• mrseklund

Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?

Som rubriken säger så vill jag gärna veta vad era pojkar vägde och hur långa de var vid 5-års kontrollen.
    Nu har jag inte de exakta måtten men min son är cirka 120 cm lång och väger 28 kg.

Jag skulle även vilja diskutera ifall ni håller med mig i att barnmorskan gick över gränsen när hon började tala med min man, INFÖR sonen, om hans "lilla övervikt".

Det kan hända att min son har lite övervikt men han är inte på långa vägar knubbig, tjock eller liknande. Han ser normal ut för mig. Jag tycker dock att det är högst olämpligt att inför barnet tala om vikt och liknande. Han kan uppfatta det som att det skulle vara  något fel på honom.

Jag blev väldigt förbannad när jag hörde hur barnmorskan hade betett sig när min man berättade så jag har lust att ringa upp henne och fråga henne om hon tycker det är bra att barn blir så medvetna vid vikten vid så ung ålder. Har vi inte tillräckligt med barn som mår dåligt av olika anledningar?

Jag tycker hon kunde ha sagt åt min son att gå ut i väntrummet och leka en stund medan hon pratade om vikten med min man enskilt.

Jag tycker inte jag överreagerar men vad tycker ni andra? Jag har själv ätstörningsproblem och vill inte att detta ska överföras på mina barn. Jag vill att de ska må bra och trivas oavsett hur de ser ut.

Skulle ni ringa barnmorskan?

• Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?
  • Undret Gilan

Oj min dotter är inte ens fyllda 3 år än och hon väger 16,5 ungefär.

♥Stella 2010-03-28♥
  • BusJohanna

Lägg inte upp ngn bild. Det är ingen annan som ska bedöma dem.
    Lyssna på bms oro, inte på hur klumpigt hon framförde det. Se om ni kanske behöver ändra på bågra vanor hemma. Annars var glad att du har ett friskt barn.
    Alla är olika och det får man vara!!

• BusJohanna

Jag har alltid tyckt att min son varit smal, nästa för smal. Men har har legat på "normal" kurvan hela tiden. Så är man "över" så gissar jag att man inte är särskilt "stor" eller onormal för det.

• cosinus
    mrseklund skrev 2012-12-14 10:33:34 följande:

Oj...är mina barn ovanligt tunga för sina åldrar? Min dotter blir 3 i april och hon väger 15.8 kg. Hon är ingen speta men är "satt".

Jag har rätt små och smala barn. snart 9-åringen är nu 123 cm och 20-21 kg, 6.5 åringen är 120 cm och 18 kg, han som blir är pytteliten för sin ålder så han är eg inte vettig att jämföra med då han fått gå till dietist då han tidigare legat under alla kurvor BVC har (nu är han dock med i kurvsystemet igen) och lilltjejen som är 2.5 är nog typ 88 cm och 11.5. Hon tycker jag är rund, så tung har ingen av de andra varit i den ålder utom 6-åringen men då var han typ 5 cm längre :)

• mrseklund
    myone skrev 2012-12-14 10:38:06 följande:
    5år o 28kg innebär ca 3 steg över "normalkurvan" 120cm innebär 2 steg över "normalkurvan"

Din son är stor och lång. Så länge som ni äter bra, och rör på er under dagen så tror jag inte du behöver oroa dig.

Kan du inte skriva hur en typisk dag ser ut för er? (all mat och aktiviteter) 

Typisk vardag:
    Barnen äter frukost på dagis...fil och müsli, 1 macka kanske??P
    Lunch även det på dagis....de säger att han har ätit bra.
    Middag: Ibland äter han bra...god mat alt. hungrig...ibland äter han inget om han inte gillar. Får alltid grönsaker till maten.
    Mellanmål är väl en frukt eller en macka.
    Efter middagen går vi ut och leker ngn timme innan TV och sömn vid 20. Eller så spelar han xbox ngn timme.

Helger:
    Frukost: Naturell yougurt 0,5% med russin, lite cornflakes, honung för smaken, 1-2 mackor med lättmargarin skinka/ost.
    Lunch: Varierar men alltid med grönsaker och mjölk 1,5% eller vatten.
    Mellanmål: Frukt eller smörgås med mjölk.
    Middag: som lunch. Här kanske han får lättdryck eller saft till maten. Ev. glass till efterrätt.
    Lördagsgodis.

Akiviteter på helgerna är Judo på söndagar, annars så har vi hund så promenader med den, lek med kompisar, lekland, pulkaåkning mm.

Mina barn får bara dricka "socker" på helger eller vid fika med släkt och vänner. Isglass efter maten kanske 2 ggr/veckan. Lördagsgodis eller popcorn på helgerna. Han är även begränsad i TV-tittande och TV-spel...max 1-2 timmar en helgdag.

Någon dietist i forumet????
  • BusJohanna

Låter ju inte alls konstigt. Smart med begränsning av de stillasittande aktiviteterna.

Kanske dra ner på mackor om det blir mkt sånt? Mörkt eller hårt bröd?

Annars tycker jag inte det är så farligt. Visst kan man peta på det där med socker. Isflass och saft. Men det var ju inga mängder. Om det inte är jätte viktiga stunder så kanske ni kan komma på ett nyttigare alternativ. Men jag tycker inte att det lät så farligt som det är.
    Härligt att ni rör på er.

• BusJohanna

En grej som jag gjorde med min 6åring var att begränsa tvn/tvspel/dator till helgen och bara någon timme på förmiddagen.
    Märkte att han blev mer aktiv och hans lek blev mer kreativ efter det.

• sanlun

Det är ju så himla individuellt hur stora barn är... dock har de ju den där regeln för att kunna stoppa upp eventuell övervikt innan den blir för stor. Ett eller två kilo gör ju inte så mkt idag, men om 4 år kanske det har dubblats.

Dock är det något man kan säga lite subtilt om barnet är med i rummet. Kanske prata lite över hans huvud så han inte förstår att han behöver tänka på vikten. Inget barn ska ju behöva skämmas eller liknande.

Min 4-åring är 109 cm och väger 19 kg. När han var 3 var han 100 cm och vägde 16 kg.

Svar på tråden Vikt och längd vid 5-års kontrollen, pojkar? Idiot till barnmorska?