Sömn för 3månaders bebis?
Min dotter är 3,5 månader gammal och jag har lite funderingar ang hennes sömnvanor. Jag läste nånstans att bebisar inte ska sova mera än 10h på natten. Mira somnar runt kl 20:30 och sover sedan till 10-11 på fm med paus för amning och blöjbyte några ggr / natt. Ska jag väcka henne innan hon själv vaknat för dagen? Jag vill ju inte störa henne om det är så att hon behöver sova så länge.
Sen har jag kämpat med att hon ska ta napp. Verkar vara lönlöst. Det var ett par dagar när hon plötsligt fattade galoppen och verkade gilla den väldigt mycket. (Hon verkar ha ett stort snuttbehov, då hon sover väldigt gott och länge om hon får ligga vid bröstet.) Men nu fungerar napp inte alls. Tummen tog hon också under en kort period men inte nu längre. Det känns som att hon skulle kunna sova längre stunder på dagen om hon bara kunde lära sig använda nappen och då kanske hon inte skulle behöva sova lika länge på morgonen.
Nån som har liknande problem eller har några smarta råd/tips? Kommer det lösa sig av sig självt vartefter?