• lanalei

    Behandling om killen har dålig spermakvalité

    Vi har varit på vårt första utredningsmöte. Jag har hyfsat regelbunden mens och på ultraljudsundersökningen av livmoder och äggstockar såg allting bra ut. Nu ska sambon lämna spermaprov. Tyvärr var det 2 (!) månaders väntetid för att få lämna prov. (Låter lite märkligt tycker jag men)

    Ifall min man skulle ha dålig spermakvalité eller dåligt antal, vad kan nästa steg bli då? Om man utgår från att min ägglossning ser bra ut (ska lämna blodprov om två veckor) Jag har fått för mig att det är lättare att lösa problemet om det ligger hos mannen, att manlig infertilitet är lättare att behandla. Men jag kan ha helt fel :)

  • Svar på tråden Behandling om killen har dålig spermakvalité
  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-08 13:05:47 följande:
    Vi har varit på vårt första utredningsmöte. Jag har hyfsat regelbunden mens och på ultraljudsundersökningen av livmoder och äggstockar såg allting bra ut. Nu ska sambon lämna spermaprov. Tyvärr var det 2 (!) månaders väntetid för att få lämna prov. (Låter lite märkligt tycker jag men)

    Ifall min man skulle ha dålig spermakvalité eller dåligt antal, vad kan nästa steg bli då? Om man utgår från att min ägglossning ser bra ut (ska lämna blodprov om två veckor) Jag har fått för mig att det är lättare att lösa problemet om det ligger hos mannen, att manlig infertilitet är lättare att behandla. Men jag kan ha helt fel :)
    Hej tjejen!
    Min sambo har få simmare.
    Efter första spermaprovet fick vi papper hem där det stod att det var få simmare. Vi fick också beställa ny tid för nytt spermaprov. Dock måste det gå 3 månader mellan proven så nya simmare produceras (tror det är så men 3 månader är det som gäller iaf).
    Det andra provet är mer ingående än det första.
    Skulle det också vara avvikande så bedömer eran läkare om ni ska gå vidare med IVF.
    Skulle det inte finnas några simmare alls så får han genomgå en biopsi där de går in i pungen för att hitta några spermier.

    Jag har också fått för mig att det är lättare om det är mannen det är fel på, vet att vi är ett par stycken i en tråd som anser det men det finns inga som helst bevis :)
    Ge din man extra Zink :) Det finns en studie som visar att ett intagande i tre månader har ökar spermieantalet hos vissa män. Finns på hälsokostbutiker att köpa, annars har jag en burk här hemma som det är kvar i :)  
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • Gretchen

    Ett hett tips är att låta mannen göra en hormonbehandling (samma som vi) med tex Gonal-F, Menopur eller liknande. Min sambo fick enormt mkt bättre resultat efter det, både fler och piggare! Behandlingen måste pågå i minst 3 mån eftersom det som sagt tar ca 90 dyr för spermier att utvecklas. Detta är (konstigt nog) ovanligt att man sätter in på männen, men vi är ett levande bevis på att det verkligen kan bli markant skillnad. Lycka til!!

  • TrueMeaning

    Jag läste om det i Puregon-bipacksedeln.
    Varför blir inte män/paret informerade om det under utredning när det visar sig att det finns få spermier?
    Om det kan hjälpa så man kan bli gravid på egen hand så vore det ju kanon! IVF är ju inget man leker med direkt!

  • mowgli

    Antagligen för att det är "ny" kunskep. Så sent som på 60-talet utredde man inte alls männen vid ofrivillig barnlöshet, även in på 70-talet ansågs barnlöshet vara ett "kvinnligt" problem. Och forttfarande har forskningen kommit mycket längre när det gäller kvinnor infertilitet. Min man hade nästan 100 procent spermier med annorlunda utseende och det kan man inte göra någonting åt, var dte besked vi fick. Han hade normalt antal.

    Men tur att forskningen leder fram till nya markvinningar på detta område.

    I de flesta fall blir sista utvägen IVF, oavsett vem som det är fel på. Men vid sämre spermakvalitet finns ju också en anledning att göra insemination till att börja med.

  • TrueMeaning

    Tycker det är synd att de inte har fler "vägar" att erbjuda vid infertilitet!

    Forskning förstår jag kostar både pengar och personer, men de lägger ju ner mer på kvinnan än mannen. Är det mannen det är fel på så är det inget man kan göra. På ett sätt kan inte mannen känna sig speciellt betydelsefull vid en utredning, det görs liksom inte så mkt med dem om felet är där. Men hos kvinnan finns hur många valmöjligheter som helst!
    Så säger man rent allmänt att män har större makt, inte vid en sån här utredning!

    Jag hoppas att läkarna snart kan börja behandla männen också! För då kanske man kan få bli spontangravid i framtiden, utan äggplock och hormonbehandligar!!

