• Äldre 12 Dec 23:58
    305200 visningar
    614 svar
    614
    305200

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 12 Aug 01:11
    #91

    Själv fick man en ny servopump och jäklar vilken skillnad det vart.

  • Äldre 12 Aug 09:49
    #92
    Topps skrev 2013-08-11 23:45:31 följande:
    I helgen har min golf fått lite kärlek  
    Har bytt samtliga högtalare i bilen. Den fick en ny huvudenhet och två steg och imorn
    är baslådan klar. Denna vecka ska jag byta alla fjädrar, byta drivaxelknut bak höger inre som är glapp 
    och ställa framvagnen. Skulle gärna ställa bak med men den är inte justerbar
    Ny bakruta ska den få med, för jag hade sönder den gamla när jag skulle ta ur torkarmotorn. Wvs jävla skit system men bakrutetorkaren i rutan. Den demonterbara dragkroken har fått sig en omgång med och är nu mer som ny.

     
    Ska ställa framvagn på BMW'n imorrn (verkar ha för mycket Toe out höger fram). Topps, har du utrustning att ställa sånt själv?

    BMW Touring har ju axeln genomgående bakrutan också. Min gamla satt så IN I H-VETE. Fick borra/såga ur axel och genomföring. Då gällde det att ta det piano och inte skada glaset. Men det gick.

    /Puppa 
  • Äldre 12 Aug 09:59
    #93

    Förra lördagen plockade jag ned bromsarna fram på BMW'n. Och den här gången var det inget "snabbt & enkelt" för det fick man ju tillbaka som en bumerang genom att bromsarna började ligga an bara 2 månder efter förra vändan.

    Nu var det rengöring av ALLT med bromsrengöringsmedel och en rejäl motionering av kolvarna in/ut i oket - sen uppsmörjning med bromskolvsfett och lite kopparpasta på beläggens upphängningskrokar i okhållaren. Nu funkar de perfa. Men säg den lycka som varar. I samband med det såg jag att han slitit ned däcket på insidan - måste ställa framvagn. Så det fick bli nya däck förra måndagen och innan jag hann åka till däcksfirman ringer frugan och skriker att luften rusar ur höger bak. Ventilen var helt sprucken. När jag sen ska slänga på vinterdäck vänster bak, ja då är vinterdäcket helt platt!! 

    Däckskillen spårade smygläcka på vinterhjulet mellan däck/fälg och slipade rent hela insidan av fälgkanten. Hoppas det håller nu. Så var det "Insp 1" i torsdags, årlig service, det lät jag min meck göra. Hade oroat mig över ett ljud i framvagnen och det visade sig vara kränghämmarens stabiliseringsstag, det bytte han utan att fråga. Reservdelen kosta bara 360 spänn. Så får det bli framvagnsinställning på tisdag och ytterligare balansering av framdäcken då ratten darrar i 110 knyck.

    Pust, är rätt trött på bilar nu faktiskt. Men eftersom halvljusglödlampan gick på väg hem igår så får man ju pilla lite till denna vecka.

    /Puppa 

  • Äldre 13 Aug 00:16
    #94
    Noname00 skrev 2013-08-12 01:11:00 följande:
    Själv fick man en ny servopump och jäklar vilken skillnad det vart.
    Kanon
    Rabarbapuppa skrev 2013-08-12 09:49:47 följande:
    Ska ställa framvagn på BMW'n imorrn (verkar ha för mycket Toe out höger fram). Topps, har du utrustning att ställa sånt själv?

    BMW Touring har ju axeln genomgående bakrutan också. Min gamla satt så IN I H-VETE. Fick borra/såga ur axel och genomföring. Då gällde det att ta det piano och inte skada glaset. Men det gick.

    /Puppa 
    Nej inga egna grejer men lämnar till en verkstad som ligger runt hörnet dom har en tjej där som är grym på att skruva. dessutom rätt fin att se på  
  • Äldre 13 Aug 08:57
    #95
    Topps skrev 2013-08-13 00:16:50 följande:
    Kanon

    Nej inga egna grejer men lämnar till en verkstad som ligger runt hörnet dom har en tjej där som är grym på att skruva. dessutom rätt fin att se på  
    Vissa har det bra.
  • Äldre 19 Aug 10:15
    #96

    Så då har man varit inte mindre än två vändor till Autoexperten-verkstaden.

    Framvagnen blev ställd, det var inget allvarligt felinställt men bra att få allt justerat rätt.
    Sen balanserade de alla hjulen, och på vägen hem därifrån var det kö så jag kunde inte få upp bilen i den fart där obalansen börjat tidigare. Dagen efter till jobbet kom jag upp i ca 110 km/h och obalansen var kvar, dessutom hade jag på kvällen märkt att de dragit hjulbultarna med muttermaskin så att jag inte kunde få loss minst två bultar. Hata!!

