• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Roxanan

    Bytte torkarblad helt själv idag!


    Göteborgare i hjärtat
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-05 21:04:05 följande:
    Bytte torkarblad helt själv idag!
    Det är fan inte helt lätt! Lyfta ur motorn är lättare.
  • Roxanan
    Tom Araya skrev 2014-02-05 21:30:59 följande:
    Det är fan inte helt lätt! Lyfta ur motorn är lättare.

    Första gången i mitt snart tioåriga bilägande som jag bytt torkarblad själv. Eller öht gjort något själv. Det krävdes lite svordomar och jävlar anamma bara. *klappar mig själv på axeln*
    Göteborgare i hjärtat
  • felix le chat
    Pallas skrev 2014-01-25 17:32:20 följande:
    Helt skamlöst tänker jag gå OT i tråden och fråga om råd angående bilval.

    Jag har upptäckt att BMW:n inte går att använda för att dra ett hästsläp uppför backen från stallet i vinterväglag. Det är ett stort problem och jag överväger att sälja och köpa ngt annat.

    Mina krav:
    * 4-hjulsdrift el motsvarande
    * hög markfrigång
    * bränslesnål (förhållandevis, inga V8:or, alltså)
    * bra vridmoment på låga varv
    * 5-dörrars

    Önskemål:
    * automat
    * rimliga reservdelspriser
    * möjligt att genomföra enklare reparationer och servicar själv (ni vet, bromsar/drivremmar/generator/kylare/startmotor/lam por/olja/filter och sånt crap)

    Budget: 30-40 000 kr.
    Första årsmodellerna av Santa Fe kan du få för 30-40.000 kr
    Cherokee om du har svets och tycker om att laga rost.
  • Tom Araya
    Roxanan skrev 2014-02-05 21:37:10 följande:

    Första gången i mitt snart tioåriga bilägande som jag bytt torkarblad själv. Eller öht gjort något själv. Det krävdes lite svordomar och jävlar anamma bara. *klappar mig själv på axeln*
    Du får en klapp på axeln av mig med, det är du värd. Solig
  • Topps

    Har haft lite kul i garaget senaste veckan nu  


    Viggen är helt klar nu för Speed Weekend 2014.
    Nu är kör jag henne till och från arbetet bara för att se om något skulle kännas konstigt.

    Husvagnen har fått ny varmvattenberedare och fått bromsar och belysning kollat.
    Nu ska det bara hittas dubbdäck sen är den klar. 

    Golfen har fått en service. Olja, filter, cupefilter, luftfilter, tändstift, bromsvätska, smorda bromsar och nya handbromsvajrar. 

    Nu väntar jag bara på den 27:e då det bär av till Årsunda och Speed Weekend  
    Körde 237,675km/h i snitt på flygande km och hade 255.862km/h som högsta utgångshastighet och det är det snabbaste jag kört med bilen någonsin. 
    Bilen var sjukt snäll den helgen. Inte många bilar som är snälla som lamm när det närmar sig 260km/h
    på is. Har gjort små förändringar på bilen inför denna gång så hoppas på att slå dessa hastigheter. 


    Det är en folkfest på is för fordonsintresserade 



    ">Speed Weekend 2013
     så ni ser vad det är för kul jag pratar om

  • Rabarbapuppa

    App app app Topps, nu går du från ämnet!

    Vi är här för att svettas och beklaga oss, och fira meckar-segrar i garaget, inte promota hastighet eller fordonsträffar.

    Men najs för dig nontheless, och hoppas det går bra för dig under 2014!

    /Puppa

  • Noname00

    Jag funderar alvarligt på att byta bil, men vad vinner jag egentligen på det?
    Eftersom den inte kommer vara ny så kommer jag att få meka med den istället.

  • Pallas
    felix le chat skrev 2014-02-05 21:38:11 följande:
    Första årsmodellerna av Santa Fe kan du få för 30-40.000 kr
    Cherokee om du har svets och tycker om att laga rost.
    Hur är Santa Fen som dragbil då? Bra vridmoment på låga varv?

    Har mest kollat på Subaru, men drar mig pga de hutlösa reservdelspriserna. Vad på Cherokeen drabbas av rost+ Om plåten är ful gör mig inget, bara bärande delar är ok. Helst skulle man kanske fått tag på en Norrlandsgådd?
Svar på tråden Mekarskryt!