt än) till Gustaf Adolf! DÅ borde det ta fart med små adolfar runt om i slott och kojor!  

Man behöver väl inte vänta på att någon kunglighet ska döpa sitt barn till Adolf? Hade någon av mina vänner berättat att deras nyfödde skulle heta Gustaf Adolf hade jag inte haft en tanke på Hitler, utan just på en gammal kung, eller kanske på Jarl Kulle i "Fanny och Alexander".
  • DenNamnbitne
    Farsa på stan skrev 2015-02-12 22:01:29 följande:
    Jag tycker den bara är sådär faktiskt. Min favorit med Adolf Jahr (har dock inte sett alla, han var ju med i väldigt många filmer) är "Karl för sin hatt", där han spelar en jämtländsk skogshuggare som kärar ner sig i stockholmskan Birgit Tengroth, följer med henne till stan och lär hennes slynglar till överklassvänner att veta hut. :) 
    Letitia skrev 2015-02-11 18:22:27 följande:

Vet inte vad jag ska svara, faktiskt. Jag tycker också att det borde bli dags att "återta" Adolf snart. Det är ju precis som du säger ett gammalt klassiskt kunganamn i Sverige och Europa. Vore märkligt om det skulle vara förstört för all framtid av EN person - speciellt som namnet var så etablerat och vanligt innan. Jag skulle förstå mera om EN person skulle kunna förstöra ett mycket ovanligt namn, som aldrig förknippats med någon annan känd person än just honom.

...men samtidigt KAN din son bli utsatt för tråkningar... Du kanske ska gå ut försiktigt, och bara ge honom det i andranamn..? Om många börjar så, så att namnet börjar synas i registren igen, så kan det så småningom normaliseras.

Själv hoppas jag att Victoria ska våga döpa lillprinsen (som man väl inte får ge upp hoppet om riktigt än) till Gustaf Adolf! DÅ borde det ta fart med små adolfar runt om i slott och kojor!  

Man behöver väl inte vänta på att någon kunglighet ska döpa sitt barn till Adolf? Hade någon av mina vänner berättat att deras nyfödde skulle heta Gustaf Adolf hade jag inte haft en tanke på Hitler, utan just på en gammal kung, eller kanske på Jarl Kulle i "Fanny och Alexander".
    Den ska jag lägga på minnet, Karl för sin hatt alltså! Mycket bra skådespelare som jag gärna ser mer med, verkligen!
  • Fenna

Kanske inte för all framtid, men minst två generationer till. Förintelsen ligger kanske långt bort i tiden, men ändå relativt nära i folks medvetande genom omfattande information och föredrag av överlevande. 

Svar på tråden Är ADOLF förbrukat för all framtid?!