• personae non grata

    Nu blev jag orolig

    Satt och slösurfade lite och kom in på en sida där det står lite om olika anknytningsmönster.

    hippiemamman.wordpress.com/2009/06/13/dalig-anknytning-skadar-ditt-barn-for-livet/

    När jag läste om den "otrygga anknytningen" blev jag uppriktigt orolig. Jag citerar:

    När man gjort tester på ettåringar rör dessa barn inte en min om föräldern lämnar barnet ensamt. Barnet verkar t o m ignorera föräldern och blir inte ens glad när föräldern kommer tillbaka igen.

    Vår bebis är strax över året och rör bokstavligt talat inte en min när vi lämnar rummet. Var hos några kompisar en sväng för några dagar sen tillsammans med dottern. Lämnade henne till en av mina vänner eftersom jag skulle på toa. Ingen av mina vänner är för dottern kända då hon knappt träffat dom alls tidigare. Hon noterade inte ens att jag lämnade rummet, och brydde sig inte heller om när jag kom tillbaka. Hon lekte för fullt och var helt uppe i sitt.

    Har hon en otrygg anknytning tror ni? Har aldrig någonsin lämnat henne ledsen, försöker uppfylla hennes behov och vara lyhörd så gott jag kan.

  • Svar på tråden Nu blev jag orolig
  • pLeNa84

    Hmm. Min son är likadan som din dotter. Han bryr sig inte heller när vi lämnar honom. Skönt att han är trygg kan jag känna nu när inskolningen snart är dags.
    Hans syster var likadan när hon var liten.

  • purple box

    Jag tolkar det som att din dotter är så trygg med att du finns där OM hon behöver dig att hon inte blir orolig när du går. Trygghet ger självständighet.

  • Vinterankan

    Fast det där låter ju snarare som att hon tryggt satt och lekte och inte ens noterade att du gick och sedan kom tillbaka.

  • personae non grata

    Ok vad bra! Då känns det mkt bättre Glad


    Flickan och kråkan skrev 2012-12-09 08:23:47 följande:
    Främmandesituationen fungerar inte riktigt så . Och nej, du behöver inte vara orolig pga den situationen du observerade .
    Hur fungerar främmandesituationen? Har läst om den men vill gärna veta mer!
  • Flickan och kråkan
    personae non grata skrev 2012-12-09 18:50:10 följande:
    Ok vad bra! Då känns det mkt bättre Glad
    Hur fungerar främmandesituationen? Har läst om den men vill gärna veta mer!
    Främmandesituationen handlar om att placera barnet i en situation med syfte att skapa stress hos barnet för att observera hur barnet i stress möter sin förälder.  Man går som förälder in med sitt barn i ett observationsrum, ofta med leksaker och leker en stund. En främling kommer in i rummet och föräldern lämnar en stund barnet ensamt med den enda främlingen för att sedan återkomma. Det man observerar är inte huruvida barnet gråter eller inte vid separationen utan hur barnet möter föräldern som kommer tillbaka. Ett barn som i det läget låtsas som ingenting, undviker kontakt med förälder och generellt agerar undvikande gentemot föräldern är ett oroande tecken. 

    Ni var ju inte i närheten av något liknande. 
Svar på tråden Nu blev jag orolig