Forum Motor - Fritid & hobby
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mekarskryt!

    Ons 12 dec 2012 23:58 Läst 246609 gånger Totalt 605 svar
    Ons 12 dec 2012 23:58

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Tis 26 feb 2013 10:02 #11

    Min BMW luktar bränt.
    Det är rimligen ventilkåpspackningen som trycker ut lite olja som garanterat hamnar på grenrör eller kat.
    (även om jag faktiskt inte ser nåt läckage)
    Jag har köpt allt jag behöver för själva bytet, men måste bara hitta tiiiiiiiiiiiid. Alltid denna tidsbrist med småbarn och hus och jobb. Suck.

    /Puppa 

  • Tor 7 mar 2013 23:15 #12
    Pallas skrev 2012-12-13 00:10:46 följande:
    Jag försökte byta på en SAAB 9-5 en gång, jag gav upp. Asså för fan, det är en LAMPA! Hur svårt kan man göra det?

    För övrigt lär inte det där lampbytet vara någon match mot kupéfläkt på en Volvo 240 från -75. Fy FAAAN, säger jag bara! Låg på en grusplan i hällregn utan för ett skrotupplag i nästan fem timmar. Fick riva hela inredningen.

    På subaru måste man ta bort hela instrumentbrädan, ink ratt för att byta värmepaketet i kupen.
    Kupefläkten däremot är bytt på 10 min.
    Har bytat på både subaru och volvo, ända gången då jag föredragit volvo att skruva på framför subaru.
  • Ons 13 mar 2013 22:06 #13

    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 

  • Tor 14 mar 2013 08:38 #14
    Topps skrev 2013-03-13 22:06:00 följande:
    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 
    Otrolig prestanda, imponerande!

     
  • Fre 15 mar 2013 08:47 #15

    Parkerar på macken, går in och köper tuggummi, kommer ut och ska åka iväg, bilen startar inte.
    Går runt men vägrar tända.

    Får gå till jobbet.

    Får idé att det kan vara tändspole, ber farsan (som är nära ett Biltema) att köpa en ny som passar.
    Åker tillbaks till macken i hans bil med pannlampa, Torqx-mejslar och jordkablar, kopplar loss kablaget till gamla tändspolen, testar att koppla in på nya, jordar den, och bilen surrar igång.
    Bara att slita lite med monteringen i -9 på parkeringen och sen tuffa hem.

    Tändspole Biltema 369:- + en del åbäk.

    Fundering: Eftersom jag inte fick loss dimljuset som döljer öglan för bogsering, hade jag således behövt bärgare. Sen den obligatoriska felsökningen på VW, sen felkonstaterandet och en VW original tändspole 1200:- samt jobbet för mecken att göra bytet..... vad hade notan hamnat på?

    /Puppa

     

  • Fre 15 mar 2013 09:22 #16
    Rabarbapuppa skrev 2013-02-26 10:02:45 följande:
    Min BMW luktar bränt.
    Det är rimligen ventilkåpspackningen som trycker ut lite olja som garanterat hamnar på grenrör eller kat.
    (även om jag faktiskt inte ser nåt läckage)
    Jag har köpt allt jag behöver för själva bytet, men måste bara hitta tiiiiiiiiiiiid. Alltid denna tidsbrist med småbarn och hus och jobb. Suck.

    /Puppa 
    Är det en bil med en sexa ? så är det ganska mycket pyssel , bytte på en 330 i på vintern , tog 2 dagar för mig Glad men då fixade jag även vevhusventilationen och tvättade allt noga .
  • Fre 15 mar 2013 10:03 #17
    ander25k skrev 2013-03-15 09:22:30 följande:
    Är det en bil med en sexa ? så är det ganska mycket pyssel , bytte på en 330 i på vintern , tog 2 dagar för mig Glad men då fixade jag även vevhusventilationen och tvättade allt noga .
    Det är en 330i Touring.

    Var på Bavaria i Solna igår och köpte totalt 7 komponenter för 2246 SEK, för hela vevhusventilationsbytet.
    Jag misstänker ju att det är en igensatt vevhusvent som påverkar ventilkåpspackningen, alt. att olja kommer ner via tändstiftens hål p.g.a det.

    Jag tänker försöka ta båda jobben i samma sväng.
    Tror att detta är listat, för den normalhändige, som ca 2 timmar drygt för packningen och 3 timmar drygt för vevhusvent. Vi får väl se. Ser inte fram emot TVÅ dagar dock.

    /Puppa 

     
  • Fre 15 mar 2013 10:31 #18
    Rabarbapuppa skrev 2013-03-15 10:03:34 följande:
    Det är en 330i Touring.

    Var på Bavaria i Solna igår och köpte totalt 7 komponenter för 2246 SEK, för hela vevhusventilationsbytet.
    Jag misstänker ju att det är en igensatt vevhusvent som påverkar ventilkåpspackningen, alt. att olja kommer ner via tändstiftens hål p.g.a det.

    Jag tänker försöka ta båda jobben i samma sväng.
    Tror att detta är listat, för den normalhändige, som ca 2 timmar drygt för packningen och 3 timmar drygt för vevhusvent. Vi får väl se. Ser inte fram emot TVÅ dagar dock.

    /Puppa 

     
    Packningen torkar , och bara att pilla bort den kan ta 2 timmar , så oöm damsugare kan vara en bra ide , och gärna ett bra ställe att rengöra ventilkåpan .
  • Fre 15 mar 2013 10:44 #19
    ander25k skrev 2013-03-15 10:31:21 följande:
    Packningen torkar , och bara att pilla bort den kan ta 2 timmar , så oöm damsugare kan vara en bra ide , och gärna ett bra ställe att rengöra ventilkåpan .
    Den sticker fram lite under ventilkåpan ser jag, petar på den med nageln och den känns fräsch. Men vi får väl se... garanterat inte lika fräsch som min nya som ligger på arbetsbordet och väntar iaf.

    Tack för tips, har en "byggdammsugare" och räknar med att behöva slabba med avfettning/fotogen för att få bort oljerester i samband med vevhusvent-jobbet. Har nytt oljesticksrör också så det blir nog najs.

    /Puppa

  • Fre 22 mar 2013 13:53 #20

    Suck pust stön.. bytt vevhusventilation och ventilkåpspackning på BMW 330'n nu i veckan.... bara det sista är kvar, sätta dit några kosmetiska platslock och kupéluftfiltret och fixa en vacuum-slang som var så torr i nippeln att jag fick den i handen. Sen såklart uppstart och se att allt funkar som det ska.

    Och det sista jag gör är att tappa ned ett litet spärrskaft framför kylarfläkten så det hamnar längst ned i detta trånga motorrum. Ålar ner armen och får tag i det, och...... spräcker ett fläktblad. ArgghhHH!!!

    /puppa 
     

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll