• Anonym (Förtvivlad far..)

Umgänge spädbarn ?

Hej

Hur har ni lagt upp umgänget med pappan när barnet är så litet ?

Barnets mor säger att en timme per gång på ett kafé två gånger per vecka räcker....

Jag tycker att vi kan träffas i en tryggare miljö för barnet, hemma hos henne eller hemma hos mig.... har givit förslag på att jag kommer till dom 2 gånger i veckan och hon kommer till mig en gång... men det var helt omöjligt enligt henne......skyller på att barnet är så litet och att hon (mamman) mår dåligt av att träffa mig....

Nu lutar det åt att familjerätten får sätta upp ett schema för umgänget....känns lite sorgligt att det måste gå så långt...

Hur har ni gjort med erat umgänge ?

• Svar på tråden Umgänge spädbarn ?
  • Barbamamah
    Iam skrev 2012-12-12 19:46:02 följande:
    Och då upprepar jag.. Varför inte bara låta pappan få skapa sin relation till sitt barn så kan väl mamman ta det sen.. om det nu ändå inte är så viktigt?? 

Ja, varför inte.
  • Iam
    Barbamamah skrev 2012-12-12 19:48:29 följande:

Jag trodde du pratade om barnets bästa..inte föräldrarnas.
    Ja, men eftersom du hävdar att det inte spelar roll för barnet... så borde ju nästa på tur att räknas vara föräldrarna... ? 
    Eller?
    Förlåt... glömde.. efter barnets bästa kommer mammans bästa..
    Nej vänta..
    FÖRST kommer mammans bästa.. SEN kommer barnets bästa..
    Tänk att jag aldrig lär mig.  
  • Iam
    Barbamamah skrev 2012-12-12 19:49:44 följande:

Ja, varför inte.
    Då så... Då förslår jag att du ger TS det rådet... Att kontakta rätt instans för att få igenom ensam vårdnad och boendet... Så kan ju mamman ta sitt när det passar.. sen.. när det nu blir.. Vid tre års ålder har jag hört är passande att blanda in andra föräldern TIDIGAST... 
  • LinneaJosie
    Barbamamah skrev 2012-12-12 19:44:38 följande:
    Folk pratar om anknytning utan att ha den minsta aning om vad det handlar om.

Vad har det med mig att göra?
    Barbamamah skrev 2012-12-12 19:47:27 följande:
    Det va nåt exempel tidigare om en kvinna som flera år senare fortfarande går i terapi på grund av sitt ex. Inte helt osannolikt att den mannen inte var vidare snäll i det förhållandet får man gissa.

Irrelevant då det inlägg jag citerade inte handlade om det. Svara gärna på det jag skriver och inget annat.
  • Anonym (Förtvivlad far..)
    Iam skrev 2012-12-12 19:50:28 följande:
    Förlåt... glömde.. efter barnets bästa kommer mammans bästa..
    Nej vänta..
    FÖRST kommer mammans bästa.. SEN kommer barnets bästa..
    Tänk att jag aldrig lär mig.  
    TYVÄRR är det precis så mamman i detta fall tänker, och soc verkar gå på samma linje.........för mamman säger ju stopp till allt, då måste JAG anpassa mig till allt knas som hon hittar på.....  för pappans känslor finns ju inte på kartan.... de pratas bara om mamman och barnet......

hemskt att det får gå till såhär 2012...... alla ska dansa efter mammans pipa.....
  • Anonym (mamma)
    Barbamamah skrev 2012-12-12 19:47:27 följande:

Det va nåt exempel tidigare om en kvinna som flera år senare fortfarande går i terapi på grund av sitt ex. Inte helt osannolikt att den mannen inte var vidare snäll i det förhållandet får man gissa.
    Om vi nu ska ta mig som exempel så handlar det om mig och honom, inte om honom och barnet. Varför skulle jag må bättre av att beröva mitt barn sin far? Mitt barn älskar sin pappa och behöver honom. Som förälder mår jag bra av att mitt barn får det barnet behöver inklusive sina båda föräldrar.  Mina probelm med mitt ex är inte barnets problem och jag ventilerar med min psykolog. Tack vara psykologen så redde jag ut tät kontakt med pappan utan att anknytning osv inte stördes. Finns det probelm har man rätt till hjälp om man vill få det att fungera.
  • Barbamamah
    Anonym (mamma) skrev 2012-12-12 20:40:11 följande:
    Om vi nu ska ta mig som exempel så handlar det om mig och honom, inte om honom och barnet. Varför skulle jag må bättre av att beröva mitt barn sin far? Mitt barn älskar sin pappa och behöver honom. Som förälder mår jag bra av att mitt barn får det barnet behöver inklusive sina båda föräldrar.  Mina probelm med mitt ex är inte barnets problem och jag ventilerar med min psykolog. Tack vara psykologen så redde jag ut tät kontakt med pappan utan att anknytning osv inte stördes. Finns det probelm har man rätt till hjälp om man vill få det att fungera.

Det låter toppen att du hittat ett sätt och fått hjälp med att hantera din situation på utan att det gått ut över barnet. Är dock inte övertygad om att alla klarar av det lika bra.
  • Barbamamah
    Iam skrev 2012-12-12 19:46:02 följande:
    Och då upprepar jag.. Varför inte bara låta pappan få skapa sin relation till sitt barn så kan väl mamman ta det sen.. om det nu ändå inte är så viktigt?? 

Det finns säkert föräldrarpar där parterna kan enas om att pappan är mer lämpad att ta hand om barnet primärt första tiden. Fler föräldrar borde sätta barnets behov före sina egna och fundera på vem som är bäst lämpad i dom fall man inte kan dela barnet mitt itu.
  • Iam
    Barbamamah skrev 2012-12-12 23:08:32 följande:

Det finns säkert föräldrarpar där parterna kan enas om att pappan är mer lämpad att ta hand om barnet primärt första tiden. Fler föräldrar borde sätta barnets behov före sina egna och fundera på vem som är bäst lämpad i dom fall man inte kan dela barnet mitt itu.
    Fler föräldrapar kanske borde vara lite mer noggranna i sina val av partner INNAN dom blir just ett föräldrapar.. och om dom nu inte gör det så får dom helt enkelt bita ihop och bete sig som just ett föräldrapar och se till att deras barn får en bra anknytning från början till båda sina föräldrar. 
    Är man inte vuxen nog att göra det är man fan inte vuxen nog att vara förälder!  
  • Barbamamah
    Iam skrev 2012-12-12 23:59:24 följande:
    Fler föräldrapar kanske borde vara lite mer noggranna i sina val av partner INNAN dom blir just ett föräldrapar.. och om dom nu inte gör det så får dom helt enkelt bita ihop och bete sig som just ett föräldrapar och se till att deras barn får en bra anknytning från början till båda sina föräldrar.  Är man inte vuxen nog att göra det är man fan inte vuxen nog att vara förälder!  

Barn har behov av sina båda föräldrar men har inget absolut behov av att knyta an till båda från första dagen. Utgå från barnets behov och inget annat om du påstår dig ha ett barnperspektiv.
Svar på tråden Umgänge spädbarn ?