• Miras mamma

Sömn för 3månaders bebis?

Min dotter är 3,5 månader gammal och jag har lite funderingar ang hennes sömnvanor. Jag läste nånstans att bebisar inte ska sova mera än 10h på natten. Mira somnar runt kl 20:30 och sover sedan till 10-11 på fm med paus för amning och blöjbyte några ggr / natt. Ska jag väcka henne innan hon själv vaknat för dagen? Jag vill ju inte störa henne om det är så att hon behöver sova så länge.
    Sen har jag kämpat med att hon ska ta napp. Verkar vara lönlöst. Det var ett par dagar när hon plötsligt fattade galoppen och verkade gilla den väldigt mycket. (Hon verkar ha ett stort snuttbehov, då hon sover väldigt gott och länge om hon får ligga vid bröstet.) Men nu fungerar napp inte alls. Tummen tog hon också under en kort period men inte nu längre. Det känns som att hon skulle kunna sova längre stunder på dagen om hon bara kunde lära sig använda nappen och då kanske hon inte skulle behöva sova lika länge på morgonen.
    Nån som har liknande problem eller har några smarta råd/tips? Kommer det lösa sig av sig självt vartefter?

• Svar på tråden Sömn för 3månaders bebis?
  • lövet2

En 3-månadersbaby kan sova 7 timmar på natten eller 14. Det är liksom väldigt individuellt, och var du fått siffran 10 i från har jag ingen aning om!

Sedan undrar jag varför du försöker införa en dålig vana hos babyn. Varför ska hon börja med napp när hon kan vara utan ...?

• Miras mamma
    lövet2 skrev 2012-12-06 13:19:12 följande:
    En 3-månadersbaby kan sova 7 timmar på natten eller 14. Det är liksom väldigt individuellt, och var du fått siffran 10 i från har jag ingen aning om!

Sedan undrar jag varför du försöker införa en dålig vana hos babyn. Varför ska hon börja med napp när hon kan vara utan ...?
    Jag vet inte vart jag läste det där om 10h men siffran har fastat i min hjärna... Anledningen till att jag skulle vilja att hon tar napp är för att hon vill tutta väldigt ofta, och inte bara när hon äter. Tänker mig att det skulle vara enklare om hon kunde ta napp istället och att hon kanske har lättare att sova längre stunder på dagen om hon har den. Nu sover hon ca 30minuter typ 3ggr/dag. Men samtidigt vet jag ju inte vad som är "normalt". Kanske bara är dumt att tänka så?
  • Liverithe

Har du provat med lite olika nappar? Barn kan ha rätt olika smak, min dotter gillade bara NUK i naturgummi, sonen MAM i silikon. Napp är förstås en "dålig vana", men om alternativet är att du är napp själv kanske det kan vara avlastande...

• Miras mamma
    Liverithe skrev 2012-12-06 13:26:27 följande:
    Har du provat med lite olika nappar? Barn kan ha rätt olika smak, min dotter gillade bara NUK i naturgummi, sonen MAM i silikon. Napp är förstås en "dålig vana", men om alternativet är att du är napp själv kanske det kan vara avlastande...
    Jo vi har provat lite olika sorter, vet knappt ens själv vilka det är  Men en är silikon och en är sånt där gul/brunt gummi. Ska jag fortsätta kämpa på med dom eller ska jag släppa det? Det finns väl inget rätt eller fel egentligen men jag vill bara ha lite råd..
  • Alexi

Njut av att hon sover bra på natten, om hon verkar pigg och glad på dagen räcker ju absolut 3*30 min dagtid.

Och skippa nappen om det gått så här länge utan, det finns både för- och nackdelar med att ha napp men att hålla på och truga för länge är onödigt. 

• Miras mamma

Men är det dumt att hon får somna vid bröstet då? Tänker att det kommer bli ursvårt att vänja henne av med det sen..

• Natulcien
    Miras mamma skrev 2012-12-06 14:02:55 följande:
    Men är det dumt att hon får somna vid bröstet då? Tänker att det kommer bli ursvårt att vänja henne av med det sen..
    Dumt? Det är ju ett fantastiskt och helt naturligt sätt att söva en bebis på! Vår son somnade bara vid bröstet upp tills ca 5 månader. Efter det somnade han bara ibland vid bröstet. Och inga problem att sluta med det.
  • lövet2
    Miras mamma skrev 2012-12-06 14:02:55 följande:
    Nej, det blir inte svårt. Antingen slutar du amma tidigt, och då kommer hon att somna till flaskan i stället. Eller så ammar du länge, och då kommer hon att hinna växa i från behovet att äta sig till sömns.
  • KLAJSHUH

Låt henne somna vid bröstet där hon känner sig trygg. Har själv en nappvägrande son som är jätte snuttig. Ibland har det varit jätte jobbigt att agera napp men nu känner jag att va fasen, vill han snutta och trivs så får han göra det. Han precis som din dotter kommer växa ifrån det. O då kommer vi säkert sakna det och tänka: Va lätt och bekvämt det var att söva på den tiden.. : ) Angående sömntiden: låt henne sova. Filip har haft dagar då han sovit nästan 20 timmar! Även det växer dom ifrån.. Haha

• Trisse85

Låter verkligen som du har stora problem!! Din bebis verka dova hela nätter. Så jobbigt att du får sova ostört om nätterna.
    Vill inte vara elak men njut! Inte alla som har sån tur men sömnen på barnen.

• Miras mamma
    Trisse85 skrev 2012-12-06 16:28:31 följande:
    Låter verkligen som du har stora problem!! Din bebis verka dova hela nätter. Så jobbigt att du får sova ostört om nätterna.
    Vill inte vara elak men njut! Inte alla som har sån tur men sömnen på barnen.
    Nej hon sover inte hela nätterna utan att vakna. Hon äter fortfarande 3-4ggr varje natt. Så sån tur har jag inte )

Tack snälla ni för alla råd. Då kan jag fortsätta söva henne med bröstet som vi gjort hittills.

När jag ändå är igång :) tips på hur man kan få en bebis att ligga i vagnen? Mira blir vansinnig direkt, ibland kan hon ligga en liten stund och kanske tom sova max 30min. Men oftast vrålar hon bara. Förut har jag burit henne när det har blivit för jobbigt men det blir svårt nu när det är så kallt och snöar mycket.. Vill inte att hon ska frysa.
  • Trisse85

Inomhus: testa lägga henne på sidan. Somnar hon då kan du lägga henne på rygg, när hon sover.
    Min vill inte somna på rygg varken i vagnen eller sängen. Men när han väl somnat är det lätt att vända honom. Han somnar bara på rygg om vi är ute på promenad med vagnen.
    Lycka till

Svar på tråden Sömn för 3månaders bebis?