• fantasyforever

Sover bara en halvtimme

Är det fler som har tremånadersbebisar som i stort sett bara sover halvtimmar på dagen? Har en kille på precis tre månader som bara sover en halvtimme i sträck drygt, sen vaknar han fastän han igentligen behöver sova mer. Det har ingen betydelse vart han sover, sover han i vagnen så kan man ta en extra promenad och då kan han somna om igen igen halvtimme.. han sover hela nätter mellan nio/tio till ca åtta på morgonen. Och i övrigt sover han vanligtvis ca två-tre timmarpå dagen uppdelat på tre till fyra ggr. Han är ju ett nöjt barn men jag märker ju ändå att han blir gladare och goare om han sover åtminstonde en timme per gång..

• Svar på tråden Sover bara en halvtimme
  • Alexi

Japp, min dotter sov så hela första året. Många sovstunder blev det... Sen började hon sova en gång om dagen i två timmar...

• fantasyforever

Jag kom ju inte ihåg hur det va med mina andra två barn i den åldern, det var så länge sen.. nu i skrivande stund är han uppe i en timme men det hör mer till ovanligheterna att han sover vidare efter halvtimmen. Det gör ju inget igentligen men jag ser ju på honom att han är gladare och mer utvilad då han sovit en lite längre stund. Får hoppas att han snart börjar sova lite längre per gång. Förut var det tvärt om då sov han så länge så man fick väcka honom..

• lövet2

Jodå, en av mina sov bara kvartar på dagtid. Bara att låta dem sova lite oftare ...

• aztec

Min tjej sov också 4ggr per dag 30-45mon max. Först nu när hon blivit 6mån som hon sover 2ggr per dag, en kortis på 30min och sen lång pass på em, ca 2timmmar, mycket skönare!

• Teodorra

Finns en sömnskarv vid 30-45 minuter där sömnen går över till djupare sömn, vissa barn (båda mina) har svårt att ta sig över den skarven och vaknar därför vilket leder till att de missar djupsömnen och inte blir lika utvilade. Med dottern lyckades jag efter många andra försök lösa det genom att gå och lägga mig med henne på dagarna. När 30 minuter gått (kunde nästan ställa klockan efter henne) började jag styrka henne lätt på magen vilket efter några få gånger fick henne att somna om på så sätt. Så fortsatte jag tills hon sov förbi utan att titta upp. Lillkillen verkar lyckas av sig själv ibland om inte så funkar det att rulla vagnen fram och tillbaka (och hålla tummarna), ibland går det vägen och då kan han sova i två timmar ibland är det bara å ge upp och hoppas på bättre tur nästa sovstund.

• fantasyforever

Jo jag har nästan förstått att det är en sömnskarv där precis då rör han sig lite extra ett tag och skickar ut tutten innan han sover vidare i tyngre och mer djup sömn ( de få ggr han nu gör det)

• julimam

Jodå, sonen sov bara 30-45 minuter i ett sträck på dagarna mellan 3-4 månaders ålder ca. Dessutom bara i famnen, man fick inte mycket gjort men det går över:)

• Mammamy

samma här. har en dotter som sover 40 min åt gången. ALLTID! Men hela natten. 

Min son däremot han kunde sova 5 timmar på dagen uppdelat i två eller i en enda stor. Och hela natten!  

• 1979sandy

Här är en till kille på 3 mån som inte kommer över skarvarna.. Så synd, jagar hans sömn så mkt att jag ibland glömmer att njuta av ledigheten och hoinom:(

• Tessan08

Min 6 månaders sover 20 minutare under dagen, har han gjort sen han föddes ungefär.

• Antilopen

Det är nog vanligare än man tror att bebisar sover korta stunder åt gången. Min son vaknade också i den där första sömnskarven efter 30-45 min. Och gör fortfarande, nu 14 mån gammal. Men sen han var ca 10 mån gammal har det gått att söva om honom direkt (gick ej tidigare) och då kunde vi få till långa sovpass. Det händer oftare och oftare nu att han spontant sover 2-3 timmar i sträck. Däremot har han alltid sovit som en kratta på nätterna och gör fortfarande, så njuuuut människa!

• Antilopen
    Mother of 4 skrev 2012-11-30 23:33:11 följande:
    Vilka drömnätter!!!??

Eller hur?!!
  • fantasyforever

Ja jag är jätteglad för nätterna det har varit så för alla tre barn, alla har börjat sova hela nätter från ca två månaders ålder. Men vi har oxå fort etablerat kväll/nattrutiner och hållit dem så jag tror att vi har mycket att tacka där.. tack för alla svar!

• Inna
    1979sandy skrev 2012-11-30 17:41:50 följande:
    Här är en till kille på 3 mån som inte kommer över skarvarna.. Så synd, jagar hans sömn så mkt att jag ibland glömmer att njuta av ledigheten och hoinom:(

Känner verkligen igen igen mig, sonen sov mellan 3 och 11 månaders ålder bara 30-minuters sovstunder på dagen. Hela dagarna handlade bara om att få honom att sova tillräckligt. Dessutom klarade han sig dåligt på så korta sovstunder och var rätt gnällig och behövde sova efter 1,5-2 H igen. Långa perioder njöt jag inte av föräldraledigheten med honom:( Till TS har jag tyvärr inga råd att ge, det KOMMER ändra sig, är det än blir!
Svar på tråden Sover bara en halvtimme