• Pallas

Mekarskryt!

Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

• Svar på tråden Mekarskryt!
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-12-06 06:01:29 följande:
    Det hjälpte inte att byta den. Tog mer än en timme att få loss skruven som håller den lilla värmeskölden och givaren. Väldigt trångt och dumt placerat! Lagom mysigt att stå ute och göra det oxå. Min underbara garagegranne dök upp och assisterade. Morfar skulle be andra garagegrannen om hjälp med att putta in den i garaget idag och titta mer på den. Soppapumpen eller relät skulle jag tippa på nu.

Pallas - Dottern blir en månad idag. :) Jag bytte till vinterdäck på båda våra bilar 3/11 och hon föddes 6/11 (var beräknad till 30/10). Allt för att få igång förlossningen!

Har förövrigt börja titta efter ersättare åt Saaben. Audi S6, C5-karossen, lockar väldigt mycket. Ända sen jag sålde min gamla med C4-karossen har jag velat ha en. Någon som har erfarenhet av en sån?
    Börja med att vika upp baksätet och lyssna om pumpen låter man kan ju mäta om den får ström med. 
    Under huven på fuelrailen har du en ventil som ser ut som en däckventil tryck in den och vrid på tändningen och se om du får tryck. Tänk på att det sprutar soppa så var bered på att släppa ventilen snabbt. 
    Annars så släpp på tändkasseten och lukta på den luktar den bränt eller ser bränd ut så kan det var den. 
    Det brukar vara vevaxelgivaren, soppa pumpen, eller tändkasseten som brukar va paj när dom stannar.

Audis framvagnar är ju ett kapitel för sig. Jag skulle välja en passat efter -06 (McPherson) istället men det är jag. 
    Multilänkframvagnen är en framvagn som är känd för att ha glappa leder och lagringar. 
  • LinnElin

Har spenderat morgonen och förmiddagen i garaget. Tändkassetten är hel, testade den på morfars 9-5:a. Relä och säkring är hela. Soppapumpen funkar. Den är inte i limp home-läge. En kompis skrev något om krockutlösare... Får iaf hjälp med att läsa felkoder på den ikväll.

Linnéa 100107 & Elvira 131106
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-12-07 16:12:39 följande:
    Har spenderat morgonen och förmiddagen i garaget. Tändkassetten är hel, testade den på morfars 9-5:a. Relä och säkring är hela. Soppapumpen funkar. Den är inte i limp home-läge. En kompis skrev något om krockutlösare... Får iaf hjälp med att läsa felkoder på den ikväll.
    Går motorn runt? Tänder den? 
  • Noname00

prova att spruta startgaas tänder den till så är det inte ett tändningsproblem.

• LinnElin

Nu funkar bilen... Och vi vet inte vad felet var. En kompis försökte läsa felkoder men felkodsläsaren hängde sig bara. Han hade aldrig varit med om det tidigare. Vi kom iaf fram till att soppapumpen inte fick någon kräm trots helt relä och hel säkring. Någonstans på vägen till soppapumpen försvann strömmen.

Vi satte tillbaka min gamla soppapump och testade starta och då gick den igång. Antingen hade det med immobilisern att göra (trots att det inte stod ngt om det i displayen) eller så var det något huvudrelä som satt lite på sniskan då kompisen klappade lite på dem när de kollade med multimetern.

Den funkar nu men risken är väl att felet kommer tillbaka...

• LinnElin
    LinnElin skrev 2013-12-09 10:49:59 följande:
    Den funkar nu men risken är väl att felet kommer tillbaka...
    Och felet kom tillbaka redan två dagar senare på väg till dagis för att hämta stora tjejen. Bogserade ut bilen till garaget och där står den nu. Ställde av skiten och köpte en Subaru Legacy 3.0R dagen efter... Morfar vill köpa Saaben av mig så det får han gärna göra. Jag har varken ork eller tid för den just nu.

Och imorrn är det dags för Volvon att besöka bilprovningen... Ni kan ju hålla tummarna för att den går igenom.
  • Rataxes
    LinnElin skrev 2013-12-18 12:03:07 följande:
    Och felet kom tillbaka redan två dagar senare på väg till dagis för att hämta stora tjejen. Bogserade ut bilen till garaget och där står den nu. Ställde av skiten och köpte en Subaru Legacy 3.0R dagen efter... Morfar vill köpa Saaben av mig så det får han gärna göra. Jag har varken ork eller tid för den just nu.

Och imorrn är det dags för Volvon att besöka bilprovningen... Ni kan ju hålla tummarna för att den går igenom.
    Det där var ett klokt val. Vi tittade på ett par Outback 3.0 när vi funderade på downsizing. De var mycket trevliga bilar. Dessutom slipper man tänka på kamrem med boxersexorna.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Dr Mupp

Får jag vara med. Jag har bytt lampor på min bil. Jag tycker det är nått att skryta om eftersom jag haft körtkort och bil i två månader och aldrig gjort nått liknande.  

20 minuter tog det och då ska min bil vara lätt att byta på. Var en dum fjärdergrunka som inte ville hoppa på plats och eftersom man inte såg ett smack utan fick känna efter så var det inte så lätt att få dit den. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LinnElin

Volvon gick inte igenom besiktningen. Var lite orolig för att de skulle störa sig på intercoolern som är modell större och inte original men jag tror inte att han ens noterade den. Fick nedslag på en bromsslang fram som är skadad. När jag tittar på Mekonomens sida så står en längd där och när jag tittar på Skruvat så står det en annan längd där... Båda är till frambroms så det borde ju vara samma längd! Får åka ut till garaget och ta bort ena däcket och mäta någon dag. Boooring... Hatar att meka bromsar! Skiv- och beläggbyte går an men slangar och rör är ingen höjdare. Blir så kladdigt och äckligt med bromsvätskan.

• LinnElin
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 10:44:07 följande:
    Får jag vara med. Jag har bytt lampor på min bil. Jag tycker det är nått att skryta om eftersom jag haft körtkort och bil i två månader och aldrig gjort nått liknande.  

20 minuter tog det och då ska min bil vara lätt att byta på. Var en dum fjärdergrunka som inte ville hoppa på plats och eftersom man inte såg ett smack utan fick känna efter så var det inte så lätt att få dit den. 

Någonstans måste man ju börja! :) Vad har du för bil?
Svar på tråden Mekarskryt!