    Hur gick det gör er, om jag får fråga? Hur kommer det sig att eran läkare valde att behandla din man?

  • lanalei
    TrueMeaning skrev 2012-12-08 20:29:39 följande:
    Hej tjejen!
    Min sambo har få simmare.
    Efter första spermaprovet fick vi papper hem där det stod att det var få simmare. Vi fick också beställa ny tid för nytt spermaprov. Dock måste det gå 3 månader mellan proven så nya simmare produceras (tror det är så men 3 månader är det som gäller iaf).
    Det andra provet är mer ingående än det första.
    Skulle det också vara avvikande så bedömer eran läkare om ni ska gå vidare med IVF.
    Skulle det inte finnas några simmare alls så får han genomgå en biopsi där de går in i pungen för att hitta några spermier.

    Jag har också fått för mig att det är lättare om det är mannen det är fel på, vet att vi är ett par stycken i en tråd som anser det men det finns inga som helst bevis :)
    Ge din man extra Zink :) Det finns en studie som visar att ett intagande i tre månader har ökar spermieantalet hos vissa män. Finns på hälsokostbutiker att köpa, annars har jag en burk här hemma som det är kvar i :)  
    Ja, jag hörde också att det tog tre månader för nya spermier att bildas. Ni gick väl också i Karlstad, hur länge fick din kille vänta på provtagning? 

    Mannen äter multivitamintabletter som innehåller zink, men det kanske är för liten mängd. 
  • lanalei

    Finns det någon statistik eller liknande på hur ofta IVF fungerar om det är mannen som felet beror på? Jag kan ju inte vara säker på att allt är rätt med mig än, men nu vet jag iaf att mina äggledare och allt det där ser bra ut. 

  • Marina80

    Har för mig att det är ganska så jämt fördelat på kvinnan, mannen och hitta inget fel på någon. Tror jag läste det på Carlanderskas hemsida.

  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-09 11:59:28 följande:
    Ja, jag hörde också att det tog tre månader för nya spermier att bildas. Ni gick väl också i Karlstad, hur länge fick din kille vänta på provtagning? 

    Mannen äter multivitamintabletter som innehåller zink, men det kanske är för liten mängd. 
    Det stämmer att vi var i Karlstad :)
    Min sambo gjorde första provet 2 maj, sedan gjordes andra provet 21 augusti.
    Det är för lite zink i de tabletterna, köp extra zink :)  
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • lanalei
    Marina80 skrev 2012-12-09 12:07:30 följande:
    Har för mig att det är ganska så jämt fördelat på kvinnan, mannen och hitta inget fel på någon. Tror jag läste det på Carlanderskas hemsida.
    Ja, tror man brukar säga att 1/3 av gångerna beror det på kvinnan, 1/3 beror på mannen och den sista delen hittas inget fel på någon. 
    TrueMeaning skrev 2012-12-09 12:12:41 följande:
    Det stämmer att vi var i Karlstad :)
    Min sambo gjorde första provet 2 maj, sedan gjordes andra provet 21 augusti.
    Det är för lite zink i de tabletterna, köp extra zink :)  
    Okej, då får jag köpa extra tabletter till honom :) 
    Hur långt innan den 2 maj ringde han och fick tiden? Känns så otroligt långsamt för oss att vänta två månader
    på första lediga tid bara för att lämna ett prov. 
  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-09 12:19:54 följande:
    Okej, då får jag köpa extra tabletter till honom :) 
    Hur långt innan den 2 maj ringde han och fick tiden? Känns så otroligt långsamt för oss att vänta två månader
    på första lediga tid bara för att lämna ett prov. 
    Finns på Hälsobutiker och heter Zink, är en burk med röd och grön färg på. Det är extra starka som vi hade...

    Vi ringde den 31 mars när vi hade varit på första mötet. 
    Tyvärr så måste man vänta, jag trodde att ett prov som tar tjugo minuter HÖGST kan tas när som helst, men nej då! Jag fick fint höra att de faktiskt bara hade vissa tisdagar mellan 8-8:30 som provtagningstillfälle....
    Andra provet ringde vi den 7 maj och bokade tid för, fick som sagt den 21 augusti. 

    Men det tar väldigt kort tid att få provsvaret! Första provet tog det 7 dagar (via brev tyvärr). Andra provet tog också 7 dagar men då ringde de från Fertilitetskliniken och frågade om vi ville ställas i kö för IVF. 
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • lanalei
    TrueMeaning skrev 2012-12-09 12:30:42 följande:
    Finns på Hälsobutiker och heter Zink, är en burk med röd och grön färg på. Det är extra starka som vi hade...

