• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas

    anders: kollade spaghetticoder förut, men de verkar ha lagt ned. Där fanns suveräna sprängskisser på ALLT! Ska kika på dina länkar, tack! Det är ju en rätt vanlig bilmodell, med reservationen att jag har en dieselautomat.

    Ang insuget så tror jag att jag helt enkelt inte fick det riktigt tätt efter glödstiftbytet i vintras. Frågan är om det påverkar att den bara startar felfritt i nedförsbacke? 

  • ander25k
    Pallas skrev 2013-05-01 17:17:20 följande:
    anders: kollade spaghetticoder förut, men de verkar ha lagt ned. Där fanns suveräna sprängskisser på ALLT! Ska kika på dina länkar, tack! Det är ju en rätt vanlig bilmodell, med reservationen att jag har en dieselautomat.

    Ang insuget så tror jag att jag helt enkelt inte fick det riktigt tätt efter glödstiftbytet i vintras. Frågan är om det påverkar att den bara startar felfritt i nedförsbacke? 
    Om man det visste , men det borde påverka det hela , med tanke på övertryck och sånt .
  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-05-01 17:17:20 följande:
    anders: kollade spaghetticoder förut, men de verkar ha lagt ned. Där fanns suveräna sprängskisser på ALLT! Ska kika på dina länkar, tack! Det är ju en rätt vanlig bilmodell, med reservationen att jag har en dieselautomat.

    Ang insuget så tror jag att jag helt enkelt inte fick det riktigt tätt efter glödstiftbytet i vintras. Frågan är om det påverkar att den bara startar felfritt i nedförsbacke? 

    Kolla detali.ru de har iallafall sprängskisser till Mercedes, inte otroligt att de har till BMW också bara man lyckas navigera bland vodkatecknen...
    Kör miljömärkt med Gamen
  • Rabarbapuppa

    Jag hejjar på dig Pallas, bra jobbat!

    Häromdagen hettade höger frambroms inkl fälgen upp igen. Ett svagt "chiing" "chiing" "chiing" kan höras i 25 km/h. Nåt belägg som ligger an.

    Det blev till att riva ned oket igen, och denna gång var jag lite nogrannare, och jag har faktiskt ingen förklaring till att jag inte var det första gången, trodde det skulle räcka med att rengöra lite bara. Nu tryckte jag ut bromskolven rejält och gjorde rent ordentligt under dess gummiskydd. Där fanns både grus och gammalt skräp, Efter detta gav jag kolven ytterst lite smörjfett under gummiskyddet, sen tryckte jag tillbaks kolven försiktigt med min största polygrip. Och så i med belägg och skruva ihop allt igen. Nu har jag gjort flera resor och ingen gång har bromsen kärvat. Det lilla ljudet verkar vara borta också.

    Då har jag samlat kraft och mod att gå vidare med reparationen av bakre torkare. Mekanismen har ärgat fast fullkomligt och jag får inte ur den ur rutan. Det blir Dremel och såga upp handtaget. (nytt handtag inköpt)
    Man får se upp så det inte sprätter gnistor på lack och ruta sen, får väl maskera duktigt. Och så vill man ju inte såga i rutan.....

    Forts. följer

    /Puppa 

  • Noname00

    Om airbaglampan tänds men släcks så är det mest troligt att det är sensormattan i passagerarstolen som är dålig eller glapp.
    Kan också vara släpringen i ratten men då brukar inte lampan släckas.
    Lite lustigt att den gör det i huvudtaget då det inte är självcheck på airbag utan den måste släckas med dator.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2013-05-02 23:56:32 följande:
    Om airbaglampan tänds men släcks så är det mest troligt att det är sensormattan i passagerarstolen som är dålig eller glapp.
    Kan också vara släpringen i ratten men då brukar inte lampan släckas.
    Lite lustigt att den gör det i huvudtaget då det inte är självcheck på airbag utan den måste släckas med dator.
    Stämmer, jag ska ta en titt på kontaktdonen under passagerarstolen, eller så är det sensormattan som sagt.
    Tror inte det är släpringen. Då hade den larmat jämt eftersom det alltid finns någon i förarstolen som sitter och styr med ratten när motorn är igång så att säga. Det verkar som den kickar igång på när man har passagerare. Och varför den inte har tänts en enda gång när jag haft min dotter i barnstol i samma säte är bara en gåta.

    Håller med, lampan kan bara släckas via diagnosverktyg, men min släcker sig själv när den vill. Mycket mycket märkligt.

    /Puppa 
  • Noname00

    Antagligen för han hon och stol inte väger lika mycket.
    Ditt barn sitter väl inte bakåvänd med airbagen aktiv?

  • Noname00

    Jag hade kollat felkoder för att se vad den pekar på innan jag river.

    Har du fått hjälp av nån att läsa ur?
    Vart i norra sthlm håller du till kanske går å fixa?

Svar på tråden Mekarskryt!