    Ringde o skällde och åkte tillbaka eftermiddagen efter. Jodå, killen hade balanserat fel på ca 20 gram - och sånt känns. Dessutom hade de själva problem att få bort en av bultarna de hade dragit med maskin. Rätt åt dem.

    Nu drogs allihop FÖR HAND under min övervakan, 110 Nm exakt.
    Balansen verkar vara återställd, men såklart hängde en frambroms i lördags. Kunde inte fortsätta färden.

    Nu är jag skitförbannad på alltihop och har beställt nya bromsok fram och nya bromsslangar. Idag ska jag även beställa skivor och belägg, då ena skivan (minst) har slagit sig. Så sjukt less nu.

    /Puppa.
     

  • Äldre 2 Sep 12:25
    #97

    Har idag bytt lysen, blinkersglas och huv på min gamla 900t16. Nu ska hon få ett nytt avgassystem och besiktning sen ska hon säljas.
    Golfen min har fått nya bussningar till krängningshämmaren i fram och ny fönsterhissmekanism i förardörren som paja. Stereobygget i golfen är helt klart det med. Nu ska det bara ställas in ordentligt. Vill inte göra det hemma då alla grannar inte gillar allt för hög musik hehe. 
    Håller på och rensar i garaget med så man kan få in Viggen och riva motorn igen och se vad som går att rädda.
    Vet att en kolv har rasat men inte varför. Gissar på att ettans spridare hakat upp sig vilket i sin tur gjort att ettans cylinder gått tort och spikat sönder kolven. Den går på etanol vilket gör den extra känslig för spikningar.
    Viggen har jag stora planer för Den ska få en ordentligt fixad top och massa godis Vad sägs som Nira 7+, Holset HX35, extraktorgrenrör, extern wategate, dubbla 16mm soppa ledningar från en cathtank större spridare modifierad fuelrail + massa runt omkring. Har även en Tractive växellåda på gång så det kommer bli skojigt när hon är klar. Siktar på ca 650hk och 800Nm 
    Har även blivit erbjuden ett R32block och turbokonverteringskit till golfen vilket skulle ge den ca 450hk men det känns dumt att bruksbilen ska spåra iväg den med. 
    Sorry för oredan i texten men är kass på det här med att skriva. 

  • Äldre 3 Sep 11:05
    #98

    Kul grejjer Topps, mera trim och nya prylar - sånt gillar vi

    Jag har också ägnat mig åt nya prylar, dock inte lika spännande.

    Slutet förra veckan fick så min BMW nya bromsar fram.
    Bytte oken till helt nya, nya skivor, belägg, och bromsslangar.
    Var som vanligt nervös för insexorna som håler skivorna, de brukar sitta som s...an. Men jag preparerade rätt noga med 5-56 och en rejäl järnklubba att skapa lite oro materialet. Så de kröp ut.

    Nästa var ju att få ur skivorna, då ska okhållarna bort, och de brukar man inte lossa så ofta, men för en enda gångs skull hade jag lite tur - hör definitivt till ovanligheterna - så de gick loss de med efter en del svettpärlor i pannan. Även bromsslangarna (de befintliga) släppte utan större bråk efter att ha rengjort ordentligt. 

    Nu ska nya bromsarna "köras in" ett par hundra mil. Men allt funkar åtminstone som det ska och inga bromsvibrationer - så de förra skivorna hade slagit sig, absolut.

    Tyvärr har jag inte fått bukt med obalansen fram. Måste låta en tredje firma balansera däcken nu, för i 100-110 känner jag obalans. Mycket irriterande, jag trodde allt var okej äntligen.

    Summa summarum denna sensommar:

    * Ny ventilkåpspackning
    * Nya framdäck
    * Ny k-hämmarstag (i samband med service)
    * Framvagnsinställning
    * Helt nya bromsar fram
    * Hjul-låsbultar med förlorad adapter borttagna och ersatta med vanliga bultar.

    - kvarstår då balansering... igen. Eller vad är det som ger mig obalans i strax över 100 knutar?

    /Puppa

     
     

  • Äldre 3 Sep 18:04
    #99

    Rabarpuppa, vad är det för BMW? Du kanske har skrvit det tidigare men orkar inte leta... Nu kanske obalansen inte kommer när du bromsar men jag hade en E39:a för ett par år sen där ratten vibrerade. Mest när jag bromsade så skivor och belägg byttes. Det hjälpte lite men tog inte bort allt. Efter ha gått igenom framvagnen så visade det sig att det var två bussningar som var sopslut. Bytte dem och sen var problemet borta.


    Linnéa 100107, BF 131030
  • Äldre 3 Sep 18:06

    Schysst att jag tappade halva ditt nick Rabarbapuppa...


    Linnéa 100107, BF 131030
Svar på tråden Mekarskryt!