    Vi ringde den 31 mars när vi hade varit på första mötet. 
    Tyvärr så måste man vänta, jag trodde att ett prov som tar tjugo minuter HÖGST kan tas när som helst, men nej då! Jag fick fint höra att de faktiskt bara hade vissa tisdagar mellan 8-8:30 som provtagningstillfälle....
    Andra provet ringde vi den 7 maj och bokade tid för, fick som sagt den 21 augusti. 

    Men det tar väldigt kort tid att få provsvaret! Första provet tog det 7 dagar (via brev tyvärr). Andra provet tog också 7 dagar men då ringde de från Fertilitetskliniken och frågade om vi ville ställas i kö för IVF. 
    Ja, trodde också att det skulle kunna tas närsomhelst. Speciellt eftersom läkaren sa att han nog skulle hinna ta det innan jul. Men då är det bara att vänta. Tur att det är jul och nyår nu då så man får annat att tänka på och tiden går lite snabbare :) 

    Skönt iaf att man inte behöver vänta så länge på svaren :)

    Var det bara hos din kille som de hittade problem? Såg allting bra ut hos dig?  
  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-09 12:44:04 följande:
    Ja, trodde också att det skulle kunna tas närsomhelst. Speciellt eftersom läkaren sa att han nog skulle hinna ta det innan jul. Men då är det bara att vänta. Tur att det är jul och nyår nu då så man får annat att tänka på och tiden går lite snabbare :) 

    Skönt iaf att man inte behöver vänta så länge på svaren :)

    Var det bara hos din kille som de hittade problem? Såg allting bra ut hos dig?  
    Jag tror inte att läkarna har speciellt stor koll för de sa till oss att vi skulle kunna ta det när som helst. Men det var ju rent skitsnack!

    Allt såg bra ut hos mig, de tog blodprov två gånger som visade bara fint :) Livmoder och äggstockar såg fina ut.  Och vi fick ju ut bra med ägg och de har ju befruktats väldigt fint enligt kliniken så nu är det bara för oss och vänta, kanske vi får världens finaste julklapp i år :) 
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • lanalei
    TrueMeaning skrev 2012-12-09 12:48:08 följande:
    Jag tror inte att läkarna har speciellt stor koll för de sa till oss att vi skulle kunna ta det när som helst. Men det var ju rent skitsnack!

    Allt såg bra ut hos mig, de tog blodprov två gånger som visade bara fint :) Livmoder och äggstockar såg fina ut.  Och vi fick ju ut bra med ägg och de har ju befruktats väldigt fint enligt kliniken så nu är det bara för oss och vänta, kanske vi får världens finaste julklapp i år :) 
    Okej, när fick du lämna blodprov? Jag fick ta förra veckan när vi var på första besöket, sen ska jag lämna ett på dag 23 och dag 25 i cykeln. 

    Fast om mannens prov visar bra, får jag då gå igenom fler tester eller undersökningar? Eller räknas vi som friska båda två då och oförklarligt barnlösa. Egentligen är det väl ingen idé att jag spekulerar i allt det här nu innan alla prover är tagna, men kan inte låta bli heller :P  

    Hoppas verkligen ni får er ett plus i julklapp :) 
  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-09 13:02:52 följande:
    Okej, när fick du lämna blodprov? Jag fick ta förra veckan när vi var på första besöket, sen ska jag lämna ett på dag 23 och dag 25 i cykeln. 

    Fast om mannens prov visar bra, får jag då gå igenom fler tester eller undersökningar? Eller räknas vi som friska båda två då och oförklarligt barnlösa. Egentligen är det väl ingen idé att jag spekulerar i allt det här nu innan alla prover är tagna, men kan inte låta bli heller :P  

    Hoppas verkligen ni får er ett plus i julklapp :) 
    Jag lämnade prov i början av april, kommer inte ihåg vilken dag jag var på faktiskt. Men första provet visade på lite för lågt Prolaktin så provet gjordes om den 2 maj. Och då visade allt bra.
    Så hos mig gjordes det inte mkt mer, ett ultraljud vid besöket samt två blodprov efter det.

    Jag hade tydligen regelbunden ägglossning TROTS problem med bruna flytningar (som började strax vid ägglossningen) som aldrig övergick till mens eller överhuvudtaget ville sluta. Men detta lyssnade inte mottagningen på.
    Jag kände mig inte alls trygg med att gå där!

    Skulle hans prov visa bra, så även ditt, så kommer ni få försöka ett tag till själva. Hur länge har ni försökt?
    Vi hade försökt i lite mer än ett år så läkaren sa så här till oss:
    7 av 10 blir gravida inom 1 år.
    8 av 10 inom 2 år.
    Så eftersom vi inte försökt i två år fick vi fortsätta försöka hemma. Men detta var ju innan sista spermaprovet var taget så läkarna visste hur det såg ut hos sambon. Men direkt det hade kommit blev vi remitterade till Fertilitetsmottagningen.

    När vi påbörjat utredningen så lämnade jag alla tankar på bebis. Tänkte att "det tar sig ju ändå inte och nu ska vi få hjälp". Vi hade sex när vi ville, men visst, klart man höll lite koll på ägglossningen ändå men det blev inte samma stress som innan.
    Jag och sambon mådde mkt bättre när vi påbörjat utredningen, visst var jag helt förstörd när jag fick hans provsvar men det var inget jag kunde göra. Bara att acceptera och fortsätta leva :)  
    Vet att det är en klyscha att säga "tänk inte på det" men fortsätt leva som vanligt nu under utredningen! Ha sex när ni vill, känn inget tvång :) Jag mådde så mkt bättre när vi gjorde så, och idag, är vi nästan nykära igen! 
    Tänk att man kan bli det efter 4 år tillsammans :)  
    Väntan har blivit en del av våra liv
  • lanalei
    TrueMeaning skrev 2012-12-09 13:25:18 följande:
    Jag lämnade prov i början av april, kommer inte ihåg vilken dag jag var på faktiskt. Men första provet visade på lite för lågt Prolaktin så provet gjordes om den 2 maj. Och då visade allt bra.
    Så hos mig gjordes det inte mkt mer, ett ultraljud vid besöket samt två blodprov efter det.

    Jag hade tydligen regelbunden ägglossning TROTS problem med bruna flytningar (som började strax vid ägglossningen) som aldrig övergick till mens eller överhuvudtaget ville sluta. Men detta lyssnade inte mottagningen på.
    Jag kände mig inte alls trygg med att gå där!

    Skulle hans prov visa bra, så även ditt, så kommer ni få försöka ett tag till själva. Hur länge har ni försökt?
    Vi hade försökt i lite mer än ett år så läkaren sa så här till oss:
    7 av 10 blir gravida inom 1 år.
    8 av 10 inom 2 år.
    Så eftersom vi inte försökt i två år fick vi fortsätta försöka hemma. Men detta var ju innan sista spermaprovet var taget så läkarna visste hur det såg ut hos sambon. Men direkt det hade kommit blev vi remitterade till Fertilitetsmottagningen.

    När vi påbörjat utredningen så lämnade jag alla tankar på bebis. Tänkte att "det tar sig ju ändå inte och nu ska vi få hjälp". Vi hade sex när vi ville, men visst, klart man höll lite koll på ägglossningen ändå men det blev inte samma stress som innan.
    Jag och sambon mådde mkt bättre när vi påbörjat utredningen, visst var jag helt förstörd när jag fick hans provsvar men det var inget jag kunde göra. Bara att acceptera och fortsätta leva :)  
    Vet att det är en klyscha att säga "tänk inte på det" men fortsätt leva som vanligt nu under utredningen! Ha sex när ni vill, känn inget tvång :) Jag mådde så mkt bättre när vi gjorde så, och idag, är vi nästan nykära igen! 
    Tänk att man kan bli det efter 4 år tillsammans :)  
    Konstigt att det inte kollade upp det mer då. Jag tyckte första mötet kändes väldigt bra, men det beror ju helt på läkaren. Började er läkares namn på R?

    Vi har försökt i 3 år i januari. Men min mens har bara varit regelbunden i 1,5 år så verkade som hon tyckte att vi skulle få försöka ett tag till ifall de inte hittar något fel. Känns väldigt jobbigt, vi har ju ändå väntat 3 år på att bli gravida.

    Jag upplever också att det känns lite lättare nu när man väl kommit igång med utredningen. Eftersom vi håller på att kolla upp oss, så vet vi åtminstone snart om allt är okej med oss. Något man funderat på mycket under lång tid. 
  • TrueMeaning
    lanalei skrev 2012-12-09 13:58:29 följande:
    Konstigt att det inte kollade upp det mer då. Jag tyckte första mötet kändes väldigt bra, men det beror ju helt på läkaren. Började er läkares namn på R?

    Vi har försökt i 3 år i januari. Men min mens har bara varit regelbunden i 1,5 år så verkade som hon tyckte att vi skulle få försöka ett tag till ifall de inte hittar något fel. Känns väldigt jobbigt, vi har ju ändå väntat 3 år på att bli gravida.

    Jag upplever också att det känns lite lättare nu när man väl kommit igång med utredningen. Eftersom vi håller på att kolla upp oss, så vet vi åtminstone snart om allt är okej med oss. Något man funderat på mycket under lång tid. 
    Nej det gjorde det inte. G började det på....

    Jag hoppas att ni snart får hjälp och erat plus. Jag vet ju hur jobbigt det är att vänta. Som tur är har vi jul och nyår nu som ni kan fokusera på. Och undrar du något så skriv till mig bara :) Jag svarar på det jag vet, har lärt mig alldeles för mkt under utredningen haha 
    Väntan har blivit en del av våra liv
Svar på tråden Behandling om killen har dålig spermakvalité